• blutti­s
    Äldre 12 May 22:18
    17498 visningar
    40 svar
    40
    17498

    Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?

    Man ska ju inte bry sig om vad andra tycker, men jag är nyfiken nu. Jag och sambon funderar på att bilda ett nytt efternamn pga att vi inte kommer överens om dem vi har nu. Men jag är faktiskt lite rädd över hur de anhöriga ska reagera... Vi kommer båda från enkla och simpla släkten (och jag och sambon är lika enkla o simpla) och oroar mig lite över att dem ska tycka/tro att vi är "fina i kanten" som skapar nytt efternamn!

    Vad tycker ni? Är det löjligt att hitta på ett eget, nytt efternamn?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?
  • Pachel­bel
    Äldre 13 May 13:49
    #21

    Absolut inte!!! Vi ska ha ett nytt namn, inget annat är aktuellt för vår del. Jag är en av dem som ALDRIG skulle kunna tänka mig att heta som mina svärföräldrar i efternamn, och eftersom jag varit gift tidigare, kan jag inte "ge" blivande maken mitt nuvarande efternamn, trots att jag faktiskt gillar det. Dessutom heter M2B -son i efternamn, så det är ingen förlust vare sig för honom eller landet som helhet...  

  • Brud vår 2012
    Äldre 28 May 13:07
    #22

    hej! Min Kärlek heter Eriksson, vilket jag absolut inte var så sugen på att över ta...
    Hade gärna velat att vi tog mitt erternamn, eftersom det är min pappa som knepat ihop det och det då inte är så många i Sverige som heter så.
    Men nu har vi bestämt oss för att sätta ihop halva hans och halva mitt efternamn och på så sätt bilda vårt nya efternamn =)
    Vi har ännu inte ansökt om det, men jag har googlat det o det finns ingen annans som heter så och det är absolut inte stötande - så jag tror o hoppas att det går igenom!

    lycka till

  • marime­kko86
    Äldre 28 May 17:11
    #23

    Tycker det kan vara löjligt att hitta på egna namn om jag ska vara ärlig. Men det beror ju helt på vad för namn och varför man gör det.

    Gör man det bara för att man inte vill heta som alla andra kan jag tycka är löjligt. Bara hitta på nåt som inget betyder egentligen. Men om man gör det för att det exempelvis finns en betydelsefull plats i ens gemensamma liv eller så, då kan jag tycka det är annorlunda. Då betyder verkligen namnet något. Däremot så lägger jag mig inte i, folk gör precis som dem vill

    Vi kommer att ta min pappas namn som min farmor och farfar skapade när de gifte sig. Ett betydelsefullt namn för hela den lilla släkten. Låter dessutom som ett efternamn. Kan tycka att vissa efternamn inte är efternamn utan bara konstiga ord eller ord för annat typ Sol eller Snö...

    Men alla gör som de vill, upp till var och en.

  • blutti­s
    Äldre 28 May 21:08
    #24

    Efter mycket prat och diskussioner så kommer vi hade behålla efternamnen som dom är nu. Vi heter olika...kanske att någon av oss ångrar sig sen och tar den andres namn sen. Sambon är med på att skapa ett nytt efternamn och vi har faktiskt kommit på ett som låter bra och som kommit fram av en ort som betyder mycket för sambon och en del som är av mitt efternamn.

    Men näe, jag kan inte med att köpa mig ett påhittat efternamn! Det känns inte bra... Så vi kommer att skippa det!

  • Amejul­i
    Äldre 28 May 22:11
    #25

    Jag tycker inte det är löjligt.

    Ibland finns behov av att gå vidare i livet på grund av sin historia. Det blir svårt att börja spekulera i varför någon väljer att ta ett helt nytt namn varför det också blir svårt att dömma ut det som löjligt o.s.v. enligt min mening.

  • Anna89
    Äldre 30 May 20:59
    #26

    Skapade en ny tråd med förslag till vårat efternamn... kommentera gärna där!

  • Blivan­de fru Swärdh
    Äldre 31 May 04:48
    #27

    Känner ingen som hittat på ett nytt efternamn, första gången jag stöter på detta. Undrar mest: vad gör att ni skäms så mycket/vägra över att heta t.ex. ett -son namn? Varför är det så viktigt att ha ett annorlunda efternamn? Klankar inte ner på nån, är mest genuint nyfiken. Jag är inte född i Sverige och skulle aldrig skämmas över mina rötter (även om jag var hel svensk) så mycket att jag vägrar ta ett efternamn som visar vart jag kommer ifrån. Jag och M2B ska ta mitt som mellannamn och hans efternamn.

  • blutti­s
    Äldre 31 May 07:28
    #28
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-31 04:48:34 följande:
    Känner ingen som hittat på ett nytt efternamn, första gången jag stöter på detta. Undrar mest: vad gör att ni skäms så mycket/vägra över att heta t.ex. ett -son namn? Varför är det så viktigt att ha ett annorlunda efternamn? Klankar inte ner på nån, är mest genuint nyfiken. Jag är inte född i Sverige och skulle aldrig skämmas över mina rötter (även om jag var hel svensk) så mycket att jag vägrar ta ett efternamn som visar vart jag kommer ifrån. Jag och M2B ska ta mitt som mellannamn och hans efternamn.
    Kan bara tala för mig själv och det har med släktet att göra... Men jag vill inte gå in på detaljer. Sen hade jag helt ärligt tyckt att det skulle vara tråkigt att ha samma för- och efternamnskombination som 160 andra. Däremot tycker jag inte att det är fult med ett -son namn. En annan sak är att om tex en gammal kompis/klasskompis vill söka upp mig så vill inte jag att det ska bli ett detektivarbete för den människan. Jag VILL kunna bli hittad.

    Jag hade gärna tagit ett annat släktnamn (gärna från sambons mammas sida) men sambon vägrar. Vi kommer att behålla efternamnen som det är nu och kommer alltså att heta olika. Jag känner trots allt inte för att skapa ett nytt efternamn....
  • AnnaAK
    Äldre 31 May 08:49
    #29

    Jag tycker inte att det är löjligt. Även jag går i dessa tankar. Jag har ett efternamn som båda gillar men min bror och m2b har samma förnamn så det känns helt fel. Jag har långt förnamn och m2b långt efternamn vilket skulle göra att mitt namn aldrig skulle få plats på listor, linjer och blanketter, är svårt redan nu. Så vi funderar på att slå ihop våra, ta lite av vardera. Har kommit på ett namn som finns i italien och finland men har kollat upp och det är inget hinder. Familjen är skeptisk, men säger att de nog vänjer sig. Är ju ett ord som man aldrig hört. Men det är ju trist att få negativ respons från familjen...

  • Amejul­i
    Äldre 31 May 09:01
    #30
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-31 04:48:34 följande:
    Känner ingen som hittat på ett nytt efternamn, första gången jag stöter på detta. Undrar mest: vad gör att ni skäms så mycket/vägra över att heta t.ex. ett -son namn? Varför är det så viktigt att ha ett annorlunda efternamn? Klankar inte ner på nån, är mest genuint nyfiken. Jag är inte född i Sverige och skulle aldrig skämmas över mina rötter (även om jag var hel svensk) så mycket att jag vägrar ta ett efternamn som visar vart jag kommer ifrån. Jag och M2B ska ta mitt som mellannamn och hans efternamn.
    Hej.
     Som jag skrev tidigare. Ibland finns det behov av att gå vidare i livet på grund av ens historia. Tar man ett nytt så behöver det inte handla om att försöka vara anorlunda eller att man skäms på grund av sitt ursprung, utan helt enkelt att man av olika personliga anledningar inte vill heta som sin mamma eller pappa för att man kanske inte har en så trevlig historia med dem och inte vill bli påmind om den var gång man säger sitt namn.
    Att man sen tar ett helt nytt och inte ett som redan finns kan ju både ha ett symboliskt värde för nystarten och/eller helt enkelt för att det kan vara väldigt krångligt att få heta något som flera redan heter.

    Så som sagt, det kan ju finnas en del andra känsliga anledningar än de du nämner.
  • Thessa­01
    Äldre 31 May 23:17
    #31

    Många här skriver att man inte får ta ett "taget" namn, typ Sjöö, men kan det stämma? Gäller inte den regeln bara adelsnamn?

    Om jag t ex heter Gustavsson och vill heta Andersson får jag då inte "ta" Andersson då det definitivt är upptaget?

    Vi har hittat på ett namn, och det verkar inte finnas någon i Sverige som heter det, men i USA verkar det existera.

  • Thessa­01
    Äldre 31 May 23:20
    #32
    nica83 skrev 2011-05-13 10:21:26 följande:
    Varken eller... beror ju helt på vilket namn ni tar. Ska ni byta från Andersson o Petterson till "von Rosenstjerna" eller liknande kan jag tycka det är lite löjligt ;)
    Man får inte ta ett adelsnamn, men alla som tar ett namn vill väl heta något fint? Mend et behöver väl inte betyda att man tycker man är "fiiiiin",

    Min blivande heter ett -sson namn och jag tycker helt enkelt inte de är så roliga, dessutom har jag själv Skellefteås vanligaste efternamn, så det är inte heller ett alternativ för min blivande. Jag vill ha nå´t som klingar fint helt enkelt. Dessutom blir man lättare hittad och ihågkommen med ett ovanligt efternamn.
  • blutti­s
    Äldre 1 Jun 09:02
    #33
    Thessa01 skrev 2011-05-31 23:17:44 följande:
    Många här skriver att man inte får ta ett "taget" namn, typ Sjöö, men kan det stämma? Gäller inte den regeln bara adelsnamn?

    Om jag t ex heter Gustavsson och vill heta Andersson får jag då inte "ta" Andersson då det definitivt är upptaget?

    Vi har hittat på ett namn, och det verkar inte finnas någon i Sverige som heter det, men i USA verkar det existera.
    Är ganska säker på att man inte får göra det... Men jag tyckte mig läsa att det inte är ett hinder om namnet existerar i ett annat land. Men kolla på prv.se , där står väl det mesta: ) Annars kan du ju maila dem.
  • Amejul­i
    Äldre 1 Jun 22:45
    #34
    Thessa01 skrev 2011-05-31 23:17:44 följande:
    Många här skriver att man inte får ta ett "taget" namn, typ Sjöö, men kan det stämma? Gäller inte den regeln bara adelsnamn?

    Om jag t ex heter Gustavsson och vill heta Andersson får jag då inte "ta" Andersson då det definitivt är upptaget?

    Vi har hittat på ett namn, och det verkar inte finnas någon i Sverige som heter det, men i USA verkar det existera.
    Jag har förstått det som att är det ett namn som väldigt många heter som exempelvis Johansson så går det bra att ta det. Men är det ett lite ovanligare namn som bara några få heter så måste alla först ge sin tillåtelse. Men reglerna står på prv:s hemsdia tror jag.
  • Flodis Hjärta­t
    Äldre 1 Jun 22:52
    #35

    Varför skulle det vara löjligt? Så klart ni kan.

    Många jag pratar med höjer på ögonbrynen när jag säger att jag har problem att byta bort mitt -sson namn. Men jag är 30+ och detta namnet är ju en del av min identitet. Så strunta i vad andra tycker, det gör jag.

    Tycker ni att ett nytt namn till er båda osm ni kommit på tillsammans är rätt för er så kör på det!

  • I Wixen
    Äldre 11 Jul 23:39
    #36

    tycker inte det är löjligt att skapa ett eget efternamn. kommer själv att måsta de då jag VÄGRAR heta samma sak som sambon och han inte vill ha mitt efternamn. tycker det är ett perfekt sätt att lösa problemet ;)
    så länge ni kan komma överens om ett

  • Tok kär Annki
    Äldre 11 Jul 23:56
    #37

    Tycker att det är ett perfekt tillfälle att göra sig ett eget efternamn till, som blir en symbol på eran kärlek och eran framtid. Så gör vi nu, när vi gifter oss i augusti. :0)


    Tok kär Annki
  • goyan
    Äldre 12 Jul 00:35
    #38

    Jag är en av dem som verkligen inte förstår varför man ska hitta på ett nytt gemensamt efternamn. Men alla får göra som dem vill! :)

  • Äldre 12 Jul 00:43
    #39

    Vi kommer hitta på ett eget namn. Min m2b har ett tråkigt -son namn och mitt är visserligen väldigt ovanligt men jag har inte längre någon kontakt med min familj på den sidan som namnet kommer ifrån pga bråk så det känns inte heller aktuellt. Vi är nöjda med vårt val i alla fall och vi känner oss inte ett dugg löjliga.

  • Silket­uss
    Äldre 12 Jul 01:06
    #40
    goyan skrev 2012-07-12 00:35:22 följande:
    Jag är en av dem som verkligen inte förstår varför man ska hitta på ett nytt gemensamt efternamn. Men alla får göra som dem vill! :)
    För min personliga del, handlar det om att jag tycker att det är väldigt laddat att behöva släppa mitt namn för att ta blivande makens, och tvärtom. Det känns mest "rättvist" att vi bägge två släpper det vi haft hittills och på detta sätt går in i äktenskapet lika mycket värda sas. Det är som sagt min personliga åsikt, mina värderingar osv. Men min blivande make förstår mig och håller med. I vårt fall har vi gemensamma barn som sas krånglar till det, annars hade förstås ett annat alternativ varit att vi inte bytte namn alls vid giftermålet. Vi vill helt enkelt att hela familjen ska heta likadant. Som du skriver, alla får göra som de vill. Huvudsaken är att varje par känner att de kan hitta en lösning som känns bra för bägge parter. 

     
Svar på tråden Är det "löjligt" att skapa ett nytt efternamn?