• Anonym

Så ledsen på H2B

Jag vet inte om jag överkänslig eller bara fastnat i bridzilla-hetsen men jag är så ledsen och upprörd på min blivande.

Kan ni ge mig synpunkter och råd? Så här upplever jag det; Min sambo och jag förlovade oss för flera år sedan. Han visste att jag ville ha en kort förlovning, ett år max men han sköt hela tiden upp bröllopsplanerandet och det drog ut på tiden fast han hela tiden sa att han ville.

För ett och ett halvt år sedan bokade vi tillslut ett datum mitt i sommaren denna sommar.

När det var ett år kvar ville jag komma igång med planeringen. Vis av tidigare erfarenheter är det lätt hänt att man kommer igång i sista minuten och det blir stressigt. Min sambo blev då känd som den stora bromsklossen (något han iof redan varit som ni kan se här ovan). Han har hela tiden sagt att han vill vara engagerad, att vi ska göra det tillsammans och att det är viktigt för honom. Men när det gäller - händer ingenting.

1. Att boka kyrka och festlokal låg helt på mig. Jag kunde ju inte göra det utan hans godkännande, för nej han ville vara engagerad, men hans "engagemang (eller snarare brist på det)" gjorde att det tog ett halvår innan något var bokat. Jag fick tjata, tigga be bara för att få diskutera olika alternativ med honom. 

2. Han tog på sig att boka fotograf - (och ratade den fotograf jag hade letat fram som passade alla mina - och hans - krav för budget och tillgänglighet etc. men han gillade inte bilderna de var för ljusa) han snubblade på en gammal kompis som skulle fota oss och inledde diskussionerna med henne. Jag tyckte det var toppen, han var äntligen engagerad! Men. Han kollade upp en del och sen hade jag tre frågor till fotografen, 1, ingick reseersättning i priset. 2. hur lång tid kommer det att ta 3. mellan vilka klockslag (är vi och fotografen överens) samt att jag ville att jag och sambon ordnade en lista på kort vi ville ha tagna så inga missförstånd skulle ske. Eftersom min sambo på två månader inte lyckades förmå sig att kontakta fotografen mailade jag själv detta till denne i november. Ännu har jag inte fått svar och vill därför byta fotograf till ngn mer seriös... vilket jag sa till min blivande i mars. Min sambo har ännu inte fått rumpan ur vagnen att varken leta efter en ny, boka en ny eller lyckats få information från/till den vi nu har (?) bokat. 

3. inbjudningskort, festprogram, vigselprogram, kläder, middag, catering, städning, musik, kantor, präst... allt ska förhalas in i det längsta. Han har några saker på sitt bord, det enda han skött hittills är att prova kläder - men inget är köpt (han har varit och tittat. känt. klämt på sina kläder mer än fem ggr nu, vi har varit på IKEA tre gånger och bara tittat på ljuskoppar, provätit mat från cateringen tre ggr och lagat bröllopsmaten själv hemma fler ggr än jag kan räkna osv). 

4. Han behöver ringa 2 släktingar för att kolla allergier (vår catering vill ha uppgifterna). Jag har tjatat i flera dagar nu, men inget händer. Och han vill inte heller att jag ringer själv - vilket jag erbjuder mig. 

5. Jag skrev ut hindersprövningen. Fyllde i allt, fick honom att skriva under och han erbjöd sig då att ta med den och posta den dagen efter. Jag gav honom frimärken och han tog med sig dem. Sen glömde han att posta dem och säger att han lagt kuvertet med pappren på köksbordet och att det sedan bara "försvunnit". Vilket är jättekonstigt, eftersom jag brukar ha koll på vart allt som ligger där tar vägen. Hur som helst. Han lovade ordna nya papper... nu tre veckor senare stoppade jag papper (som jag återigen skrivit ut) och penna i händerna på honom och ser till att få papprena inskickade själv denna gång. Som med allt!

6. Någon gång har han menat på att han gör så mycket annat här hemma som jag inte ser som besiktigar bilen och byter vinterdäck. pysslar i trädgården. Jag städar mer, diskar mer, tvättar mer. Han lagar mat mer och pysslar visslerligen mer i trädgården (men mest med sina egna hobbyprojekt - inte saker som vi gemensamt kommit överens om som nödvändiga)

Stundtals har jag brutit ihop, gråtit och frågat om han verkligen vill gifta sig. Om vi ska skita i allt ihop, men nej. Han vill gifta sig, hävdar han bestämt. Och att han ska skärpa sig. Men inget händer. Jag har hotat med att jag kan planera hela bröllopet själv - han behöver bara komma dit. Men nej, se det vägrar han. Han ska lägga sig i allt och ha veto på allt - men inte göra någon del av det faktiska arbetet. Så känns det och jag är urless. 

Vi har båda stressiga jobb med resor och karriär. Jag ägnar kvällarna och min lediga tid åt bröllopsplanering och han ligger på rygg i soffan och tittar på film. Det vore helt okej om han samtidigt inte tog på sig saker som sedan inte blir gjorda och inte ska ha inflytande, åsikter och promt ska med på varje liten sak som ska göras (och då gör allt för att förhala det och att det ska ta längre tid).  HJÄLP! Vad göra?! 

Droppen kom i kväll. Han har lovat göra festprogrammet. Tveksamt sa jag ja. Han har haft över en månad på sig. Om sex dagar ska vi träffa en gemensam kompis som ska hjälpa till med omslaget. Idag säger jag åt honom att vi sätter oss och tittar på festprogrammet NU, D v s, vad har han hittills gjort. Han har inte gjort ett skit. Inte ett jota. Inte ens googlat på olika mallar på nätet (jag har gett honom så mycket tips jag kan). Ingenting är gjort. Hur ska jag hinna få till det på bara sex dagar?!

/mycket ledsen brud

• Svar på tråden Så ledsen på H2B
  • shakynose

Jag tror faktiskt att ni båda måste sänka era krav i så fall! Ta ett ordentligt snack om hur ni vill ha det, avsätt tid för att gå igenom alla stora grejer plus några detaljer så att ni båda har en rimlig uppfattning om vad som är genomförbart och inte.

Ärligt nu: Din kille verkar vara ganska lat! Verkar snarare som att han inte ser allt du gör än tvärtom. Och det är väl en klassiker det där med arbetsuppdelningen: Varjedagssysslorna som att städa och diska sköts av kvinnan, mannen jobbar endast på helgen och då gärna med något som kan få ta lite tid, typ kratta löv.

Jag tycker att det är lite väl hårt att bryta förlovningen, men något måste ni göra åt situationen och det pronto!

• shakynose
    Anonym skrev 2011-05-05 08:22:00 följande:
    Jag skulle inte gifta mig med honom, bryt förlovningen! Det finns så många goa och snälla killar så jag undrar varför du har nöjt dig med det här..!
    Kom igen!! Det är ju inte som att han är nåt monster bara för att han är lat! Jag är också en slacker som helst vill lägga mig på soffan efter jobbet istället för att göra något minsta ansträngande. Har dock svårt att tänka mig att min kille ser det som att han har "nöjt sig"...
  • Diamanten90

Min sambo är lite likadan, men det är för att han är nervös, verkligen inte gillar uppmärksamhet, inte vill lägga ut för mycket pengar och så tycker han inte om att tänka på bröllopet p.g.a. nervositeten då. Nu när det är 3 veckor kvar så finns det ännu en massa att göra men vi är ganska ute i sista minuten med allt så jag tror nog att det fixar sig. Min sambo vill verkligen vara gift men han tycker att bröllopet är jobbigt. Sätt dig ner och prata med honom ordentligt om han faktiskt vill gifta sig.
    (Programbladet gjorde jag på en timme och blev riktigt nöjd så det behöver inte ta länge bara man kommer igång) Lycka till!

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Aniara4

S2011:s förslag var bra: gör listor på allt som ska göras, vem som ska göra det, och när det ska vara klart. Jag skulle nog också börja med att fråga honom väldigt allvarligt om han verkligen vill gifta sig - vid ett tillfälle när du inte är upprörd, utan helt lugnt och sakligt fråga "är du säker på att du vill gifta dig i sommar?" (vilket ger möjlighet för både alternativet "senare" och "inte alls"). Försäkrar han att han vill det säger du "ok, men då är det så att alla de här sakerna måste göras, och det är rätt mycket, så vi måste verkligen sätta fart nu. Och sen inte bry dig om hans uppgifter alls utan låta honom ta ansvar för att det blir gjort, och blir det inte det så blir det som sagt hans jobb att ringa runt och ställa in och förklara varför.

När det gäller hushållsarbetet och det vardagliga har jag periodvis kört med listor med en rad för varje dag i månaden och en spalt för var och en av oss. Sen har vi skrivit upp allt vi gjort i hemmet den dagen. Handlat, tvättat x maskiner, plockat ur diskmaskinen etc. Om man vill kan man skriva upp tidsåtgången också. Gör man så blir det ganska tydligt vem som egentligen gör mest. (På min sambo fungerade det dessutom som en sporre att göra mer Glad)

• Cammee

Tycker att det låter jätte hemskt! Att han inte skickade hindersprövingen känns som att han försökte ställa in bröllopet på något vis, för det är ju trots allt det viktigaste.

Känner igen detta i mitt eget förhållande, med skillnad på att min blivande faktiskt tycker att det är kul men han har svårt att planera. Vi gick tillsammans och skickade både inbjudningskort och hindersprövning och han har fått någon uppgift, men gör inte alltid dom för han glömmer bort. Liten virrpanna. Men nu har han blivit påmind igen och i helgen när jag jobbar ska han räkna ihop allt med spriten.

Lycka till, och hoppas att din blivande inte är så som han är pga att han inte vill gifta sig. Hemskt då ju!

• Anonym

Tack för alla konkreta tips och uppmuntrande tillrop. Det känns skönt att höra att jag inte är någon galen bridezilla som förväntar mig förmycket eller kräver för mycket.

Det är inte somom jag vill prata med mina vänner om detta, detta ska ju vara en lycklig tid. Vi skulle göra detta tillsammans som ett par. Njuta av det. Inte gå sönder inuti för så känns det nu!

Han är en bra man. Vi delar bra på arbetet här hemma och vi är oftast sams. Gifta kommer vi att bli. Jag kan inte tänka mig mitt liv utan honom. Jag vill leva med honom, vakna upp med honom.

Men hans beteende sårar mig. Det sårar mig att han inte förstår. Han tycker han försöker genom att ta på sig saker som sedan inte blir gjort. Vilket nästan sårar mig ännu mer! Kunde han bara inte låtit bli det från början?! Jag sköter det gärna själv hellre än att ha stressen av att inte kunna lita på att han gör det han ska. Jag har sagt detta till honom, I klartext.

Jag har gjort listor. Jag har gjort små bockar allt eftersom saker blir gjorda, jag har kommit med tips. Jag har gråtit, tigit, bett och bråkat.

Jag antar att det nu är dags för en sista förhandling. Denna gång kommer jag begära svar skriftligt. Frågan är bara hur kravlistan kommer se ut. Ska han få en chans till eller inget inflytande alls?  

• wiii

En del personer har väl helt enkelt lite svårare att få ändan ur vagnen, ibland är det någon diagnos som adhd bakom och då är såna här saker jättesvåra! Eller så är man bara sån ändå, tankspridd, lat, gör-det-sen-människa, finns många varianter.
    Att bryta en förlovning för att bröllopsplaneringen inte funkar som önskat låter ju bra drastiskt, men att prata ihop er och komma överens om en lagom nivå känns ju som en bra ide.
    Lycka till! 

• Anonym

Inte för att vara hemsk, men det låter mer som en affärsuppgörelse än  att du älskar honom.
    Det finns många bra män i världen  som är goa och rara  och som jag gärna har i mitt liv, men som vän.

Om jag får rekomendera något så , ta semster ifrån varandra en helg, sedan kom tillbaka och säg hur ni vill ha det i livet och bröllopet.

Ta en funderare, för om du nu får släpa honom runt, kommer du alltid få göra det. Han blir liksom van att du ordnar allt.  Sedan kan det ju ligga medicinska orsaker bakom det hela ADHD, depressioner, utbrändhet och sådant, så kolla att han mår bra också.

• Anonym (Ros)

Jag tror inte att han vill gifta sig med dig. Du borde lämna honom!

• Anonym

Måste tyvärr hålla med dem andra att det låter som att han inte vill gifta sig. Han verkar skjuta upp allt. Min f.d sambo lät mig packa upp allt själv när vi flyttade ihop, jag fick åka till ikea ensam och köpa grejer till "vårt" hem, han ansträngde sig inte med att hjälpas åt med hushållet trots att han med ord sa alltid hur mycket han älskade mig. Han åkte ut med huvet före efter bara 10 månader som sambo. Ord är bara luft om dem inte backas upp av handling, det är handling som kommer att visa sanningen. Din sambos handling visar ingenting. Speciellt då du sagt att det sårar dig och han inte hjälper dig mer. Accepterar du honom så här då kommer du va den som jämt får bära honom. Tungt i längden. Min M2B gör alla dem saker som hör till bröllopet som jag bett honom göra. Och han gör det mer än gärna.

Svar på tråden Så ledsen på H2B