• Anonym (panik)

Hon kommer bryta ihop, vad ska jag göra!?!

Nu på lördag är det dags för bröllop, inte för mig men för en nära vän som jag hjälper en del med förberedelserna. Hon tror att allt är klart och att det hela kommer fungera utan problem. Det är strax över 100 gäster och jag vet att de lagt en bra bit över 100 000 kr på bröllopet. Men nu har jag precis fått reda på två saker som kommer orsaka kaos i hennes planer! Jag har försökt ringa henne men hon är iväg på ett möte så jag kommer till talsvar, har sagt att hon ska ringa mig så fort hon kan.. jag bara väntar och känner ångesten närma sig..

Problemen jag precis fått information är;

1. Lokalen de har hyrt är det hittats mögel i = ingen får vara där och hon behöver alltså fixa en helt ny lokal som rymmer lite över 100 gäster..

2. De har bokat ett band som ska spela, fyra väldigt uppskattade killar i trakten, sångaren åkte dock idag in till sjukhuset på grund av magsmärtor och det var något strul med tarmen = han kommer vara inlagd minst en vecka och min vän kommer inte ha någon sångare på festen..

Vad gör hon nu, är det ens realistiskt att hitta en ny lokal och ett nytt band med allt vad de innebär på några få dagar och till en väldigt begränsad budget!?!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 21:37
    begränsade budgeten beror på att lokalen de hade enbart skulle kosta 5000 kr och bandet gav ett riktigt kompispris..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 21:07
    Har varit en lång dag så ursäkta att jag inte varit inne och uppdaterat tidigare! Era tips och lugnande ord har verkligen varit guld värda!

Dagen började med ett ordnat kaos men sen gick de bara utför. Bruden bröt ihop under lunchen då hon, och brudtärnan, ringt miljoner ställen och fått nej, efter nej. De få ställen som fanns lediga var inte fungerande alternativ, ekonomin, platsen eller antal gäster som fick plats ställde till det. Efter några djupa andetag och ett samtal från bandet som hade fått tag i en sångare så började hon lugna ner sig igen. Kort efter ringde brudens bror som hade fått tag på partytält, med både bord och stolar, som de kunde få låna till ett rikigt bra pris! Han hade även pratat med en gammal kompis till familjen, som varit med en del under syskonens uppväxt och som bor utanför Linköping att ställa upp med mark att ha festen på. Familjen bor otroligt vacker med mängder av fruktträd, så det kommer verkligen att vara helt magiskt!! De kommer att få vara där gratis och partytälten kommer att stå så pass avskilt att gästerna får vara ifred och inte behöver de ens vara ute före klockan 01.00 som var regeln på det andra stället. Jag var där med henne tidigare idag och kände verkligen att hon var lycklig och nöjd med hur det hela löst sig, det här kommer bli bättre än deras första hands val!!

Trots all ångest så har allting ordnat sig och det känns så bra!! Att mannen i familjen dessutom ställer upp och kör brudparet till kyrkan från hemmet och till lokalen efter kyrkan i en fin häst med vagn gör det hela ännu bättre. Brudparet har prioriterat bort fin bil och liknande för att spara pengar och det här kommer bli en perfekt överraskning. De vet alltså ingenting ännu utan vi håller det hemlig ett tag till!

• Svar på tråden Hon kommer bryta ihop, vad ska jag göra!?!
  • queenelin

Ånej!

Viktigast är nu att du håller huvudet kallt. Tänk inte katastrof, försök hitta en lösning. Kan du lämna över till bandet att lösa situationen med musiken, känner de någon annan sångare, har de andra kontakter på ett band som kan ställa upp. En dj kostar inte så väldigt mycket, googla någon i närområdet som kan ställa upp med kort varsel.

Lokal är knepigare men inte omöjligt, det är väl ännu inte jätterusning på bröllopslokaler? Finns det något konferenshotell i närheten som har en stor lokal? Inte jätteroligt men de är oftast jätteduktiga på att ha sammankomster med många deltagare och är vana vid att planer ändras snabbt.

Jag tror det är bra om du har lite idéer på lut innan du talar med din vän, om hon freakar måste du hålla lugnet. Jag tror att det löser sig, ni får tänka om lite bara. Tänka "good enough" istället för "perfekt!"
    Påminn henne om att det viktigaste är de blir gifta och jag tror att vänner och bekanta kommer att ha lika roligt i en annan lokal och med en DJ eller ett annat band, t.om. med Spootify och spruckna högtalare!

Lycka till!

• Anonym (panik)

Har varit en lång dag så ursäkta att jag inte varit inne och uppdaterat tidigare! Era tips och lugnande ord har verkligen varit guld värda!

Dagen började med ett ordnat kaos men sen gick de bara utför. Bruden bröt ihop under lunchen då hon, och brudtärnan, ringt miljoner ställen och fått nej, efter nej. De få ställen som fanns lediga var inte fungerande alternativ, ekonomin, platsen eller antal gäster som fick plats ställde till det. Efter några djupa andetag och ett samtal från bandet som hade fått tag i en sångare så började hon lugna ner sig igen. Kort efter ringde brudens bror som hade fått tag på partytält, med både bord och stolar, som de kunde få låna till ett rikigt bra pris! Han hade även pratat med en gammal kompis till familjen, som varit med en del under syskonens uppväxt och som bor utanför Linköping att ställa upp med mark att ha festen på. Familjen bor otroligt vacker med mängder av fruktträd, så det kommer verkligen att vara helt magiskt!! De kommer att få vara där gratis och partytälten kommer att stå så pass avskilt att gästerna får vara ifred och inte behöver de ens vara ute före klockan 01.00 som var regeln på det andra stället. Jag var där med henne tidigare idag och kände verkligen att hon var lycklig och nöjd med hur det hela löst sig, det här kommer bli bättre än deras första hands val!!

Trots all ångest så har allting ordnat sig och det känns så bra!! Att mannen i familjen dessutom ställer upp och kör brudparet till kyrkan från hemmet och till lokalen efter kyrkan i en fin häst med vagn gör det hela ännu bättre. Brudparet har prioriterat bort fin bil och liknande för att spara pengar och det här kommer bli en perfekt överraskning. De vet alltså ingenting ännu utan vi håller det hemlig ett tag till!

• Jag han

oj, vilken röra, som ni lyckats fixa till!!
    Hon måste vara en lycklig tjej med såna vänner omkring sig.
    Det låter som om det kommer bli en underbar dag, trots allt.. Tack vare er... :)

• GeneralElectric

Otroligt, vad skönt med ett (förhoppningsvis) lyckligt slut, jag blev alldeles tårögd när jag läste om fruktträdgården och kyrktransporten! Du får låta bruden läsa denna tråd i efterhand...

• Anonym (panik)
    GeneralElectric skrev 2011-05-04 21:13:37 följande:
    Otroligt, vad skönt med ett (förhoppningsvis) lyckligt slut, jag blev alldeles tårögd när jag läste om fruktträdgården och kyrktransporten! Du får låta bruden läsa denna tråd i efterhand...
    De ska jag göra, som tur är är hon inte den som är inne på brollopstorget för då skulle hon absolut känna igen tråden. =)

*längtar till helgen*
  • MrsT2011
    Anonym (panik) skrev 2011-05-04 20:57:55 följande:

Dagen började med ett ordnat kaos men sen gick de bara utför. Bruden bröt ihop under lunchen då hon, och brudtärnan, ringt miljoner ställen och fått nej, efter nej. De få ställen som fanns lediga var inte fungerande alternativ, ekonomin, platsen eller antal gäster som fick plats ställde till det. Efter några djupa andetag och ett samtal från bandet som hade fått tag i en sångare så började hon lugna ner sig igen. Kort efter ringde brudens bror som hade fått tag på partytält, med både bord och stolar, som de kunde få låna till ett rikigt bra pris! Han hade även pratat med en gammal kompis till familjen, som varit med en del under syskonens uppväxt och som bor utanför Linköping att ställa upp med mark att ha festen på. Familjen bor otroligt vacker med mängder av fruktträd, så det kommer verkligen att vara helt magiskt!! De kommer att få vara där gratis och partytälten kommer att stå så pass avskilt att gästerna får vara ifred och inte behöver de ens vara ute före klockan 01.00 som var regeln på det andra stället. Jag var där med henne tidigare idag och kände verkligen att hon var lycklig och nöjd med hur det hela löst sig, det här kommer bli bättre än deras första hands val!!

Trots all ångest så har allting ordnat sig och det känns så bra!! Att mannen i familjen dessutom ställer upp och kör brudparet till kyrkan från hemmet och till lokalen efter kyrkan i en fin häst med vagn gör det hela ännu bättre. Brudparet har prioriterat bort fin bil och liknande för att spara pengar och det här kommer bli en perfekt överraskning. De vet alltså ingenting ännu utan vi håller det hemlig ett tag till!

ÅH vad härligt att höra, fantastiskt!! Ha nu en riktigt underbar dag på lördag!
  • queenelin

Härligt att höra! All lycka på lördag och hoppas att vädergudarna är med er!

Och det mest fantastiska är, att i efterhand kommer det här vara något att skratta åt och berätta för barn och barnbarn. Om ett äktenskap börjar så dramatiskt kan resten bara bli fantastiskt!

• Anonym (panik)
    queenelin skrev 2011-05-04 21:58:54 följande:
    Härligt att höra! All lycka på lördag och hoppas att vädergudarna är med er!

Och det mest fantastiska är, att i efterhand kommer det här vara något att skratta åt och berätta för barn och barnbarn. Om ett äktenskap börjar så dramatiskt kan resten bara bli fantastiskt!
    Hoppas bara de slipper med drama innan bröllopet är avklarat.. =)
  • In Wonderland

Vad underbart att det löst sig! Vilka vänner ni är! Vet inte hur det är med tält men ett tips kan vara att kolla upp om det finns heaters som ni kan hyra utifall att det blir en kall kväll.

Lycka till och hoppas ni får en helt underbar dag!!

• Anonym (panik)
    In Wonderland skrev 2011-05-05 00:59:49 följande:
    Vad underbart att det löst sig! Vilka vänner ni är! Vet inte hur det är med tält men ett tips kan vara att kolla upp om det finns heaters som ni kan hyra utifall att det blir en kall kväll.

Lycka till och hoppas ni får en helt underbar dag!!
    Heaters ska jag helt klart kolla med hennes broder om de tänkt på... =) Ska nog också meddela gästerna om de ändrade planerna, de har vi inte hunnit med ännu och är ju viss skillnad på att tillbringa kvällen "ute" i tält och inne i en lokal. Kanske bra med extra tröja...
  • lilliss

gud vad skönt att det löste sig, vilka underbara vänner hon har!
    hoppas ni får vakert väder och en otrolig dag....det låter underbart med fruktträden och transporten!

• shakynose
    GeneralElectric skrev 2011-05-04 21:13:37 följande:
    Haha, jag med! Värsta lipsillen...
  • The book of love

Jag följde ditt inlägg och är nu såå nyfiken på hur det gick, blev det bra med tältet och ordnade det sog med sångare?

• Bröllop201187

Vill oxå veta hur det gick =)

• Anonym (panik)

Dagen var helt perfekt och allt bara funkade, mat, tal, transport, lekar, kläder, smink, fotograf osv osv.  Brudparet vart både glada och överraskade av att få åka häst och vagn, tyckte mig till och med se en lite tårögd man. Gästern var dock mest förvånade tror jag, då alla var mer eller mindre var medvetna om veckans kaos och planerna som ändrades i sista minuten var förväntningarna ganska låga. Hade festen inte blivit flyttad kan jag omöjligt töna mig att det skulle ha blivit hälften så bra ens, omgivningen gjorde verkigen allt! Så romantiskt..

• Moster Stina

Å vad underbart! Tänk att det KAN lösa sig med så kort varsel! Otroligt! GRATTIS!

• Jag han

Vad härligt!!!
    Blir verkligen glad av denna tråd! :)

• In Wonderland

Jättekul att höra att det gick så bra!!

Svar på tråden Hon kommer bryta ihop, vad ska jag göra!?!