Hon kommer bryta ihop, vad ska jag göra!?!
Nu på lördag är det dags för bröllop, inte för mig men för en nära vän som jag hjälper en del med förberedelserna. Hon tror att allt är klart och att det hela kommer fungera utan problem. Det är strax över 100 gäster och jag vet att de lagt en bra bit över 100 000 kr på bröllopet. Men nu har jag precis fått reda på två saker som kommer orsaka kaos i hennes planer! Jag har försökt ringa henne men hon är iväg på ett möte så jag kommer till talsvar, har sagt att hon ska ringa mig så fort hon kan.. jag bara väntar och känner ångesten närma sig..
Problemen jag precis fått information är;
1. Lokalen de har hyrt är det hittats mögel i = ingen får vara där och hon behöver alltså fixa en helt ny lokal som rymmer lite över 100 gäster..
2. De har bokat ett band som ska spela, fyra väldigt uppskattade killar i trakten, sångaren åkte dock idag in till sjukhuset på grund av magsmärtor och det var något strul med tarmen = han kommer vara inlagd minst en vecka och min vän kommer inte ha någon sångare på festen..
Vad gör hon nu, är det ens realistiskt att hitta en ny lokal och ett nytt band med allt vad de innebär på några få dagar och till en väldigt begränsad budget!?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 21:37
begränsade budgeten beror på att lokalen de hade enbart skulle kosta 5000 kr och bandet gav ett riktigt kompispris..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 21:07
Har varit en lång dag så ursäkta att jag inte varit inne och uppdaterat tidigare! Era tips och lugnande ord har verkligen varit guld värda!
Dagen började med ett ordnat kaos men sen gick de bara utför. Bruden bröt ihop under lunchen då hon, och brudtärnan, ringt miljoner ställen och fått nej, efter nej. De få ställen som fanns lediga var inte fungerande alternativ, ekonomin, platsen eller antal gäster som fick plats ställde till det. Efter några djupa andetag och ett samtal från bandet som hade fått tag i en sångare så började hon lugna ner sig igen. Kort efter ringde brudens bror som hade fått tag på partytält, med både bord och stolar, som de kunde få låna till ett rikigt bra pris! Han hade även pratat med en gammal kompis till familjen, som varit med en del under syskonens uppväxt och som bor utanför Linköping att ställa upp med mark att ha festen på. Familjen bor otroligt vacker med mängder av fruktträd, så det kommer verkligen att vara helt magiskt!! De kommer att få vara där gratis och partytälten kommer att stå så pass avskilt att gästerna får vara ifred och inte behöver de ens vara ute före klockan 01.00 som var regeln på det andra stället. Jag var där med henne tidigare idag och kände verkligen att hon var lycklig och nöjd med hur det hela löst sig, det här kommer bli bättre än deras första hands val!!
Trots all ångest så har allting ordnat sig och det känns så bra!! Att mannen i familjen dessutom ställer upp och kör brudparet till kyrkan från hemmet och till lokalen efter kyrkan i en fin häst med vagn gör det hela ännu bättre. Brudparet har prioriterat bort fin bil och liknande för att spara pengar och det här kommer bli en perfekt överraskning. De vet alltså ingenting ännu utan vi håller det hemlig ett tag till!