• Rebeccan

Efterrätt vs bröllopstårta?!

Jag behöver lite hjälp... Min sambo och jag ska gifta oss i juli nu i sommar. Menyn är i stort sett klar när min mamma ställer en fråga som gör mig lite osäker - ska vi ha efterrätt efter maten? Vi kommer såklart ha vår bröllopstårta, men frågan är nu om vi ska ha efterrätt ocjså. Och att vi sedan serverar tårtan några timmar senare? Hur har ni andra tänkt göra? Skippar ni efterrätten och bara äter tårta eller äter ni efterrätt först och väntar några timmar innan ni äter tårtan?

Hjälp! 

• Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!
  • Therese142

Vi kommer att ha en lättare efterrätt och några timmar senare så blir det tårta och kaffe.

• Chicita

Vi kör tårtan en liten stund efter vi ätit klart.
    Hos vår cateringfirma så ingår nämligen efterrätt. På menyn så står det att kaffe, tårta och efterrätt serveras samtidigt. men vi kommer nog att låta serveringspersonalen köra fram tårtan och kaffet medans vi äter efterrätten så det blir mer skådebröd då. Och så tar vi tårtan en stund senare Glad

Om det inte hade ingått efterrätt så hade jag skippat det eftersom jag tycker att tårta räcker gott och väl Skrattande

• Aniara4

Jag har funderat mycket på det. Först var jag inne på att ha efterrätt och sen tårta när vi hade dansat en stund. Men dels känns det som att vi kanske kommer igång med middagen lite sent (eftersom vi blivit tilldelade en sen vigseltid), dels tyckte smålänningen i mig att det blev lite mycket pengar och kom på att om vi skippar efterrätten blir det 1500 till som vi kan lägga på en finare tårta istället... Så nu lutar det åt att det blir tårta till efterrätt!
    Dessutom slipper vi servera kaffe två gånger då, vilket vi nästan hade varit tvungna att ha annars eftersom jag anar att en hel del skulle bli purkna om de inte fick kaffe efter maten!

• pärlan 2

Vi ska ha hemmagjord ostkaka (svärmor) till efterrätt och bröllopstårta en stund senare.

• Freakie

Vi kommer att ha en lite lättare efterrätt (antagligen någon form av sorbet) och sen servera tårta lite senare under kvällen.

• Pinkgrape

Vi hade först tänkt skippa efterrätt och bara ha tårta, men sedan tänkte vi om.

Det blev tillslut en 3-rätters och tårtan lite senare på kvällen. Vi valde att göra så av anledningen att middagen inte skulle bli för kort, typ. Alltså vi räknar med att middagen börjar 17.30 och att vi ätit klart vid 20.00. Det var tydligen ganska normalt enligt han som har stället vi ska vara på, tidsmässigt alltså att middagen tar 2-2,5 timmar. Vi kommer sedan servera tårta med kaffe vid 21.30 och efter det drar partyt igång! :D

Tanken var ju först då att middagen skulle vara klar vid 20.00, om vi bara valt tårta. Vi tyckte att det kändes lite tidigt för att dra igång festen då.

Men det där är ju en smaksak, och ibland en pengafråga.

Vi har då valt en bärmousse i chokladskål med riven choklad, som serveras på bärspegel till dessert. Något lite speciellt som vi inte direkt serverar hemma, men inte alltför maffigt.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Lindahl

Hade efterrätt och senare på kvällen blev det kaffe och tårta...

• Ankis88

Vi ska ha bara tårta, men efter maten och ett tag innan tårtan ska vi äta jordgubbar med citron och socker, så lite efterrättskänsla blir det i alla fall.

• mikita

Vi ska ha buffé och sedan tårta, ingen efterrätt. Efter det dukar vi fram ett gottebord med frukt, sött och salt.

• misscat81

Vi har först buffé, sedan efterrätt i form av små portioner pannakotta. Lite senare serverar vi tårtan.

Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!