• Jacob

Frieri

Hej, om man friar till sin tjej. Inom vilken tidsram borde man gifta sig då? Dvs om man redan är förlovad.

• Svar på tråden Frieri
  • SysterAnna

Så här gick det till för oss:
    Förlovade oss augusti -06. Min sambo sa redan då att han inte var där han ville vara i livet för att gifta sig men ville vara förlovad med mig och att han senare i framtiden ville gifta sig med mig. Sen pågick diskussionen om bröllop fram och tillbaka i några år och helt plötsligt i januari -11 sa han " jag vill gifta mig i sommar". och på den vägen är det. Planerandet tog fart med en gång och vi gifter oss 2 Juli 2011. Min M2B kom dock på ca 2 vecor efter att vi börjat planera att han inte gått ner på knä och "friat på riktigt". Jag sa då att det tyckte jag att han gjorde fullt tillräckligt när vi förlovade oss utan att ha gått ner på knä men om han gärna ville göra det kunde han få överraska mig vilken dag han ville. Så i förra veckan när han varit och hämtat ut min vigselring kom han hem och gick ner på knä. Lite komiskt och väldigt sött.. 

• Oniq

Vi förlovade oss -98, med godkännande av bådas föräldrar då vi kände att vi ville 'fråga om lov' då vi var lite unga då. Vi förlovade oss mest symboliskt för att visa omvärlden att vi hörde ihop och hade planer på att spendera resten av våra liv tillsammans. Det var ingen som 'friade' då utan det var ett gemensamt beslut att ta på förlovningsringar. Åren går fort när man har roligt så det var först förra vintern som pojkvännen gick ner på knä och 'friade' på riktigt - dvs förklarade att han tyckte att det var dags att uppgradera våra ringar med ytterligare en ring.

Det var vad som kändes mest rätt för oss.

Så, för att svara TS; Vill man köra på tradition så är det inom ett år det gäller (vad jag har hört), men för oss blir det ca 19månader + 11års 'för-förlovning' ;)

• AnnaHjärtaChristian
    Jacob skrev 2011-04-22 19:37:31 följande:
    Jo visst är det så. Förlovning innefattar såklart bröllop, men när det går några år sedan man förlova sig så vill man göra sermonin med gå ner på knä osv. Om ni förstår. :)
    ja fria. det är jätte roligt!! kul minne också.

Jag fria till min blivande man, hur roligt som helst och planera ihop detta!

friade i augusti 2010, gifter oss nu i maj.
  • lovvydovvy
    nikkihag skrev 2011-04-22 20:29:18 följande:
    Förlovning i Sverige betyder inte automatiskt giftermål det är förlegat. Många par gifter sig ju aldrig utan är just bara förlovade. Förr var det väl så att man skulle gifta sig inom ett år från förlovningen som coutume. I Usa är det ju däremot så att förlovningen innebär att man tackat ja till frieri o bröllop.

Så det är klart att man vill att den blivande maken ska fria! Men man vill nog inte vänta upp till 2 år på bröllopet efter ett frieri.....allra högst ett år, men gärna tidigare beroende på vilket sorts bröllop man har tänkt sig :)

Lycka till med frieriet! 
  • nikkihag
    lovvydovvy skrev 2011-04-22 23:17:40 följande:
    Tack! 
  • Blivande fru Swärdh

Förstår inte vitsen att förlova sig om man inte tänker gifta sig. För mig är det inte logiskt.... Min m2b friade i maj förra året (han gick ner på knä och hade köpt ring till mig så ringen satte han på mitt finger när jag svarade ja, vilket jag tycker är helt rätt och romantiskt). Likaså för andra som skrivit här så blev våra vänner o kollegor "jahaa! Så ni ska gifta er på riktigt??!" när dem insåg att vi planerar bröllop o satt datum till juli. Tycket det är synd att innebörden förlovning blivit mer som att man bytt ett smycke och det inte är mer speciellt än så i Sverige... TS du borde verkligen fria ordentligt för det kommer hon att uppskatta och minnas resten av livet. :)

• Loche

Min blivande man friade i november förra året och vi gifter oss i juli i år. Förlovning har vi hoppat över. Sen beror det ju förstås på hur stort bröllop man tänkt sig åxå. :)

• BlackWIngedAngel
    Loche skrev 2011-04-23 16:19:30 följande:
    Min blivande man friade i november förra året och vi gifter oss i juli i år. Förlovning har vi hoppat över. Sen beror det ju förstås på hur stort bröllop man tänkt sig åxå. :)
    Fast det har ni ju inte egentligen. Ringen är ju bara en symbol, den är ju inte nödvändig. Ett accepterat frieri innebär ju att ni är förlovade. Med eller utan ringar. Flört
  • Loche
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-23 20:52:26 följande:
    Fast det har ni ju inte egentligen. Ringen är ju bara en symbol, den är ju inte nödvändig. Ett accepterat frieri innebär ju att ni är förlovade. Med eller utan ringar. Flört
    Jo, det har du rätt i! :) Jag menade mest att vi inte har växlat förlovningsringar eller så.
  • Tessa

Jag brukar kalla det for fjortisforlovning det dar med att bara byta ringar utan tanke pa att gifta sig. ;) Vet manga som forlovar sig bara for att det ar "coolt" eller "inne" och for att fa ha en ring..typ. Ofta ar detta just unga personer.

Daremot ser jag ingen tidsgrans vad galler hur lange man ar forlovad innan man gifter sig, for vissa passar det att planera ett brollop pa ett ar, for andra tar det langre tid. Kanske man vill spara pengar eller liknande.

Mina foraldrar forlovade sig efter 3 manader tillsammans nar de var 16 ar. Det var en typisk "fjortisforlovning". De borjade planera sitt brollop nar de var ca 25-26 och bada hade inkomst och de hade byggt sitt hus. De hade storslagna planer pa att rymma ivag till USA, gifta sig i New York och sedan resa runt innan de kom hem och hade en "efterfest" for familj och vanner. Dock upptackte min mamma att hon var gravid (med mig) i nastan 4 manaden just innan allt skulle dra igang! De som inte planerat barn eller nagot sadant oht... Det blev valdigt omtumlande for bada tva och giftermalet stalldes in eftersom de nu behovde pengarna till ett barn. Resan till USA blev av, de roadtrippade runt i 5 veckor med mig i magen. ;)

Nu har de varit forlovade i 35 ar denna midsommar och tycker fortfarande lika mycket om varandra. :) Dock har det inte blivit nagot giftermal pga ekonomiska problem, arbetsloshet och sadant... :( De har prioriterat "viktigare" saker.

Nar jag berattade att jag och min pojkvan ska forlova oss och borja planera brollop blev de glada och min mamma borjade prata om att hon verkligen ville gifta sig en gang forut. Och jag tror hon verkligen vill det fortfarande. Sa min lilla drom ar att ge dem chansen (hjalpa till ekonomiskt) att gifta sig i New York sa fort jag borjar tjana pengar (ar student). De har gett mig sa mycket och nagot vill jag ge tillbaka. :)

• Aniara4
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-04-23 06:21:19 följande:
    Förstår inte vitsen att förlova sig om man inte tänker gifta sig. För mig är det inte logiskt....

Tycket det är synd att innebörden förlovning blivit mer som att man bytt ett smycke och det inte är mer speciellt än så i Sverige... TS du borde verkligen fria ordentligt för det kommer hon att uppskatta och minnas resten av livet. :)
    Instämmer! Förlovningen är själva överenskommelsen att gifta sig, om man ger varandra smycken eller inte har egentligen inte så mycket med saken att göra.
  • sofi 88

Vi förlovade oss i juli förra året och kommer gifta oss exakt 2 år senare. Känner egentligen att det är lite lång tid efter förlovningen men m2b tyckte vi skulle vänta tills jag är klar med min utbildning och det är väl klokt. Är också lite förvånad över hur många som blev förvånade när vi pratade om att vi ska gifta oss nästa år, förlovningen ska ju betyda att vi vill gifta oss... Det är många par i vår vänskapskrets som är förlovade men det är bara vi som har pratat om bröllop lite mer seriöst. Tycker personligen det hör till... 

TS, det är ju upp till er hur länge ni vill vänta men jag skulle säga att ni inte ska vänta för länge mellan förlovning och bröllop, man vill ju gärna att de två grejerna ska vara någorlunda kopplade till varandra :)

• PimPim83
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-04-23 06:21:19 följande:
    Förstår inte vitsen att förlova sig om man inte tänker gifta sig. För mig är det inte logiskt.... ycket det är synd att innebörden förlovning blivit mer som att man bytt ett smycke och det inte är mer speciellt än så i Sverige...
    Aniara4 skrev 2011-05-18 16:15:49 följande:
    Instämmer! Förlovningen är själva överenskommelsen att gifta sig, om man ger varandra smycken eller inte har egentligen inte så mycket med saken att göra.
    Jag håller också med! Några vänner till mig var förlovade och tjejen gick runt och väntade på att killen skulle fria. Helt ologiskt! (de är gifta idag). Om man har bestämt sig för att gifta sig så är man förlovade. Eller?
  • Vintersol
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-22 21:09:16 följande:
    Det är inte alls förlegat utan ordets hela innebörd. Förlovning som ord betyder löfte om äktenskap. Sedan att folk kallar det samma sak när de byter smycken för att visa att de tycker om varandra är en annan sak. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om de hittade ett eget ord för sin procedur. (Precis som man gör skillnad mellan dop och namngivningsfest ex.)
    Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Svar på tråden Frieri