• Jacob

Frieri

Hej, om man friar till sin tjej. Inom vilken tidsram borde man gifta sig då? Dvs om man redan är förlovad.

• Svar på tråden Frieri
  • MrsT2011

Menar du hur lång tid ni behöver för att få ihop planeringen? Vissa vill planera i 1,5 år men det känns lite överdrivet tycker jag. Min blivande man och jag var inte förlovade när jag friade, utan det blev förlovning i augusti 2010 och nu gifter vi oss i juni 2011. Har hela tiden känts precis lagom med nio-tio månaders planering.

I övrigt finns inga "borden" eller "måsten", vissa anser att man ska gifta sig inom ett år från frieriet, andra inom två år. Men eftersom ni redan är förlovade tycker jag personligen att det är lagom att gifta sig ungefär ett år senare.

• Jacob

Ok. Nä ja tänkte mer att om jag friar nu så blir det bråttom med bröllopet. Jag vill visa att jag vill gifta mig, men kanske inte gifta mig förän nästa eller året därpå. E det konstigt o fria då?

• Pinkgrape

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att fria om man redan är förlovad?
     Att man är förlovad, innebär inte det redan att man vill gifta sig med varandra? Är jag helt ute och cyklar?

Hos oss var det då ingen som varken friade till förlovning eller vigsel. Förlovningen togs det gemensamt beslut om, likaså bröllopet.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Jacob

Jo visst är det så. Förlovning innefattar såklart bröllop, men när det går några år sedan man förlova sig så vill man göra sermonin med gå ner på knä osv. Om ni förstår. :)

• Pinkgrape
    Jacob skrev 2011-04-22 19:37:31 följande:
    Jo visst är det så. Förlovning innefattar såklart bröllop, men när det går några år sedan man förlova sig så vill man göra sermonin med gå ner på knä osv. Om ni förstår. :)
    Hehe okej, det missade vi! Vi har varit förlovad i ca 4år och bröllop blir det i sommar, utan frieri :P

Jag menar absolut inte att man inte kan fria iaf, det är ju gulligt och romantiskt :D

Men jag måste nog säga att jag tycker bröllop inom 1år, eller ca 1år efter frieriet är lämpligt :)
  • nikkihag

Förlovning i Sverige betyder inte automatiskt giftermål det är förlegat. Många par gifter sig ju aldrig utan är just bara förlovade. Förr var det väl så att man skulle gifta sig inom ett år från förlovningen som coutume. I Usa är det ju däremot så att förlovningen innebär att man tackat ja till frieri o bröllop.

Så det är klart att man vill att den blivande maken ska fria! Men man vill nog inte vänta upp till 2 år på bröllopet efter ett frieri.....allra högst ett år, men gärna tidigare beroende på vilket sorts bröllop man har tänkt sig :)

Lycka till med frieriet! 

• BlackWIngedAngel
    nikkihag skrev 2011-04-22 20:29:18 följande:
    Förlovning i Sverige betyder inte automatiskt giftermål det är förlegat. 
    Det är inte alls förlegat utan ordets hela innebörd. Förlovning som ord betyder löfte om äktenskap. Sedan att folk kallar det samma sak när de byter smycken för att visa att de tycker om varandra är en annan sak. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om de hittade ett eget ord för sin procedur. (Precis som man gör skillnad mellan dop och namngivningsfest ex.)

Om man sedan vill fria så är det ju upp till var och en och TS, du känner ju din blivande bäst. Vi hade bestämde oss för 3år från förlovningen, vilket har passat oss jättebra. Jag hade inte hunnit med allt på ett år. Men det beror ju på hur mycket man planerar, gör själv och hur viktigt det är med alla detaljer.
  • Pinkgrape
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-22 21:09:16 följande:
    Det är inte alls förlegat utan ordets hela innebörd. Förlovning som ord betyder löfte om äktenskap. Sedan att folk kallar det samma sak när de byter smycken för att visa att de tycker om varandra är en annan sak. Personligen tycker jag att det hade varit bättre om de hittade ett eget ord för sin procedur. (Precis som man gör skillnad mellan dop och namngivningsfest ex.)
    Jag håller faktiskt med dig där.
  • GeneralElectric
    Håller helt med (som den traditionalist jag är). Det blir märkligt när folk är förlovade år ut och år in, utan tanke på att gifta sig.

TS, min M2B friade till mig i augusti (sedan vi varit ihop en dryg vecka, hehe). När jag svarat ja (efter några minuters betänketid...) beställde vi tillsammans förlovningsringar, som vi växlade i september. Därefter började vi planera bröllopet. Vi var inne på att det skulle bli i februari, juni eller augusti, och det blev till sist juni. Alldeles lagom, även om det tagit extremt mycket tid att planera bröllopet! Men vi ville att det skulle bli när det är som finast och försomrigast i Sverige, så att det blir en fin upplevelse för tillresta vänner från utlandet.

Har märkt att många vänner blivit förvånade när de insåg att vi planerade ett bröllop, trots att de visste att vi hade förlovat oss. Så jag fick påpeka att förlovning liksom innebär bröllop, och då var det många som sade ”ja, just det, det har du förstås rätt i när jag tänker efter”. De tyckte nog att det gick lite snabbt ändå...men så blir det när man som vi är i 40-årsåldern (vi var 39 när vi möttes)!
  • Syrinx
    Jag håller helt med, jag också! Till TS vill jag säga att det inte finns några "måsten" vad gäller hur lång tid man kan vänta med bröllop efter att ha förlovat sig. Men ATT det ska finnas ett bröllop i planeringen, inom någotsånär överskådlig framtid, det tycker iallafall jag är självklart. Min fästman frågade mig faktiskt om jag ville förlova mig med honom innan vi bytte ringar i somras, för han menar att det är ju så självklart att vi ska planera ett bröllop. Är man förlovad ska man gifta sig, helt enkelt. Sedan kände vi inte att vi hann vare sig spara ihop till eller planera ett bröllop redan till denna vår, utan vi gifter oss nästa vår efter nästan två år som förlovade. 
Svar på tråden Frieri