Frieri
Hej, om man friar till sin tjej. Inom vilken tidsram borde man gifta sig då? Dvs om man redan är förlovad.
Hej, om man friar till sin tjej. Inom vilken tidsram borde man gifta sig då? Dvs om man redan är förlovad.
Menar du hur lång tid ni behöver för att få ihop planeringen? Vissa vill planera i 1,5 år men det känns lite överdrivet tycker jag. Min blivande man och jag var inte förlovade när jag friade, utan det blev förlovning i augusti 2010 och nu gifter vi oss i juni 2011. Har hela tiden känts precis lagom med nio-tio månaders planering.
I övrigt finns inga "borden" eller "måsten", vissa anser att man ska gifta sig inom ett år från frieriet, andra inom två år. Men eftersom ni redan är förlovade tycker jag personligen att det är lagom att gifta sig ungefär ett år senare.
Ok. Nä ja tänkte mer att om jag friar nu så blir det bråttom med bröllopet. Jag vill visa att jag vill gifta mig, men kanske inte gifta mig förän nästa eller året därpå. E det konstigt o fria då?
Jag har aldrig riktigt förstått det där med att fria om man redan är förlovad?
Att man är förlovad, innebär inte det redan att man vill gifta sig med varandra? Är jag helt ute och cyklar?
Hos oss var det då ingen som varken friade till förlovning eller vigsel. Förlovningen togs det gemensamt beslut om, likaså bröllopet.
Jo visst är det så. Förlovning innefattar såklart bröllop, men när det går några år sedan man förlova sig så vill man göra sermonin med gå ner på knä osv. Om ni förstår. :)
Förlovning i Sverige betyder inte automatiskt giftermål det är förlegat. Många par gifter sig ju aldrig utan är just bara förlovade. Förr var det väl så att man skulle gifta sig inom ett år från förlovningen som coutume. I Usa är det ju däremot så att förlovningen innebär att man tackat ja till frieri o bröllop.
Så det är klart att man vill att den blivande maken ska fria! Men man vill nog inte vänta upp till 2 år på bröllopet efter ett frieri.....allra högst ett år, men gärna tidigare beroende på vilket sorts bröllop man har tänkt sig :)
Lycka till med frieriet!