• theresepivat

Billigare om man inte nämner bröllop?

Hade en fundering.
    Om man inte nämner att det är bröllop när man beställer tex. brudbukett och hotell tror ni inte att man får det billigare då. 

Jag tror jag vill ha en brudbukett med rosor eller kallor som är hårt lindade i själken med band rund, alltså ingen speciell brudbukett. Jag tänker då att om man säger att det ska vara till en brudbukett så lägger de säkert på priset. 

Nu låter detta som man är jätte snål men det är inte alls det utan mer en fundering.  

• Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?
  • Mirjami

Vilka bra tips och idéer. Min m2b ska ringa taxibolaget nu och "boka" "vår" limo för endast en fest och se vad priset blir. Om det skiljer sig ska han berätta vem han är, när vi har bokat och då avboka för bröllopet och sedan boka in exakt samma tid och plats för en fest :)  Nu vet jag inte om det är skillnad dock, vi får se :)

Tårtorna skulle jag göra själv, men ska beställa av mitt favoritcafé ist, mest för enkelhetens skull. Tar vi utan dekorationer resp med dekorationer så skiljer det 350 kr. Jag måste inte, men ett krav är ju att vi ska få smaka på tårtan innan, eller hur? Och det borde ju inte kosta något anser jag!

Blommorna väljer jag att köpa fejk på artflowers.se (har butik där jag bor som tur är) och sedan binda och binda tills jag blir nöjd. Sparar ungefär hälften av kostnaden på det.

Och hår- Frisörer kan göra festuppsättningar för några hundralappar, men säg ordet bröllop och de slänger på en tusenlapp. En bekant betalade över 1500:- för sin frisyr för att det var bröllop, en annan 5000:- (fast med löshår då, vilket självklart kostar mer) och en som "bara" ville ha en vanlig festfrisyr fick betala 500:-!!! Vilken var finast? Alla tre var fantastiska!!!

• forceprincess

I vårt fall länade de sig att vara ärlig.
    Jag ringde för att boka in ett SPA-besök dagen efter bröllopet som kommer äga rum i juli. Jag fick först till svar att de har stängt söndagar i juli men efter en stund så sa hon att de kan hålla öppet för oss :D Det kostar oss inget extra. Bättre start som nygifta finns nog inte :)

Med frisörer dock kan jag också intyga att det spelar STOR roll på prset. Festuppsättning 700kr och brud 1400kr. När jag fråga varför denna stora skilland fick jag till svar att de ingår champange till brud och att det tar längre tid.
    Dyr champange tyckte jag och bokade på ett annat ställe.

• shakynose

För det första så får man inte servera alkohol och använda det som motivering till ett högre pris! Det krävs ett utskänkningstillstånd för sånt! Man får nog bjuda på skumpa, men man får inte ha det som en del av sin marknadsföring om man inte har tillstånd.

För det andra, så tycker jag att man ska kunna begära ett timpris för uppsättningar istället för ett paketpris. Det är ju inte säkert att just min brudfrisyr är så komplicerad och tidskrävande och då ska jag inte betala mer heller. Dock så tror jag att det är en ganska rimlig uppskattning att en frisyr till studentbalen tar ca hälften så lång tid som en genomsnittlig bruduppsättning gör...

• shakynose
    Mirjami skrev 2011-04-19 09:01:10 följande:
    Tårtorna skulle jag göra själv, men ska beställa av mitt favoritcafé ist, mest för enkelhetens skull. Tar vi utan dekorationer resp med dekorationer så skiljer det 350 kr. Jag måste inte, men ett krav är ju att vi ska få smaka på tårtan innan, eller hur? Och det borde ju inte kosta något anser jag!
    Hur menar du nu? Det är ju inte så att man får provsmaka alla tårtorna på ett bageri gratis innan man köper en. I så fall så skulle de ju vara tvungna att baka en av var tårta i sortimentet varje dag! Om det ska ingå provsmakning och rådgivning, så är jag helt med på att en bröllopstårta blir några hundringar dyrare än den vanliga... Flera timmars merarbete för konditorn ju!
  • Mirjami
    shakynose skrev 2011-04-19 09:53:04 följande:
    För det första så får man inte servera alkohol och använda det som motivering till ett högre pris! Det krävs ett utskänkningstillstånd för sånt! Man får nog bjuda på skumpa, men man får inte ha det som en del av sin marknadsföring om man inte har tillstånd.

För det andra, så tycker jag att man ska kunna begära ett timpris för uppsättningar istället för ett paketpris. Det är ju inte säkert att just min brudfrisyr är så komplicerad och tidskrävande och då ska jag inte betala mer heller. Dock så tror jag att det är en ganska rimlig uppskattning att en frisyr till studentbalen tar ca hälften så lång tid som en genomsnittlig bruduppsättning gör...
    Många brudfrisyrer tar knappt någon tid alls, det är ju ungefär samma upplägg som tex studentbalsfrisyr. Och du har rätt med utskänkningstillståndet, de får inte ens bjuda om det inte räknas som ett slutet sällskap och då får de inte ta in några andra kunder eller folk som inte tillhör brudföljet. Jag tar isf med mig eget och betalar mindre! Idén med timpris var bra!
  • Iseika

Jag var dum och bokade bruduppsättning först. Frisören skulle ha 2500 kronor för besväret. Dagen efter ringde jag om en festfrisyr och fick 800 kronor i pris. Gissa om jag ifrågasatte. Svaret blev att en bröllopsfrisyr skulle hålla en hel dag. Då avbokade jag med motiveringen att de själva säger sig göra ett undermåligt arbete med vanliga frisyrer.

Nu har jag bokat hos en härlig tant som ska ha en femhundrig för besäväret. Då ingår dock inget bubbel. Jag är inte direkt besviken... 

• shakynose
    Iseika skrev 2011-04-22 22:04:43 följande:
    Jag var dum och bokade bruduppsättning först. Frisören skulle ha 2500 kronor för besväret. Dagen efter ringde jag om en festfrisyr och fick 800 kronor i pris. Gissa om jag ifrågasatte. Svaret blev att en bröllopsfrisyr skulle hålla en hel dag. Då avbokade jag med motiveringen att de själva säger sig göra ett undermåligt arbete med vanliga frisyrer.

Nu har jag bokat hos en härlig tant som ska ha en femhundrig för besäväret. Då ingår dock inget bubbel. Jag är inte direkt besviken... 
    Wow! Där ser man! Bra gjort, man måste ifrågasätta en sådan prissillnad!
  • GeneralElectric

Ni som skrivit att ni ska boka limousiner och annat utan att nämna att det gäller bröllop, återkom gärna här med rapporter om vad de sagt om prisskillnaden!

• Sebastiána
    shakynose skrev 2011-04-19 09:53:04 följande:
    Det där har jag tänkt en del på. Det är ganska vanligt nu att man får ett glas vin hos frisören. I alla fall i Malmö. De kan väl knappast ha tillstånd för det.
  • Sebastiána
    Iseika skrev 2011-04-22 22:04:43 följande:

Hihi, ja vad är det för argument!? Så om man bokar en vanlig uppsättning så faller den sönder efter några timmar eller? Bra att du avbokade.
  • Iseika
    Sebastiána skrev 2011-04-23 13:05:32 följande:
    Hihi, ja vad är det för argument!? Så om man bokar en vanlig uppsättning så faller den sönder efter några timmar eller? Bra att du avbokade.
    Visst är det sjukt! 

Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?