• theresepivat

Billigare om man inte nämner bröllop?

Hade en fundering.
    Om man inte nämner att det är bröllop när man beställer tex. brudbukett och hotell tror ni inte att man får det billigare då. 

Jag tror jag vill ha en brudbukett med rosor eller kallor som är hårt lindade i själken med band rund, alltså ingen speciell brudbukett. Jag tänker då att om man säger att det ska vara till en brudbukett så lägger de säkert på priset. 

Nu låter detta som man är jätte snål men det är inte alls det utan mer en fundering.  

• Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?
  • Millemoj

Jag har inte heller nämnt ordet bröllop för konditoriet som ska göra tårtan, inte än i alla fall. Jag vill bara ha två 25 bitars princesstårtor som är lite extra garnerade. Så jag sade att vi ville ha vit marsipan och med blekt rosa och ljus beiga marispanblommor. Hon tog ca 100:- extra för att göra extra mycket blommor. Kommer att säga till nu när vi redan fått priset att vi ska ha ett litet brudpar på toppen också!

Likadant med blommorna. Vill ha enkla vita kallor bundit i en stram bukett med sidenband i ivory. Frågade vad kallorna kostade i styckpris och när jag sedan fick höra att de var mycket billigare än jag trott frågade jag hur mycket hon tog för att binda ihop dem med sidenband och eventuellt lite grönt. Bara 150:- tar hon för det - så då sade jag som det var att det gällde min brudbukett. Hon verkade inte snopen eller som att hon skulle ha tagit mer betalt bara för att det var bröllop - men tyckte att det var bättre att göra så här.

För min del är det inte snålhet - jag vill bara inte betala mer än vad något är värt. Har ju trots allt en budget som man vill försöka följa...

• shakynose

Tja, det kan säkert finnas de som försöker tjäna lite extra när det är bröllop, men jag tycker ändå att man ska vara ärlig! Om man får ett högre pris för att man nämner bröllop, så fråga varför!  Om de inte har någon bra förklaring så tacka nej, precis som SweetPearl gjorde. Ofta handlar det om att det är fler konsultationer, men i blomstersammanhang så blir det ALLTID dyrt att specialbeställa en viss sorts blomma till en specifik dag.
    Om du vill ha just kallor så kan du ju ringa runt nu och fråga vad det skulle kosta att få en bukett kallor till just ditt datum. Eftersom du bor utanför Malmö så kan du nog få ett ganska bra pris ändå, jämfört med resten av landet.

Jag måste säga att jag tycker att det är precis lika fult och oärligt att be om en "festbukett" som att ta extra betalt bara för att det heter "brudbukett".

• sandviken

Nåt jag tror många glömmer bort är att i bröllopstårtan så ingår det ju oftast en del dekorationer som tar rätt lång tid att göra. Dessutom så brukar det ju också ingå en tårtställning till bröllopstårtan också. vill man däremot ha en vanlig tårta utan dekorationer eller ställning, så skall ju inte priset behöva vara dyrare heller...

• SweetPearl
    sandviken skrev 2011-04-16 16:26:55 följande:
    Nåt jag tror många glömmer bort är att i bröllopstårtan så ingår det ju oftast en del dekorationer som tar rätt lång tid att göra. Dessutom så brukar det ju också ingå en tårtställning till bröllopstårtan också. vill man däremot ha en vanlig tårta utan dekorationer eller ställning, så skall ju inte priset behöva vara dyrare heller...
    De dekorationer jag ville ha på tårtan hade de redan hemma och va färdiga att lägga på tårtan, dvs de gjorde inte dekorationerna själva. Så då känndes det som överpris för en i stort sett vanlig prinsesstårta och sen 12-14 st blommor på. De tårtor jag nu har beställt så är de med tre rosor på istället och hon gör dem själv. Tycker det är en stor skillnad.
  • Sebastiána
    SweetPearl skrev 2011-04-15 23:55:44 följande:

Frågade konditoriet igår om de kunde ge tips på tårta för 20-25 kr/bit, men de kunde de inte. Så vi skulle få betala 35kr/biten hur vi än ville ha tårtan just för att jag nämde bröllop. Så då tacka jag för mig och avboka tårtan, något hon inte hade förväntat sig. Hehe.

Bra! Det finns ju andra konditorier. Knasigt att tårtan kostar lika mycket vad man än har i den och hur man än gör den.
  • Sebastiána
    sandviken skrev 2011-04-16 16:26:55 följande:
    Vi har beställt tårtot ur konditoriet och där ingår lån av tårtställning. Det får man alltid när man beställer många tårtor - på de konditorier jag pratat med.
  • SweetPearl
    Sebastiána skrev 2011-04-16 23:23:01 följande:
    Bra! Det finns ju andra konditorier. Knasigt att tårtan kostar lika mycket vad man än har i den och hur man än gör den.
    Ja, det tyckte jag också var väldigt konstigt. Steget under den tårta jag ville ha va en vanlig prinsesstårta och ingen dekoration på alls och då skulle den kosta 17,50 kr/bit. Väldigt stort glapp från 17,50 kr till 35 kr.
  • 11juni2011

Vi kolla på en sida där man kunde hyra tjusiga bilar till bröllop och fest.
    Där kosta de flesta bilarna typ 1900 för 1 timme om det var student/fest eller liknande, och 2900 för 1 timme vid bröllop! Man blir ju så sur... Det ingick inte något speciellt bara för att det var bröllop skall jag tillägga!

• Sebastiána
    11juni2011 skrev 2011-04-17 22:20:26 följande:
    Vi kolla på en sida där man kunde hyra tjusiga bilar till bröllop och fest.
    Där kosta de flesta bilarna typ 1900 för 1 timme om det var student/fest eller liknande, och 2900 för 1 timme vid bröllop! Man blir ju så sur... Det ingick inte något speciellt bara för att det var bröllop skall jag tillägga!
    Då får ni väl säga att ni ska hyra bilen till en stor fest bara... alternativt säga att det är bröllop och kräva att de förklarar hur de motiverar prisskillnaden (det hade ju varit intressant att veta).
  • 11juni2011
    Sebastiána skrev 2011-04-18 23:38:48 följande:
    Då får ni väl säga att ni ska hyra bilen till en stor fest bara... alternativt säga att det är bröllop och kräva att de förklarar hur de motiverar prisskillnaden (det hade ju varit intressant att veta).
    Ja det hade man ju kunnat göra... Jag lackade ur när jag såg deras galna prisskillnader så än så länge har jag bojkottat dom haha, men det hade ju varit skoj och höra deras anledning till att ta olika priser! Att fråga kostar väl inget :=)
Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?