• theresepivat

Billigare om man inte nämner bröllop?

Hade en fundering.
    Om man inte nämner att det är bröllop när man beställer tex. brudbukett och hotell tror ni inte att man får det billigare då. 

Jag tror jag vill ha en brudbukett med rosor eller kallor som är hårt lindade i själken med band rund, alltså ingen speciell brudbukett. Jag tänker då att om man säger att det ska vara till en brudbukett så lägger de säkert på priset. 

Nu låter detta som man är jätte snål men det är inte alls det utan mer en fundering.  

• Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?
  • BlackWIngedAngel

Vi har haft en hel tråd om detta tidigare, faktiskt. "Bröllopspriser- sanning eller myt?" tror jag att den hette. Och det visade sig att flera hade erfarenheter av att priserna gick upp, ibland med över det dubbla om man nämnde bröllop i sammanhanget.

För att sammanfatta tråden så är det smartare att inte berätta att det är till ett bröllop om det inte är något typiskt bröllopsaktigt som man ska. Ska man ha en vanlig tårta så tjänar man på att inget säga. Vill man ha en typisk bröllopstårta i flera våningar med draperingar och saker på, så måste man ju berätta.

Frisör är samma sak. Ska man bara ha lite blommor i så kan man ju undvika b-ordet, men ska frisören fästa en slöja i och kanske en krona eller tiara så måste man ju berätta. Försöker man sätta i slöjan själv så riskerar man ju att förstöra frisyren.

När det gäller blommor så kan du säkert hitta på en ursäkt för en bukett, men ska du ha tärnbuketter, corsage och bordsdekorationer så får du nog säga som det är. :) Var bor du förresten?

• theresepivat

Tack för svaret - var det jag misstänkte

Bor utanför Malmö.

• Loche

Jag tycker inte du är snål alls! När jag beställde tid hos frissan så sa jag att det var för att få hjälp med en festfrisyr. Flört

• BlackWIngedAngel
    theresepivat skrev 2011-04-12 12:04:54 följande:
    Tack för svaret - var det jag misstänkte

Bor utanför Malmö.
    Okej. Tänkte att hade du bott i Gbg så hade jag haft tips på en florist som man kan vara ärlig med. :)
    Loche skrev 2011-04-12 12:08:31 följande:
    Jag tycker inte du är snål alls! När jag beställde tid hos frissan så sa jag att det var för att få hjälp med en festfrisyr. Flört
     Du ska inte slöja då, antar jag?
  • Loche

Nej,,, jag ska ha en uppsättning med lite blommor bara. Glad

• Solrosen1982

Jag skulle försöka hålla tyst om att det var bröllop. Det e ju helt sjukt hur mycket de kan lägga på bara för att det är bröllop.

• Sebastiána

Vår tårta kostar 25-27:-/bit (beroende på vilka storlekar vi bestämmer oss för). Om vi valt en tårta med samma fyllning och dekor, men bokat en bröllopstårta hade det gått på 40-50:-/bit. Detta bl.a för att det då ingår konsultation. Vi behöver ingen konsultation. Vi vet att det är denna tårta vi vill ha.

När det gäller blommor behöver det inte bli dyrt. Jag var ärlig och sa att jag ska ha brudbukett och att jag inte vill betala mer än 300:-  så 300:- blir det för brudbuketten.

• Sebastiána

En del frisörer har mycket högre priser när det gäller brudfrisyrer och det kan ibland bero på att det ingår mousserande vin, frukt och choklad, kanske en lunchmacka, och en provuppsättning.

Om man inte tycker att man behöver provuppsättning ska man inte betala för det heller.

Jag vill definitivt inte ha mousserande vin eller choklad hos frisören. Jag tål så lite och det kanske inte är så bra att bli lite "tipsy" redan innan fotograferingen.

Jag har varit hos frisören för en konsultation bara, men tror att hon kommer att fixa en fin frisyr. Hon är mycket billigare än de i samma stad som tillhandahåller det jag skrev ovan, men om jag nu ändå inte kommer att äta av chokladen och dricka vinet, varför ska jag betala för det då?

Argumentet som en del frisörer har: " det ska ju hålla en hel dag och hela kvällen" köper jag inte. Tärnornas frisyrer ska ju också hålla hela dagen och kvällen!

• Solrosen1982

En tjej jag känner skulle få betala 8000 :-O för att fixa till sitt KORTA hår och locka dotterns. Hon lyckades förhandla och fick det för 4000 istället. Men det tyckte jag också var för mycket. Hade det varit jag så hade jag då tagit en klippning istället och sagt att de får "fixa" det lite extra för en fest senare under dagen. Dottern hade jag lockat håret på själv.

• SweetPearl

Frågade konditoriet igår om de kunde ge tips på tårta för 20-25 kr/bit, men de kunde de inte. Så vi skulle få betala 35kr/biten hur vi än ville ha tårtan just för att jag nämde bröllop. Så då tacka jag för mig och avboka tårtan, något hon inte hade förväntat sig. Hehe.

Beställde tårtan från ett annat konditori idag och nämde inte bröllop. Hon frågade däremot och så sa jag..ja..fast jag vill helst inte säga det då andra har dubblat priset. Men hon sa nej det gör inte jag. Det är samma jobb som för vilken tårta som helst. En 12 bitars tårta skulle kosta 280 kr/st men jag får 30kr rabatt per tårta, ska ha 5 st.

För brudbukett, näbbukett och corsage får vi ge 1300 kr. Beställde hos en florist på en handelsträdgård och brudbuketten är det rätt så mycket jobb med. Kollade med en vanlig blomseraffär och de skulle ha mer än det dubbla. Förvånad

Frisören boka jag bruduppsättning och make-up. Tycker det va ett rätt så vettigt pris då även konsulation ingår och sminket de använder får man med sig. Bruduppsättning: 850kr/timme och make-up: 850 kr. Så räknar med ca 2500 eftersom jag inte ska ha en så avancerad uppsättning.

Tycker vi har fått bra pris hos fotografen. Får ge 3500 kr för ca 1,5 timmes (sammanlagt) fotografering i studio och utomhus. Samma sak med limousinen som vi ska åka från kyrkan till festplasten i. Får ge 2900 kr och då ingår framkörning, 1 timmes åkande samt tilltugg och dricka (de har 5 mil från sitt garage till kyrkan).

Tycker denna stämmer såååå bra med verkligheten.
    ">

Svar på tråden Billigare om man inte nämner bröllop?