• awarwen

    Khom Loy - Kinesiska lyktor

    Jag skulle vilja ha tag i khom loys till bröllopet. Vet någon var de finns att beställa?

  • Svar på tråden Khom Loy - Kinesiska lyktor
  • malin martin

    någon som vet hur det funkar att skicka upp dem på vintern?? blir de helt förstörda om det snöar tex.
    Vi gifter oss i februari och tycker det vore väldigt stämningsfullt att skicka iväg ett gäng khom loy ut i vinterkvällens mörker =)

  • 20110820

    Det funkar, vi såg flera stycken förra nyårsafton.

    Jag har för övrigt flera stycken (25-28 st) att sälja om någon är intresserad, skicka PM i så fall. De är i blandade färger. Det blev aldrig av att vi använde våra som jag hade köpt, det var lite för mycket träd där vi var och det kändes inte helt riskfritt, så nu ligger de bara där hemma...

  • Mariamilena80

    Här skickar vi upp våra på vårat bröllop den 2 september. Det var så fina=)


  • malin martin
    20110820 skrev 2011-09-19 07:51:03 följande:
    Det funkar, vi såg flera stycken förra nyårsafton.

    Jag har för övrigt flera stycken (25-28 st) att sälja om någon är intresserad, skicka PM i så fall. De är i blandade färger. Det blev aldrig av att vi använde våra som jag hade köpt, det var lite för mycket träd där vi var och det kändes inte helt riskfritt, så nu ligger de bara där hemma...
    hur ser de ut och vad vill du ha för dem?
  • Jhkk

    Hej! Ni som har haft khom loy på ert bröllop; hur ordnade ni med det rent praktiskt? Hur många släppte ni upp och vilka gjorde detta? Hur lång tid tog det? Vi har 70 lyktor och vet inte riktigt hur vi tänkte när vi köpte dem (troligtvis inte alls). Vi gifter oss i november så det är ingen fara för brandrisk. Tacksam för tips!

  • solros1

    Vi gifte oss 3 september o då var det inget eldningsförbud...


    vi skickade bara upp två lanternor en som var min o en som var min mans... var så himla fint när de väl fylldes av varm luft o man kände att de ville sträva uppåt... Det var helt vindstilla när vi släppte dem kring midnatt o det var magiskt att se dem sväva iväg tillsammans. Stämningsfullt... hade önskat fyrverkeri då jag älskar det men vågade inte chansa då man ska ha tillstånd o så innan man köper o Om det vore eldningsförbud hade man inte fått fyra av det i alla fall så detta var en medelväg...o inte alls i närheten lika dyrt

  • Jhkk

    Tack solros! Det var säkert jättevackert! Två låter mer hanterbart än 70! Vi kanske får köra på det också.

  • Våffelstugan2012

    Jag har nyligen fått hem 60st från Kina. Beställde dem från eBay, billigt och fick hem dem jättesnabbt. Det blev 10kr st för dem och då inkluderade det frakten. Vi ska ha dem i feb på vårt bröllop som är på kvällen så jag hoppas att det ska bli vacket när alla får släppa upp varsin

  • SaJo1981




    Vi hade khom loys på vårat bröllop den 23 juli i år, fick perfekt väder då det hade regnat konstant i en vecka, sen fick vi strålande väder under vigseln och fotograferingen och sen kom det en skur på kvällen precis innan vi skickade iväg dem samt vindstilla ute, min svärmor är från Thailand så hon åkte dit och handlade 60st =)
  • Maria och Toni
    Jhkk skrev 2011-10-07 20:05:44 följande:
    Hej! Ni som har haft khom loy på ert bröllop; hur ordnade ni med det rent praktiskt? Hur många släppte ni upp och vilka gjorde detta? Hur lång tid tog det? Vi har 70 lyktor och vet inte riktigt hur vi tänkte när vi köpte dem (troligtvis inte alls). Vi gifter oss i november så det är ingen fara för brandrisk. Tacksam för tips!
    Vi tänker tillsammans med våra gäster släppa upp lykorna i samband med vickningen alt. då vi som brudpar lämnar festen. Vi planerade 1 lykta per par då de är ganska stora. Eftersom vi fick någon lykta extra tänkte vi att vi kunde prova detta själva först så att vi vet hur man går till väga. Vi fick med bra instruktioner på papper i samband med köpet. Hur lång tid det tar att släppa upp lyktorna är svårt att säga. Vi gifter oss också i november. :)
  • Våffelstugan2012
    SaJo1981 skrev 2011-10-09 11:48:40 följande:



     



     


    Vi hade khom loys på vårat bröllop den 23 juli i år, fick perfekt väder då det hade regnat konstant i en vecka, sen fick vi strålande väder under vigseln och fotograferingen och sen kom det en skur på kvällen precis innan vi skickade iväg dem samt vindstilla ute, min svärmor är från Thailand så hon åkte dit och handlade 60st =)
    Var det krångligt för alla att "montera" lyktorna? Vi ska ha lyktor på vårt bröllop i Feb och vi tänker att alla ska få montera sin egen lykta, men tar det väldigt lång tid? Vi ska ha ute vigsel och detkommer vara kallt så jag vet inte hur länge folk kommer orka stå o pilla med det tänker jag...
  • SaJo1981
    Våffelstugan2012 skrev 2011-10-14 19:56:03 följande:
    Var det krångligt för alla att "montera" lyktorna? Vi ska ha lyktor på vårt bröllop i Feb och vi tänker att alla ska få montera sin egen lykta, men tar det väldigt lång tid? Vi ska ha ute vigsel och detkommer vara kallt så jag vet inte hur länge folk kommer orka stå o pilla med det tänker jag...
    det tar lite tid ja! min svärmor och hennes systrar monterade alla innan så dom var typ klara när vi skulle skicka upp dem, sen tar det lite tid för dem att bli varma så dom kan lyfta också!
    Men det blir ju fantastiskt fint=) 
  • Våffelstugan2012
    SaJo1981 skrev 2011-10-15 09:46:51 följande:
    det tar lite tid ja! min svärmor och hennes systrar monterade alla innan så dom var typ klara när vi skulle skicka upp dem, sen tar det lite tid för dem att bli varma så dom kan lyfta också!
    Men det blir ju fantastiskt fint=) 
    Tack för ditt svar...Nu blir jag lite "nervös", men det var tur att jag läste detta först så vi kan försöka planera för det...Vi har även några över så vi får helt enkelt öva lite här hemma o kolla hur lång tid det tar
  • SaJo1981
    Våffelstugan2012 skrev 2011-10-16 22:01:40 följande:
    Tack för ditt svar...Nu blir jag lite "nervös", men det var tur att jag läste detta först så vi kan försöka planera för det...Vi har även några över så vi får helt enkelt öva lite här hemma o kolla hur lång tid det tar
    jag tänkte precis föreslå att ni testar hemma själva innan så ni och kanske er toasmaster/toasmadame har lite koll (kan ju va bra om någon kan gå runt och hjälpa till lite när det väl är dax)
  • Oskarsvensson1

    Hej!


    Jag ser att de Kinesiska Lyktorna har fått stor uppmärksamhet. Det man måste tänka på innan man beställer dessa lyktor är att kolla så att de INTE innehåller metall! Metallen är skadlig för både djur och natur. Själv beställde jag mina miljövänliga lyktor på www.swedishlanterns.com och jag kan därmed intyga att de är helt nedbrytbara.


    Lycka till!


     

Svar på tråden Khom Loy - Kinesiska lyktor