• niamh

Gästlistedilemma!

För en sisådär fem-sex år sedan fick jag äran att vara brudtärna när min vän gifte sig. Vi stod väldigt nära varandra och umgicks mycket, men hon flyttade till en helt annan del av Sverige efter bröllopet & jag själv levde loppan utomlands i några år. Vi har nog setts en gång efter att hon gifte sig och har i dagsläget endast sporadisk kontakt via Facebook. Vi snackar "god jul", "grattis på födelsedagen", "ååh, fin profilbild!" - ni vet ;) 

Mitt lilla dilemma är således; "måste" jag bjuda henne till mitt bröllop? Det känns konstigt att bjuda någon som jag inte har någon riktig relation till längre, men samtidigt känns det taskigt att lämna henne utanför, dels för att jag var tärna på hennes bröllop & dels därför att vi ju inte på något sätt blivit ovänner eller tycker illa om varandra.

Vi har tänkt oss ett ganska litet bröllop, men inte sådär superintimt att jag kan "skylla på" att vi bara bjuder föräldrar och syskon. Vad tycker alla ni brides-to-be?  

• Svar på tråden Gästlistedilemma!
  • Chicita

Det där är jättesvårt, det kan du nog bara känna själv.

Det finns ju inget som säger att man måste bjuda den man var tärna åt. Men samtidigt så känns det ju som om det förväntas av en.
    Om ni har tappat kontakten så är det ju inte säkert att hon förväntar sig en inbjudan heller...

Vet hon om att du ska gifta dig?
    För då måste du ju ta ställning rätt snart eftersom det annars kan bli jobbigt och pinsamt vid de kontakterna ni har.
    Ett alternativ är ju att säga att ni har begränsad gästlista och att du har försökt hitta plats för henne, men att tyvärr så går det inte att få ihop. Men om det blir något avhopp så....

• Pinkgrape

Personligen så tycker jag inte att du MÅSTE bjuda henne, utan bjud henne bara om du verkligen vill. Hon borde inte alls ta illa upp, tycker jag, om hon inte får en inbjudan. För mig känns det ganska naturligt att inte bjuda människor som inte finns i ens liv längre, mer än på facebook tex. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete om du väljer att inte bjuda henne.

Jag har själv ett liknande dilemma. En tjej som var min bästa vän i gymnasiet och vi umgicks hela tiden och var verkligen jättenära. Vi blev aldrig ovänner, men jag fick barn och hon flyttade till en annan stad för att plugga. Vi hörs också fortfarande via FB, men inte just mer än så. Jag skulle egentligen vilja bjuda henne, för att jag gärna vill ha henne där, men jag tänker att det kanske blir konstigt, då vi inte träffats på.. ja, 3-4år.

Min blivande däremot kommer ha sin bästa vän från gymnasiet, som bor 100mil från oss och som vi träffat 2 gånger de senaste 5 åren som en av sina marskalkar :)

Tycker egentligen att man kan göra lite som man vill angående det där. Det som känns rätt och bra för en själv :)

• Pinkgrape

Och att du var tärna på hennes bröllop är inget JAG tycker att du ska lägga ner någon större vikt vid. Sådant kan man ju inte hålla på att "bjuda igen för" hela livet, bara för att, om det är så att man tappar kontakten.

• niamh

Aaah, det är verkligen svårt! Men tack för era värdefulla synpunkter och råd. Du sa det rätt så bra där egentligen, Pinkgrape; att man inte kan hålla på och bjuda igen för allt hela livet. & nej, ingen vet om våra planer än utan vi planerar att "drop the bomb" i sommar. Hon kommer ju dock att få reda på det, eftersom största delen av min vän-och bekantskapskrets också är hennes... 

Men - jag glömde nämna del två av dilemmat. Damen i fråga har nu separerat från sin man och de är väl inte bästa vänner längre direkt. Saken är den att han också varit min vän i många, många år och jag har väldigt bra kontakt med honom fortfarande. När jag satt och skissade på gästlistan var hans namn självklart & i och med det också hennes, eftersom de då fortfarande var gifta. Men nu? Det känns ju inte som att jag kan bjuda honom, men inte henne & inte heller tvärtom. Men att bjuda båda kan nog tyvärr sluta i en smärre katastrof... Tänk vad komplicerat allt blir när man ska gifta sig, haha! ;)

• Pinkgrape
    niamh skrev 2011-04-08 10:31:19 följande:
    Aaah, det är verkligen svårt! Men tack för era värdefulla synpunkter och råd. Du sa det rätt så bra där egentligen, Pinkgrape; att man inte kan hålla på och bjuda igen för allt hela livet. & nej, ingen vet om våra planer än utan vi planerar att "drop the bomb" i sommar. Hon kommer ju dock att få reda på det, eftersom största delen av min vän-och bekantskapskrets också är hennes... 

Men - jag glömde nämna del två av dilemmat. Damen i fråga har nu separerat från sin man och de är väl inte bästa vänner längre direkt. Saken är den att han också varit min vän i många, många år och jag har väldigt bra kontakt med honom fortfarande. När jag satt och skissade på gästlistan var hans namn självklart & i och med det också hennes, eftersom de då fortfarande var gifta. Men nu? Det känns ju inte som att jag kan bjuda honom, men inte henne & inte heller tvärtom. Men att bjuda båda kan nog tyvärr sluta i en smärre katastrof... Tänk vad komplicerat allt blir när man ska gifta sig, haha! ;)
    Haha sikket dilemma det där, men så kan det vara. Allt är inte alltid enkelt. Jag tycker att du och din blivande, om han också har någon form av relation till någon av de två, helt enkelt ska fundera ut hur pass mycket ni vill ha dem där och vem av dem isåfall. Jag tycker det låter som att du vill att han, hennes ex-man ska komma, men mer vill bjuda henne av artighet.
  • MsChevy

Har oxå ett dilemma...
    jag har mycket god kontakt fortfarande med mitt ex familj, dels för att de är ju min sons släkt samt att jag känt dom sen barnsben. Tack vare min fd svåger träffade jag min underbara sambo. Fd svågers flickvän o jag var "bästisar" tills förra hösten när hon av okänd anledning började dissa mig och till slut bröt kontakten. Varför vet jag inte, vet bara att jag saknar min vän och nu när bröllopstankar ha börjat växa, så kommer ju frågan: ska vi bjuda dom?
    Det är ju tack vare dom som vi träffades, vi har ju inget otalt med fd svågern och vi båda känner att vi båda vill och inte vill bjuda dom...

förvirrad....Obestämd

Svar på tråden Gästlistedilemma!