• Marie6­4
    Äldre 6 Apr 10:15
    13743 visningar
    59 svar
    59
    13743

    Kuvertavgift ?

    Hur vanligt är det att man tar ut en egenavgift för varje kuvert och gäst ?

  • Svar på tråden Kuvertavgift ?
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 6 Apr 10:20
    #1

    Jag tror att det inte är jättevanligt och jag skulle aldrig göra det. Men det är nog vanligare nu än för tex 10 år sedan. Exakt hur vanligt det är...jättesvårt att svara på. Jag är själv av den åsikten att man rättar munnen efter matsäcken och har man inte råd att gifta sig och bjuda alla man vill så kan man välja att gifta sig på ett sätt som man har råd med eller vänta och spara mer pengar. Om våra gäster vill ge oss presenter så får dom göra det och om det är pengar så visst tar vi emot det men vi tar inte kuvertavgift, vi har råd att gifta oss å det sättet vi gör.

  • Moster Stina
    Äldre 6 Apr 11:01
    #2

    Den frågan har debateratas FLITIGT här på torget.
    Men strunt samma om folk är för eller emot...

    Det som jag tycker mig ha sett i trådarna är dock hur mycket pengar som verkar vara smärtgränsen för folk att betala per person.
    300 kr verkar vara det absolut högsta som folk tycker är rimligt. Sen börjas det alltid klagas. 250 kr är dock vad det verkar, helt ok. (Men tar du högre summa, så kommer ju ändå de folk som vill ta sig råd ändå förstås, medan andra väljer att inte närvara)
    Och skall du ha kuvertavgift, så strunta i "gåvor" vid bordet. Det verkar INTE uppskattas av folk som betalar för sig.

    Lycka till!

  • helsin­gebrud
    Äldre 6 Apr 11:17
    #3

    Känner nog att Kuvertavgift kan vara lite opassande.
    Blir ju då som ett krav på hur mycket varje gäst ska lägga på bröllopspresenten.

    Om man måste ha kuvertavgift så skall man nog isåfall he ett ganska avskalat bröllop
    och tänka på att inte ha för dyra kläder osv.

    Har varit på ett bröllop med kuvertavgift och blev lite irriterad när jag märkte hur lite av
    pengarna som hade gått till mat och dryck.

    Kostnaderna för mat o dryck var nog inte mer en kanske hälften av kuvertavgiften då det mesta var
    fixat av familjen själv.

    Tycker väl isåfall att det är bättre att ha en bar till självkostnadspris och då menar jag verkligen självkostnadspris

  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 Apr 11:29
    #4

    Jag är FÖR kuvertavgift, både på mitt eget bröllop och andras. Då vi har en hel del studerande vänner, så försöker vi dock hålla den på en lagom nivå. Vi funderar på 250kr/person och gratis för barn.

    Något jag dock kan säga är att ALLA vi pratat med är VÄLDIGT POSITIVA till att vi kommer ta kuvertavgift och många har även haft det själva på sina bröllop eller kommer ha det på sina bröllop. Jag tror det beror mycket på vilka man umgås med osv, hur de ser på en sådan sak.

    Här på BT finns det nästan bara kuvertavgiftsmotståndare och i verkliga livet har jag inte stött på en enda faktiskt. Kulturskillnader runt om i Sverige kanske, jag vet inte.

    Personligen tycker jag INTE att ett bröllop med ALLA sina vänner och familj är något förunnat de rika, de med rika föräldrar eller de som sparat halva livet. Jag tycker att alla ska få uppleva det och om en kuvertavgift kan vara en hjälp på traven, så är det ju jättebra. Är det då någon som vägrar komma enbart för den personer är helt emot kuvertavgift, så är det ju upp till den personen. Är man så jävla snål att man inte kan lägga ut ett par hundra på att fira en väns/släktings bröllop bara för sakens skull, så skulle då iaf jag inte vilja ha den personen där. Jag förstår inte hur pengafrågan kan vara viktigare än att få vara med och fira.

    Nu tycker jag väl egentligen inte att det är så att bara för att man HAR pengar till att bjuda alla, så SKA man göra det. Jag tycker att man VÄLJER själv vad man vill lägga pengarna på och att det är helt okej. Vill man ha en klänning för 15 000kr och istället ta ut kuvertavgift, så är det så man ska göra. Vill man hellre lägga de pengarna som handpenning på ett hus eller åka på familjesemester, så absolut, ta kuvertavgift.

    Gränsen går nog vid att man väljer antingen kuvertavgift ELLER presenter, jag tycker inte att man ber om både och. Inte heller kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa tex. Det tycker jag är lite fult, för det blir ju verkligen kaka på kaka.

    Ja, jag är som sagt en av de få (den enda?) här inne som faktiskt tycker att det är en superbra idé och det står jag för! :)


  • Mizita­s
    Äldre 6 Apr 11:37
    #5

    Nej Pinkgrape du är inte den enda. Jag delar dina åsikter. Vi kommer också att ha kuvertbröllop och har också bara fått positiv respons.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 Apr 11:38
    #6
    Mizitas skrev 2011-04-06 11:37:18 följande:
    Nej Pinkgrape du är inte den enda. Jag delar dina åsikter. Vi kommer också att ha kuvertbröllop och har också bara fått positiv respons.
    Men så härligt att höra! :D
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 6 Apr 11:45
    #7
    Pinkgrape skrev 2011-04-06 11:29:22 följande:
    Jag är FÖR kuvertavgift, både på mitt eget bröllop och andras. Då vi har en hel del studerande vänner, så försöker vi dock hålla den på en lagom nivå. Vi funderar på 250kr/person och gratis för barn.

    Något jag dock kan säga är att ALLA vi pratat med är VÄLDIGT POSITIVA till att vi kommer ta kuvertavgift och många har även haft det själva på sina bröllop eller kommer ha det på sina bröllop. Jag tror det beror mycket på vilka man umgås med osv, hur de ser på en sådan sak.

    Här på BT finns det nästan bara kuvertavgiftsmotståndare och i verkliga livet har jag inte stött på en enda faktiskt. Kulturskillnader runt om i Sverige kanske, jag vet inte.

    Personligen tycker jag INTE att ett bröllop med ALLA sina vänner och familj är något förunnat de rika, de med rika föräldrar eller de som sparat halva livet. Jag tycker att alla ska få uppleva det och om en kuvertavgift kan vara en hjälp på traven, så är det ju jättebra. Är det då någon som vägrar komma enbart för den personer är helt emot kuvertavgift, så är det ju upp till den personen. Är man så jävla snål att man inte kan lägga ut ett par hundra på att fira en väns/släktings bröllop bara för sakens skull, så skulle då iaf jag inte vilja ha den personen där. Jag förstår inte hur pengafrågan kan vara viktigare än att få vara med och fira.

    Nu tycker jag väl egentligen inte att det är så att bara för att man HAR pengar till att bjuda alla, så SKA man göra det. Jag tycker att man VÄLJER själv vad man vill lägga pengarna på och att det är helt okej. Vill man ha en klänning för 15 000kr och istället ta ut kuvertavgift, så är det så man ska göra. Vill man hellre lägga de pengarna som handpenning på ett hus eller åka på familjesemester, så absolut, ta kuvertavgift.

    Gränsen går nog vid att man väljer antingen kuvertavgift ELLER presenter, jag tycker inte att man ber om både och. Inte heller kuvertavgift och bidrag till bröllopsresa tex. Det tycker jag är lite fult, för det blir ju verkligen kaka på kaka.

    Ja, jag är som sagt en av de få (den enda?) här inne som faktiskt tycker att det är en superbra idé och det står jag för! :)
    Jag tycker INTE heller att det bröllop med alla vänner och familj ska vara förunnat " de rika" och jag och m2b är definitivt inte rika! Men man måste inte ha påkostade bröllop om man inte har råd att bjuda alla man vill bjuda! Man kan ha vigsel och sedan bjuda alla gäster på bubbel och snittar eller tårta och kaffe och sen äta middag endast tillsammans med sin nyblivne make. Eller laga maten själv, köpa begagnad klänning, välja en billigare ring, ta hjälp av sina bekanta för hår och smink...man kan få ett billigt bröllop i pengar räknat men med alla vänner och familj utan kuvertavgift.  Ett av de roligaste bröllopen jag varit på var hemma hos brudparet, det var picknik i trädgården i form av  bubbel (mousserande vin, ej champagne) och snittar och sen fanns det tårta och kaffe...Det "dög" alldeles utmräkt både för gäster och brudpar. Det finns andra alternativ än kuvertavgift.
  • Äldre 6 Apr 11:51
    #8

    Jag tycker också att det är en väldigt intressant debatt och att det förmodligen är väldigt olika beroende på i vilka kretsar man rör sig i! 

    Vi hade inte kuvertavgift men det var för att vi valde bort det, inte för att vi "föraktar" det. 

    Jag tycker att det är så lustigt att ingen reagerar när man tex blir bjuden till en disputationsfest! Då är det kuvertavgift PLUS att man förväntas ta med en present. Det är också samma klädkod som på det flesta bröllop.

    Jag kan dock hålla med om att avgiften inte borde vara högre än 300 kr/pp. Blir ju en del om man är flera. Kan också hålla med om att jag som gäst inte skulle uppskattat favours vid tallriken. Då hade jag tyckt att man kunde dragit av de pengarna på avgiften istället.  

    Att tydligt undanbe sig presenter borde väl också vara klart?

    Lycka till med ert bröllop, TS! Blir nog jättebra! =) 


  • Marie6­4
    Äldre 6 Apr 11:55
    #9
    Vi har funderat men ville checka runt lite,har hört att en del har det. Jag tycker inte det är helt fel,dessutom så skall vi inte ha någon alkohol eller något eftersom de flesta kör bil och kommer en bit ifrån,och sedan är det inte folk som dricker särskilt ofta.
    Vi funderar isåfall att lägga dessa pengar på mat och småtugg, och en trevlig samvaro,för vad är väl värt mer än en trevlig samvaro med dem man vill ha i sin närhet och även mer värt än en massa presenter,men smaken är som baken !....Den är delad !!
    Ibland tycker jag att man känner sig som en snåljåp som tar kuvertavgift,men varför inte.Många gånger när vi träffas så har vi knytkalas och det är ju ungefär samma sak.
    Så vi får se hur det blir men tack för lite kött på benen Glad 
  • Pinkgr­ape
    Äldre 6 Apr 11:57
    #10
    prinsessanogrodan skrev 2011-04-06 11:45:52 följande:
    Jag tycker INTE heller att det bröllop med alla vänner och familj ska vara förunnat " de rika" och jag och m2b är definitivt inte rika! Men man måste inte ha påkostade bröllop om man inte har råd att bjuda alla man vill bjuda! Man kan ha vigsel och sedan bjuda alla gäster på bubbel och snittar eller tårta och kaffe och sen äta middag endast tillsammans med sin nyblivne make. Eller laga maten själv, köpa begagnad klänning, välja en billigare ring, ta hjälp av sina bekanta för hår och smink...man kan få ett billigt bröllop i pengar räknat men med alla vänner och familj utan kuvertavgift.  Ett av de roligaste bröllopen jag varit på var hemma hos brudparet, det var picknik i trädgården i form av  bubbel (mousserande vin, ej champagne) och snittar och sen fanns det tårta och kaffe...Det "dög" alldeles utmräkt både för gäster och brudpar. Det finns andra alternativ än kuvertavgift.
    Jag håller med dig, till en viss del. Vi har i stort sett ingen bröllopsbudget. Jag kommer inte köpa en dyr klänning, den går på 900kr. Kostym 1000kr. Vi ska båda använda skor vi redan äger och våra ringar kostar tillsammans 1800kr. Jag kommer få halva priset på tårtan och jag ska låna ihop till alla bordsdkorationer förutom dukar, där blir det knoppa-lakan. Våra tärnor och marsalkar kommer betala alla sina kläder själv. Jag kommer sminka mig själv och göra mitt eget hår. TROTS allt det, så har vi ändå inte råd att bjuda alla på middag och JA, vi vill ha middag. Spendera en HEL kväll tillsammans med våra familjer, släkt och vänner. Äta god mat, dansa och ha kul. Jag tänker inte välja bort det jag vill ha på min bröllopsdag och ja bara snittar och bubbel på eftermiddagen. Jag vill inte heller laga mat själv till 80 personer, jag har ingen möjlighet till det. Vi vill ha VÅRT bröllop som VI vill ha det och tar då en kuvertavgift som ALLA vi bjudit tycker är jättebra, för att de VILL vara med oss och äta middag och ha en bröllopsfest. Vi kommer efter middagen ha bar till självkostnadspris. JAG är övertygad om att den dagen kommer bli precis lika bra som jag tänkt mig och att alla kommer vara glada och nöjda, TROTS kuvertavgift.

    Vill man ha ett enklare bröllop, så ska man självklart välja det. Men jag tycker inte att det är något som bara de som inte har råd med middag kan välja, utan alla.

    Som gäst tycker jag att man ska lägga lite större vikt vid att man faktiskt är inbjuden att dela brudparets stora dag och glädjas över det, än att sura över en kuvertavgift.
Svar på tråden Kuvertavgift ?