• litennyfiken

Baka bröllopstårta själv - dekorationer?

Jag har inget sinne för färg och form och är inte ett dugg kreativ. Så det kanske låter tokigt att jag tänkte baka bröllopstårta själv, men det tänkte jag!

Därför hoppas jag på tips. Jag tänkte baka prinsesstårtor med vit marsipan på (http://www.tartdecor.se/product.asp?product=765).

Och vad ska jag hitta på sen? Hur ska jag göra för att det ska se vackert och romantiskt och fint och bröllop-igt ut? Om du har några tips får du gärna beskriva detaljerat, eftersom jag som sagt inte är så bra på att tänka själv... :)

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?
  • Miceme

Har ni några favoritblommor? det finns mycket bra utstickare som int ekosta så jättemycket heller.
    man kan spritsa blommor och blad i kristyr och limma på med ätbart lim.
    Har du tänkt att göra våningstårta? eller ha dem stå en och en? Rund , fyrkantig hjärtformad??

• Gwennie

Håller precis på och rör ihop en choklad- och jordgubbstårta med vit marsipan som testtårta. Den ska dekoreras med smält choklad och chokladdoppade jordgubbar :)

• Minuz

Hur ser resten av bröllopet ut? Ska tårtan matcha bröllopet eller sticka ut? Vad har ni för färgtema om ni har något eller vad har du för favoritfärger? Och som Miceme skrev Hur har du tänkt dig att tårtan ska se ut? Som en "orginal" prinsess? Ska du ha fler? Ska de vara på ställning osf hur dan....... Berätta mer hur det ser ut runt omkring eller hur du tänker dig din dag...... Caketopper?

• Minuz

Vilken årstid gifter du dig?

Jag hade gärna haft ljusa färger, somrigt med fjärilar, blommor, hjärtan, rosetter, sidenband mm. Ja, du fattar...... Men nu gifter jag mig inte förräns i nov så det blir mer höst istället, men har inte bestämt än vad jag ska ha........ Men tror naturen kommer ha en stor plats vid dukning osv och då kanske man får ta in det på tårtan eller ska den vara helt enkel och stilig........ Men jag har lite tid på mig och jag ska själv göra min själv. 

Ska just nu göra en tårta med sockerkaksbotten och marängbotten och den ska fyllas med vit chokladmousse och hasselnötsmousse. Och den ska dekoreras med gitarrer, mina fantasi blommor och fjärilar.......
    Jag och en av sönerna firar födelsedagar ihop i år. Det är bara ca 1½ vecka mellan oss........

Oj..... Hade ju bara en fråga......

• Miceme

Det skulle nog vara väldigt fin att göra tårtan som en ringkudde, det blir ju inte så mycket dekorationer och det är ju inte jättesvårt att göra en kudd tårta

• litennyfiken

Oj vad många frågor! Roligt! :) Jag kommenterar alltihop här i ett svar.

Jag har tänkt att det ska vara runda tårtor, som prinsesstårtor i innehållet men överdragna med vit marsipan istället för grön.  Dessa ska stå på en tårställning så en hel rund tårta står ensam på varje fat. Alltså ska det bakas helt vanliga runda tårtor, fast en ska vara mindre eftersom ett fat är mindre.

Grafitgrå/aprikos är färgerna för bröllopet, men jag tänkte väl att grått kanske inte är så roligt på tårtan (mest på trycksaker)

När det gäller "dekorera med fantasi" och "blommor, fjärilar, sidenband" är det precis där jag inte vet vad jag ska göra. För jag förstår att man kan dekorera med allt detta, men jag kan lixom inte komponera ihop det snyggt. Skulle jag få tio olika dekorgrejer i handen skulle jag inte veta om jag ska trycka på allihop i mitten, till höger, runt om eller bara använda hälften av sakerna...

Vi har inga speciella favoritblommor.

Vi har inga speciella tankar om huruvida tårtan ska matcha bröllopet i övrigt... jag har aldrig upplevt att jag känt att en tårta matchat eller inte matchat, så jag förstår inte hur det skulle kunna göra det...?
    Bröllopet kommer iaf ske under högsommar, vi vigs på en klippa och det kommer sedan var 3-rätters sittande middag följt av dans. 55-60 gäster.

Vad är utstickare?

Vad är caketopper?

Vad menas med ringkudde och kuddtårta? 

Tack för alla kommentarer, råd och frågor. Men hur ska jag sätta ihop allt? Hur kan det se ut?  

• Miceme
     detta är en kuddtårta en tårta som ser ut som en kudde helt enkelt =)
    En caketopper är en figur eller ett monogram som brukar stå högst upp på en tårta (på kuddtårtebilden är princesskronan en cake topper)
    ringkudde är en kudde man kan knyta fast ringarna på och som oftast brudnäbben bär fram.
    Utstickare är ungefär som pepparkaksformar.
    Man trycker ut delar till olika blommor, man kan dock få rita i nerver och böja till blad färga osv för att få dem att se så levande ut som möjligt.
    Googla på tårtor så kommer du få massa inspiration, det finns hur mycket fint som helst
  • Chicita

Blommorna på den här tårtan kan du göra med utstickare som du köper på samma ställe som marsipanen.
    Dom finns under Verktyg (eller om dom nu till och med har en kategori som heter utstickare)
    Sen är det använt ätbart lim (finns under "ätbart") som används för att sätta fast pärlor på blommorna och i ett snirkligt mönster.
    Du kan använda sockerpärlor och sen färga lite marsipan grafitgrå + aprikos (om du inte köper färdigfärgad) och bara limma dit.

Eller köp en kantbandslinjal / kantbandsutstickare och gör en sån här kant fast i aprikos.
    Tror att dom har aprikosa blommor att sälja färdiga också...

Eller gör aprikose kristyr och spritsa i små snirklar över hela tårtan

• Kattpoet

Mitt tips till dig är dessa.
    Ta en dag och sätt dig ner  och lek fram dekorationer.   Börja med att göra  http://seddy5.typepad.com/blog/2010/05/how-to-make-marshmallow-fondant.html   det är bara vanilja grill marshmallows smälta med flor socker, det blir redigt billigt  och lätt att  testa saker i, dock hårdnar det inte som  sockerpasta gör utan blir mer skumsvamp i känsla.

Detta är ett enkel sätt att göra rosor på.

http://www.aftonbladet.se/matvin/article370464.ab

Men ha skoj, lär dig att göra olika roliga saker och till sist har du vad du vill ha på tårtan och då vet hur du ska göra det när dagen kommer.

Enklast är att göra  en drös hjärtan i marsipan i olika storlekar och lägga på det vita locket. 

• queenelin

Köp ätbart glitter i en fin färg som passar, pudra över tårtorna och sätt sedan dit en marsipanblomma, köpt eller egenhändigt gjort. Glittret gör att det ser lite speciellt och annorlunda ut.

Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?