• muppen

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

daniiel skrev 2013-05-21 12:02:02 följande: Tassiemon skrev 2013-05-21 08:18:41 följande: daniiel skrev 2013-05-20 21:29:40 följande: Tassiemon skrev 2013-05-20 15:41:13 följande: muppen skrev 2013-05-20 12:38:14 följande: Tack Tassiemon, jag är också nöjd. Men jag var medveten om att jag chansade.Min spontana känsla är att det är en jättechansning att beställa en klänning med spets, eftersom dels spetsen kanske inte är lika fin som originalet, och dels att de kinesiska fabrikerna gärna överdekorerar själva spetsen med pärlor och paljetter. Så om det är en spetsklänning man vill ha kanske de lite "dyrare" klänningarna är säkrare? Vad säger ni som köpt spetsklänningar från Milly och Landy?Är det någon som har köpt en klänning från eDressit? Har precis hittat deras klänningar både på eBay och på deras egna sida, och är lite sugen på en festklänning till ett annat bröllop jag ska på...  Ja, det där med spets verkar kunna variera ganska mycket och bli lite för pråligt ibland, bra tips :)Brukar tyllkjolar bli bra? Är rädd att de kan bli för "frasiga". Jag har två klänningar som är mina favoriter. Båda finns på Milly och jag funderar över om det är värt att betala lite dyrare för någon av dem eller om man ska chansa på en liknande billigare variant på ebay.Den ena har inte spets utan vad de kallar för "appliques", fastsydda spetslikande saker fattar jag det som. Och den andra klänningen har lite speciell tyll. Har du några tips?På Landy har jag också hittat en fin klänning men de har varken produkt- eller materialbeskrivning och då vet man ju inte riktigt vad man får, fast de flesta verkar vara nöjda.www.millybridal.com/trumpet-mermaid-v-neck-wh...www.millybridal.com/ballgown-strapless-tulle-... Brudtyll, som är vad som brukar användas i kjolarna (inte underkjolar) är mjukt och följsamt och blir inte sådär frasigt som jag tror att du menar. Det är mer "finmaskigt" och mjukt som sagt. Spetsapplikationer är vanligt på brudklänningar, både kinaklänningar och originalklänningar, och är oftast spets på tyll eller organza som är utklippt och fastsydd (ibland limmad) på klänningen. Kan vara väldigt fint :)Nu vet jag inte alls hur du ser ut, kroppsform osv, men jag skulle säga att den första klänningen är mer lättburen, om man tänker rent på modellen då. Nu vill jag inte svartmåla Milly, men dom har ju tyvärr varit väldigt dåliga på sistone. Svarar inte alls på mejl, "tappar bort" klänningar i frakt osv.Har du länk till den på Landy? augustibrud.bloggplatsen.se Tack för hjälpen :)Hur är det med organza då, är det lite mer frasigt? De flesta verkar ju vara nöjda med Landy också, jag tycker bara det känns osäkert när det inte står vilket material osv klänningen kommer sys med. Är orolig att den då kanske inte blir särskilt lik orginalet och att man inte kommer kunna hävda någonting eftersom det inte finns någon mer utförlig produktbeskrivning.Här är den tredje klänningen på landy som jag pratade om, väldigt lik den första på milly. Tycker de är lite mer oskyldigt söta och den andra klänning på milly lite mer kvinnlig, eller vuxen. jag tror bägge modeller skulle kunna vara en bra passform för mig. Vet du vad orginalet till den andra klänningen på milly heter?www.landybridal.co/drop-waist-strapless-brush... Klänningen i första länken från Milly är en Watters 8078b, den finns dock inte kvar på deras sida. Här i länkarna kan du dock se bilder på original.www.preownedweddingdresses.com/dresses/40340/...www.preownedweddingdresses.com/dresses/62163/...augustibrud.bloggplatsen.seJag tycker faktiskt att bilderna på Millys kopia var till och med finare än originalet, i detta fall! Jättevacker klänning.

• muppen

Lite off-topic, men är det någon här som vet vart man kan vända sig för att kontakta kinesiska posten? Har ett rek med kristall-droppar jag tänkt ha till bordsdekoration, som postades den 29 mars i Kina, och när jag söker på paketets REK-nr (RE-en-massa-siffror-CN) är den senaste händelsen  den 3 maj... Men vet inte vart jag skall vända mig för att fråga vad som hänt! 

• muppen
    daniiel skrev 2013-05-29 06:50:07 följande:
    Har du kontaktat företaget som du beställt ifrån? Vilket fraktbolag använde dom sig av och har du kontaktat det fraktbolaget?
    Jag har kontaktat säljaren, men den personen kan inte heller säga mer än att den är i Peking den 3 maj. Dessvärre är det inget fraktbolag utan helt enkelt Kinesiska posten - som skickar som REK (rekomenderat brev) till Svenska posten. Det tar evigheter, det brukar alltid komma fram till sist, men nu börjar jag bli lite nervös och trött...
    Kinesiska posten verkar bara ha info på kinesiska på webben, så hittar ingen mailadress el dyl att kontakta dem på!
  • muppen
    Madicken skrev 2013-05-29 06:58:16 följande:
    TACK Lakinna!! Visst är den söt? Den borde dom inte kunna misslyckas med tycker man. Håller tummarna
     Säljaren heter happy_bride har 100% positiv feedback!
    Oh vilken fin klänning!
    När jag sökte på ebay.com hade de bara en klänning, men när man sökte på ebay.co.uk (brittiska motsvarigheten) fick jag upp massor med resultat! Blir sugen på att prova något därifrån...
  • muppen

JenJenHouse vs AmorModa!Fick svar idag från JenJenHouse, då jag mailat dem när jag reagerade på att både JenJenHouse och AmorModa har exakt samma klänningar - och under bidlerna påstår de att klänningarna är uppsydda och fotograferade speciellt från dem. De svarade att de är inte samma företag med partners, och de sade själva att det inte spelade någon roll från vem av dem jag beställde - det var samma klänningar och samma frabrik. Kanske är intressant för någon som funderar på att beställa från JenJen!

• muppen
    Längtandsfull skrev 2013-05-29 19:42:16 följande:
    Måste fråga er som har koll på när det gäller att beställa från exempel jenjenhouse. Det kommer levereras med företaget UPS. Men hur blir det med tullavgifter? Kommer dom på räkning innan eller efter leverans? När vi beställde alla dekorationer från USA så ringde tullen upp oss och vi betalade en summa direkt över telefon och någon dag efter så kom leveransen hem.
    Jag fick en klänning levererad för två veckor sedan av UPS - och så kom det plötsligt en räkning på tull i efterhand, en vecka senare, med posten. :( Det irriterande var att själva tullen var 31 kr, sedan fick jag betala nästan 200 kr till i administrativa avgifter. Lite surt.

För flera år sedan beställde jag danskläder som levererades med UPS och då fick jag betala tullavgiften till killen som kom och levererade det.

Är det någon som vet om det är vanligare att råka ut för tull med vissa leverantörer? Jag har tex aldrig fått tull på något som skickats med "vanlig" långsam post, som brukar vara rekomenderat brev - oavsett om värdet varit högt eller lågt... men vet inte om det bara är tur?
  • muppen
    Popaulolinona skrev 2013-05-30 17:02:24 följande:
    Hej! Jag hoppar in här i tråden.
    Igår beställde jag klänning från Ali express, om två ynka veckor ska det vara levererad så det är bara till å hålla tummarna ;)
    Beställde även skor därifrån men fick idag ett meddelande om att dom inte hade min storlek- Då blev det krångligt värre. Eftersom Ali express är en mellanhand som man betalar till så var det ett jäkla meck men att få tillbaka pengarna som man betalar vid beställningen. Så nu efter massa messande (SUPERBRA kontakt med säljaren) har jag bestämt mej för att köpa skorna ändå (Inte ens 100 och fila fötterna riktigt riktigt noga ;)

Någon mer som beställt klänning från Ali?
    Förstår att detta är irriterande, men jag skulle inte oroa mig. Jag har själv beställt mycket saker (inte bara bröllopsrelaterat) från AliExpress. Om säljaren inte skickar dina varor inom utsatt tid kommer du automatiskt få tillbaka pengarna - dock kan säljaren ibland ha upp till 2 månader på sig att skicka sakerna, så det tar tid. Men de kommer tillbaka, helt säkert, jag har varit med om det flera gånger av oika anledningar.

Faktiskt just med skor också... har magnifika storleken 41-42 på fötter, så inte ofta man hittar en säljare där som gör så stora skor! ;)
  • muppen
    Längtandsfull skrev 2013-05-30 21:56:48 följande:
    Skulle även vilja veta om det är någon som vet hur det går till att skicka tillbaka klänningarna man fått hem och sen beställa hem samma klänning fast i annan färg. Får jag betala frakt både för att skicka dit dom och sen öven för att få hem nya?? Så alltså frakt för båda vägarna
    Längtansfull,
    vad synd att det inte blev rätt färg. Jag kanske kan hjälpa dig lite, eftersom jag har ett tygprov från JenJenHouse här hemma, med satin-tyget. Om du säger vilken färg det är du är ute efter kan jag tex fotografera den färgen i lite olika ljus, så kanske det blir en bättre referens än de små färg-fyrkanterna på webben i alla fall?
  • muppen
    Popaulolinona skrev 2013-05-31 12:30:33 följande:
    Jag lyckas inte spara ner bara bilden på klänningen men här är länken: www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-Cap-Sle... 

Vad tror ni? Jag förstår inte riktigt om jag behöver köpa till en underkjol eller om den sitter i klänningen redan. Den har inbygd Bh så då kanske man kan anta att underkjolen oxå är det? Har mailat säljaren men han verkar ha väldigt svårt med engelskan och förstår inte vad jag menar. Kanske någon vet av någon bra sida som översätter från svenska till kinesiska?
    Vilken vacker klänning!
    Jag skulle gissa på att det inte ingår någon underkjol i klänningen. Att det är inbyggd BH brukar innebära att det är korsett-skenor i livet, det är min erfarenhet. De sitter ju i livet och har ingenting med själva kjolen att göra.
    Noteringen om vikten på paketet, att det väger 1 kg, tycker jag också lutar åt att det inte är någon underkjol. De flesta hellånga brudklänningar med liksom lång kjol brukar väga minst 2 kg, har jag för mig att det oftast står. Nu är den ju inte hellång vilket "sparar" en del vikt.

Det ser ju lovande ut att de både har bilder på klänningen med en modell i och på klänningen på en  provdocka, det gör det ju lite mer trovärdigt att det faktiskt är en sådan klänning du får! :)
  • muppen
    Popaulolinona skrev 2013-05-31 12:24:13 följande:
    Ja, jag har enligt deras mått storlek 40. Men jag måste bara säga: WOW! Vilken service jag fick när jag mailade försäljaren, han satte sej själv och gick igenom alla skor och hittade ett par nästan exakt lika i rätt storlek, dock beklagade han så heeeemskt mycket för att priset ökade (Med 30 och hoppades att jag ändå skulle vara nöjd :) Jag är skitnöjd hittills, nu är det bara att vänta... och vänta... :)
    Förresten, ett tips från en som beställt en spetsklänning och fick något helt annat än förväntat:
    Vill du ha paljetter fastsydda i din spets? Om du INTE vill ha det (vilket jag inte ville när jag beställde min första klänning) så säg det!! Det syns knappt i bilderna, men kollar man noga ser man att det blänker till här och där. Kan vara bra att kolla upp för säkerhets skull, så du vet vad du får.

Noterar även att säljaren inte har några omdömmen ännu, troligen då den är så pass ny. Så skulle rekommendera att du skickar några frågor till dem och ser hur de svarar, så att du får en känsla för hur seriösa de är!
  • muppen

Vad många fina bilder på klänningar det kommit upp de senaste dagarna när jag inte varit inne!NinaH, CarolineZ, Kassandra, vad vackra era klänningar är. :)Jag har just hittat ett nytt alternativ, är tillbaka lite i funderingarna kring enklare klänningar igen. Vad tror ni o den här klänningen, tror ni den blir enkel fin, eller risk för att den bara "hänger"? Är lite orolig för att pärl-grejen i midjan inte skall vara bra, men å andra sidan verkar många vara nöjda med klänningen, om man kollar på betyg.www.aliexpress.com/item/2012-wedding-formal-dress-cheongsam-after-30-590/679836812.htmlTips mottages varmt... :)   

• muppen

Vad många fina bilder på klänningar det kommit upp de senaste dagarna när jag inte varit inne!NinaH, CarolineZ, Kassandra, vad vackra era klänningar är. :)

Jag har just hittat ett nytt alternativ, är tillbaka lite i funderingarna kring enklare klänningar igen. Vad tror ni o den här klänningen, tror ni den blir enkel fin, eller risk för att den bara "hänger"? Är lite orolig för att pärl-grejen i midjan inte skall vara bra, men å andra sidan verkar många vara nöjda med klänningen, om man kollar på betyg.

www.aliexpress.com/item/2012-wedding- formal-dress-cheongsam-after-30-590/679836812.html

Tips mottages varmt... :)

(Alltså, är det inte lite opraktiskt att ha ett forum där man inte kan skriva vanliga inlägg i Internet Explorer utan att de blir oläsliga? Förvånad Har laddat ned Firefox endast för detta men glömmer använda det hela tiden...)

• muppen
    daniiel skrev 2013-06-04 12:10:12 följande:
    Jättefin klänning, men, du kanske skulle kika på en liknande utan något alls i midjan och sedan köpa ett separat band till midjan? Då kan du själv styra mer över hur bandet ser ut. Det finns jättemånga fina sk. wedding-sashes.

Och ja, det är väldigt opraktiskt. Även om jag alltid anänder firefox, så har det ju hänt att jag varit inne från någon annan dator via explorer och då funkar ju inget alls.
    Aha kanske smart. Så man kan styra var midjan hamnar. Men många wedding sashes jag sett verkar bara ha lite glitter mitt på, inte riktigt sträcka sig runt liksom?
  • muppen

Bheöver lite råd... har fått klänning nr två av två nästan likadana, och vet inte vilken jag skall välja, hur jag skall resonera! (Om det nu blir denna modellen...) Kan inte riktigt terorisera mina vänner med detta, de tycker bara jag överanalyserar...

Klänningarna är samma modell, de är kopior av samma klänning. Det som skiljer sig är pärlbroderierna, som skiljer sig ganska mycket.

Klänning 1:
    Sitter som en smäck, livet känns genomarbetat och har "bh-knäppning" i ryggen som jag gillar. Pärlorna är dock plastika akryl-pärlimitationer i raka rader med några "paljett-blommor" här och där.

Klänning 2: Sitter inte lika bra som ettan, men fortfarande bra. Inte lika genomarbetad "insida", inget band som håller uppe den, inte lika stabil korsett. Men pärlorna, som iofs fortfarande är akryl, är mer som jag förväntade mig: Kristallimitation strödda över bysten.

Frågan är: Vilken av dem bör jag välja? Och om jag väljer ettan för att den sitter lite bättre, skall jag själv ta bort de plastiga pärlorna och sy äkta kristallpärlor (swarovski) på den själv? (Har ett lager pärlor hemma från smyckestillverkning.)

Hoppas på råd.. :)
  • muppen
    airamo skrev 2013-06-08 22:41:34 följande:

Vilken underbar klänning, ser ut att sitta superfint och ryggen är något extra! Självklart måste det ju kännas bra och som "dig", men det kanske bara är att prova att gå omkring i den - och rätt accessoarer också, så att det inte blir "för mycket" för att du skall känna dig bekväm.
  • muppen
    daniiel skrev 2013-06-09 21:41:50 följande:
    Man kan inte riktigt räkna med annat än plastpärlor om man beställer kinaklänningar ;)

Har du bilder där du har klänningarna på dig? Lättare att avgöra om man får se helheten. Hm. Men rent generellt sett så skulle jag säga att du bör välja den som du känner dig mest bekväm och vacker i :)
    Nej, jag har förstått det :) Gillar dock att pyssla och sy, så kan absolut tänka mig att ta bort dem och sy på egna!
    Här är lite mer av klänningarna med mig i dem, om det hjälper i rådgivandet.

Vet själv hur svårt det är att se från en bild dock... En kompis hjälpte mig på med den, och hon tyckte inte det var något problem med att pärlorna låg i raka rader och tyckte inte de såg plastiga ut, så jag vet inte riktigt hur jag skall resonera...
  • muppen

Har nu min "riktiga" bröllopsklänning klar, men är sugen på en klänning att byta till efteråt, till festen. (Finns ju så många fina.)Är det någon som kan tipsa om relativt billig klänning i spets, gärna under 800 kr? Skulle vara roligt med någonting med detaljer i ryggen, tex nyckel-håls-rygg el liknande. Kan tänka mig att köpa en lång klänning och korta ned kjolen själv, om det finns mer... Tips från er som surfat mycket? :) :P 

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!