• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • daniiel
    smulan8118 skrev 2012-09-15 09:29:26 följande:
    Ni som kan allt om brudklänningar.
    De olika släpen. Jag har tittat på en klänning med "brush train" Å när jag läst mig till så är det det kortaste släpet. Men hur långt brukar det vara? Ser det fjuttigt ut liksom. =/  

Jag har ju visat klänningen förut, men kika om ni  vill så vet ni vilken jag menar. =D
    www.landybridal.co/a-line-strapless-brush-tra... 
    Ett brush train är mycket riktigt det kortaste släpet, och det är precis vad det låter som. Ett släp som just så pass "brushes the ground", det nuddar just så pass vid marken. Det brukar bara vara ca 1dm längre än fållen i övrigt. På bilden tycker jag dock att det ser ut som att klänningen har det näst kortaste, alltså ett court train, vilket brukar vara en 2-4dm längre än fållen i övrigt.

Du skulle ju dock kunna be om ett längre släp om du hellre vill ha det. Landy är van att folk vill ha ändringar på sina klänningar och det brukar inte vara några problem :)
  • smulan8118

Ja jag har pratat med dem på Landy... vilken service! jag ska ta bort blommorna på baksidan, ändra färg på bandet, ha snörning i ryggen och så ska klänningen vara i ivory. Så man kan kanske ändra på släplängden också. =)

Fick svar från dem nyss ang släpet, släpet är ca 50 cm... men de kunde göra det på 1 meter. 
    Nu blev jag velig... vill ju inte ha ett stort släp heller, jisses...denna velighet! Skäms 
    Daniiel, vad tycker du? Du är ju klänningsgurun...=) 

• daniiel
    smulan8118 skrev 2012-09-15 10:19:38 följande:
    Ja jag har pratat med dem på Landy... vilken service! jag ska ta bort blommorna på baksidan, ändra färg på bandet, ha snörning i ryggen och så ska klänningen vara i ivory. Så man kan kanske ändra på släplängden också. =)

Fick svar från dem nyss ang släpet, släpet är ca 50 cm... men de kunde göra det på 1 meter. 
    Nu blev jag velig... vill ju inte ha ett stort släp heller, jisses...denna velighet! Skäms 
    Daniiel, vad tycker du? Du är ju klänningsgurun...=) 
    Det jag undrar är hur de mäter då? Om det är 50cm på golvet så att säga eller om det är 50cm från midjan. Ofta räknar man nämligen släplängden från midjan. Dubbelkolla det, så du vet exakt vilken längd det rör sig om :) Mäter det från midjan, så är 50cm ett brush train. Annars är det ett court train.
  • smulan8118

hmm, så här skrev hon...

the length of the train on the floor is about 50cm

If you want the train be longer,we can make the length of the train on the floor is 1 meter

• daniiel

Okej, då är det alltså mer av ett court train än brush train i längd :) Nu kommer ju frågan hur du vill ha det, vilket kan vara jättesvårt att bestämma sig för. Oavsett vilken längd du väljer, så kommer ingen missa att du har ett släp på klänningen :) Vad är du mer "rädd" för, att släpet ska kännas för kort eller att det ska kännas för långt?

• smulan8118

Vill ju främst att det ska passa till klänningen. 
    Det är ju inga pärlor eller dyl på klänningen, förutom bandet & rosetten...  det kanske blir löjligt med ett långt släp?
    Har förstått att en del släp har ngn slags hake så man kan hänga upp släpet när man dansar etc. Men det brukar inte finnas på dessa kanske? Funderar på om jag kommer tycka att släpet blir i vägen. Svårt att veta nu liksom.
    Så även om jag behåller släpet som det är, så "syns" det att det är ett släp i alla fall?

Hade gärna haft lite pärlor på överdelen på klänningen, över bandet - på bröstet. Frågade dem om det gick men fick svaret att de kunde skicka med lite pärlor så kunde jag sy på själv...haha...näää, det vågar jag inte.  

• daniiel

En enkel lösning för släpet är ju att helt enkelt fästa en ögla på undersidan som man sedan hänger runt handleden för att hålla upp det när du tex ska dansa. Det fixar du lätt själv efter du fått hem klänningen om du tycker att det behövs.

Väljer du det kortare släpet, 50cm, så kommer det absolut synas att det är ett släp. Vill du förstärka det, så kan du ha en underkjol med släp.

När det gäller bandet i midjan, så kanske kan beställa ett separat band att ha i midjan? Ett sk. "wedding sash". Det finns såna i flera olika färger och utföranden, Etsy är bra att kika på. Även om jag tycker det låter konstigt att de inte vill sy fast lite pärlor på överdelen.

www.etsy.com/listing/105581187/dusty-rose-bridal-sash-mauve-pink&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/101727208/bridal-sash-wedding-sash-in-blush-pink&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/93595978/handcraft-light-pink-flowers-wedding&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/74828931/wedding-accessory-bridal-sash-wide&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash
    www.etsy.com/listing/104542103/pinkwhiteivory-or-silver-bridal-sash&ga_search_query=pink+wedding+sash&ga_view_type=gallery&ga_ship_to=ZZ&ga_min=0&ga_max=0&ga_page=4&ga_search_type=all&ga_facet=pink+wedding+sash

• Principisessan

Ska man ha på sig bh och åtsramande underplagg om man tänkt ha det under klänningen, även när man måttar för beställningen?

• Darling Daisy

Minuz:
    Jag tycker också att församlingshemmet ser bäst ut rent lokalmässigt.

Majja:
    Jag mätte med en ganska normal bh och utan underplagg (hade inte tänkt ha några heller, visserligen). När klänningen kom märkte jag att jag lugnt kunde vara utan bh i den pga att den inbyggda bh:n/korsetten var så bra.  

• Principisessan
    Darling Daisy skrev 2012-09-15 20:14:10 följande:
    Minuz:
    Jag tycker också att församlingshemmet ser bäst ut rent lokalmässigt.

Majja:
    Jag mätte med en ganska normal bh och utan underplagg (hade inte tänkt ha några heller, visserligen). När klänningen kom märkte jag att jag lugnt kunde vara utan bh i den pga att den inbyggda bh:n/korsetten var så bra.  
    tack för ditt svar. Jao jag har en sån där "gördel med trosa" som slankar till lite, och den hade jag nog tänkt ha under sen. Den är ju inte som en korsett utan mer slätar ut. Men det kanske inte är så noga om jag har den på eller inte, ska ha snörning i ryggen. 
Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!