• Äppelkärna

Lära sig dansa vals?

Vi skulle vilja dansa vals efter bröllopsmiddagen, men undrar hur det är bäst att lära sig. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet, finns det ngn övningsdvd som är bra att lära sig med? Någon som har ett tips? Skrattande

• Svar på tråden Lära sig dansa vals?
  • Äppelkärna
    pyret och snöflingan skrev 2011-03-30 17:01:48 följande:
    Tony Irving Dance Academy har väldigt duktiga lärare, de har fått min man att dansa och han gör det riktigt bra också!! Trots att han sa att han aldrig vill lära sig dansa eller att han inte kan dansa.. så det går visst..
    Privatlektioner kostar 3500 kr för 5 st men det är det värt. Det beror på vad man har för budget.
    Tusen tack för det tipset! Det lutar verkligen åt en kurs/fysiska lektioner nu. Vi börjar bägge två bli valsintresserade mot alla odds. Skrattande
  • Äppelkärna
    Midvinterflicka skrev 2011-03-28 08:59:24 följande:
    Vals går alltid i 3-takt, dvs 3 steg. Skillnaden mot vanlig vals och wienervals är att man roterar 180 grader, dvs ett halvt varv på 3 steg i wienervals. För att göra detta underlättar det om man har en rak hållning och att båda i paret lutar sig lite utåt, så att man bildar "en tratt", annars är det svårt att klara av rotationen. Genom att man roterar ett halvt varv hela tiden så kan man dansa på linje. Vanlig vals går mest runt runt och dansas mest på stället så att säga.

Jag antar att ni med långsam vals menar vanlig vals som bara dansas i ett långsammare tempo?
    Tack för att du reder ut begreppen! Vi skippar troligen den vackra wienervalsen och hoppas på att lära oss vanlig vals i tid till bröllopet, nog så svårt för min del... Flört
  • Aniara4

Jag uppfattar också en viktig skillnad så att i "bonnvals" tar man ett steg, sätter den andra foten intil, och kliver lite lätt på stället på tredje taktslaget, medan man i wienervals tar två rejäla kliv och sätter foten intill på tredje steget, om ni förstår hur jag menar?

• Sackhina

Jag lär mig dansa bugg på Håkans dansskola. DE har fått ordning på mig som e superklumpig! haha
    DE har även kurser i bröllopsvals, ett par gånger bara! Finns på nätet!

• In Wonderland

Ja tack för beskrivningen av vals. Jag har typ noll koll. Måste ha rört ihop det där med fyra stegs vals. Det var säkert takten på musiken jag tänkte på..om det är tre takt eller fyra takt. Vet att i ett annat inlägg så diskuterades det vilken låt man skulle ha till valsen.

Tyvärr har vi inte budget för att gå på dansskola så måste hitta några bra youtube videos som beskriver vals.

• Aniara4
    In Wonderland skrev 2011-03-31 01:09:26 följande:

Ja tack för beskrivningen av vals. Jag har typ noll koll. Måste ha rört ihop det där med fyra stegs vals. Det var säkert takten på musiken jag tänkte på..om det är tre takt eller fyra takt. Vet att i ett annat inlägg så diskuterades det vilken låt man skulle ha till valsen.

I vals går både musiken och dansen i tretakt. Sen finns det en del som väljer att inte dansa vals utan vanlig "tryckare". Det vanligaste är ju att musiken går i fyrtakt.
  • In Wonderland

Aha, är det så. Jag och min blivande ska träna lite vals nu i helgen. Ska leta lite på nätet så hojtar till om jag hittar några bra sidor och klipp.

• Tezzisen

Vi kände inte för att gå en kurs så vi har köpt en DVD om hur man lär sig dansa vals, så nu är det snart dags att börja öva....har kollat på stegen en gång, så nu gäller det bara att sätta dem och få ihop de till en dans...men det är ju bara folk vi känner som ser dansen så vi tar det lite med en nypa salt Glad

• Nikkita

Jag har hittat denna sida på Youtube som jag tycker är pedagogisk & bra Glad

">

Vi har tagit en valslektion på 2 timmar med ett par som kom hem till oss för 600kr i timmen. De var jätte bra & förklarade stegen lätt, visade & lät oss fälja efter. Räknade in takten till oss i början & lät oss öva till den låten vi ska dansa till på bröllopet Skrattande Vi ska nu träna en massa själv & sedan ta en lektion till för att få det att sitta ordentligt.

• Nikkita

haha såg nu att denna tråden är 1 år gammal Flört Men finns kanske andra som vill ha samma tips!!!

• Guffi
    Nikkita skrev 2012-03-22 08:57:48 följande:
    Jag har hittat denna sida på Youtube som jag tycker är pedagogisk & bra Glad

">

" target="_blank">

Vi har tagit en valslektion på 2 timmar med ett par som kom hem till oss för 600kr i timmen. De var jätte bra & förklarade stegen lätt, visade & lät oss fälja efter. Räknade in takten till oss i början & lät oss öva till den låten vi ska dansa till på bröllopet Skrattande Vi ska nu träna en massa själv & sedan ta en lektion till för att få det att sitta ordentligt.
    Den typen av steg lärde vi oss i högstadiet när vi hade dans på gymnastiken Flört NÄr vi nu fick hjälp av ett par som är dansledare så fick vi en ännu enklare variant. Tjejens steg: Bak, ihop, steg på stället. Tjejen börjar alltid med höger ben bak och killen således med vänster ben fram. Steg 3 är alltså bara att man lyfter på höger fot och sätter ner den i golvet igen. Sen skiftar man så tjejen tar ett steg fram med vänster ben, följer efter med höger och lyfter sedan vänster ben för att sätta ner foten på samma ställe.

Kändes mycket lättare för oss iaf än att ta "box-steget". Hoppas min förklaring är någorlunda enkel...

Ett tips är också att välja en låt där man lätt hör takten. Vi har valt Sarek - Liljekonvaljernas vals. Den tycker vi passar på vårt maj-bröllop Glad

• Sarmadaki

Efter tips från Sackhina på tråden, har beställt info från Håkans Dansskola, intensivkurs bröllopsvals 188 kr !

Svar på tråden Lära sig dansa vals?