Lära sig dansa vals?
Vi skulle vilja dansa vals efter bröllopsmiddagen, men undrar hur det är bäst att lära sig. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet, finns det ngn övningsdvd som är bra att lära sig med? Någon som har ett tips?
Vi skulle vilja dansa vals efter bröllopsmiddagen, men undrar hur det är bäst att lära sig. Ingen av oss har någon tidigare erfarenhet, finns det ngn övningsdvd som är bra att lära sig med? Någon som har ett tips?
Kolla youtube kanske? Min blivande make är utbildad dansare på Balettakademien så vi har inte dte problemet Men jag skulle tro att youtube har en del, de brukar ha "tutorials" av allt möjligt från massage till att göra egna buketter etc.
Förresten, vals är superenkelt så det kommer ni fixa galant! Lycka till!
Någon kurs kanske? Vi ska gå på en kurs som är 3*1,5 h och kostar 300 kr. Första tillfället är i morgon så känns lite nervöst faktiskt
Om man har tid så lär man sig först långsam vals sen "vanlig" vals. Nyss hemkommen från första kurstillfället för vanlig vals o det var såååå mycket lättare när man gått en kurs i långsam vals före (jämför med de två par som var helt nya med "valsandet").
Jag kan dansa bonnvals men skulle vilja lära mig wienervals - men det är ytterst tveksamt om både jag och mannen lyckas få till den snyggt till den stora dagen, så vi får nog förenkla!
Wienervals är mycket tjusigare, men det går så attans fort!
Vals går alltid i 3-takt, dvs 3 steg. Skillnaden mot vanlig vals och wienervals är att man roterar 180 grader, dvs ett halvt varv på 3 steg i wienervals. För att göra detta underlättar det om man har en rak hållning och att båda i paret lutar sig lite utåt, så att man bildar "en tratt", annars är det svårt att klara av rotationen. Genom att man roterar ett halvt varv hela tiden så kan man dansa på linje. Vanlig vals går mest runt runt och dansas mest på stället så att säga.
Jag antar att ni med långsam vals menar vanlig vals som bara dansas i ett långsammare tempo?