• awarwen

Tips på fin dukning!

Vi har blått, vitt och silver som färgtema.
    Har kollat på vita dukar, men kan inte bestämma mig för vad vi ska ha.
    De som är i papp på rulle är ju skitfula och känns prassliga.
    Att hyra blir så himla dyrt, vi har 24 bord att täcka.
    Läste någonstans att ngn skulle köpa KNOPPA lakan på IKEA. Är de fina? De är väl inte genomskinliga och supertunna?
    Vad ska jag dekorera med? Har köpt en massa söta små kronor gjorda av tunna järntrådar och med pärlor iträdda. Sen står det still... VAD ska jag ha mer?? Ljus känns meningslöst eftersom det är i juni och det är så ljust ute då.
    HJÄLP!!! Obestämd

• Svar på tråden Tips på fin dukning!
  • MrsT2011

Oj det finns massor! Vi har dessutom samma temafärger! =)

Låga porslinsskålar kan man använda till att fästa blommor i oasis, antingen avknipsade från krukväxter eller snittblommor köpta i bunt. Eller också små vaser med en blomma i varje? Jag ska göra blomsterarrangemang i vita skålar med blommor som matchar brudbuketten: Blå hortensia, vita rosor och grön viburnum.

Servettringar av antingen satinband eller ståltråd, trä gärna pärlor på ståltråden. Jag fäster mina placeringskort (ser ut som bagage-tags) på satinband som jag i sin tur knyter runt servetterna.

Löpare och servetter i vackra färger och mönster är ju kul. Och när man väl serverar tårtan har det ju hunnit bli mörkt, så jag tror absolut på levande ljus.

• Moster Stina

KNOPPA-lakan är ganska tunna, men inte så tunna och fula som jag trott, när jag skulle iväg och kolla på dem.
    Jag tycker de är jättefina att ha som duk, men om man är orolig kan man köpa en rulle Euroshoppers pappersduk från Ica att ha under. (Har jämfört priser, och den är KLART billigare än alla på ÖB och RUSTA
     t ex) Då lyser ju inget igenom.

• awarwen
    MrsT2011 skrev 2011-03-25 14:05:26 följande:
    Oj det finns massor! Vi har dessutom samma temafärger! =)

Låga porslinsskålar kan man använda till att fästa blommor i oasis, antingen avknipsade från krukväxter eller snittblommor köpta i bunt. Eller också små vaser med en blomma i varje? Jag ska göra blomsterarrangemang i vita skålar med blommor som matchar brudbuketten: Blå hortensia, vita rosor och grön viburnum.

Servettringar av antingen satinband eller ståltråd, trä gärna pärlor på ståltråden. Jag fäster mina placeringskort (ser ut som bagage-tags) på satinband som jag i sin tur knyter runt servetterna.

Löpare och servetter i vackra färger och mönster är ju kul. Och när man väl serverar tårtan har det ju hunnit bli mörkt, så jag tror absolut på levande ljus.
    Tack MrsT för dina braiga tips. Skrattande
    Gillar speciellt ditt val av placeringskort/servetthållare. Cool! Snyggt! Den idén kanske jag stjäl från dig.
  • awarwen
    Moster Stina skrev 2011-03-25 16:23:12 följande:
    KNOPPA-lakan är ganska tunna, men inte så tunna och fula som jag trott, när jag skulle iväg och kolla på dem.
    Jag tycker de är jättefina att ha som duk, men om man är orolig kan man köpa en rulle Euroshoppers pappersduk från Ica att ha under. (Har jämfört priser, och den är KLART billigare än alla på ÖB och RUSTA
     t ex) Då lyser ju inget igenom.
    Nu har jag varit och köpt jättehögen allan med KNOPPA-lakan. Killen i kassan höll på att tappa ögonen när jag la upp 25 förpackningar. Hahaha... de var inte alls tunna och fula, du hade rätt! De blir perfekta och jag har nu kommit ett steg längre. Bara 72000 steg kvar...
  • Millemoj
    awarwen skrev 2011-03-29 15:38:24 följande:
    Nu har jag varit och köpt jättehögen allan med KNOPPA-lakan. Killen i kassan höll på att tappa ögonen när jag la upp 25 förpackningar. Hahaha... de var inte alls tunna och fula, du hade rätt! De blir perfekta och jag har nu kommit ett steg längre. Bara 72000 steg kvar...
    hahaha, känns bekant!

Köpte själv en hel del knoppalakan (som vi också ska ha som dukar fast tillsammans med fiberduk) och 30 ljusblå filtar på Ikea - en hel vagn full... Kassörskan tittade helkonstigt på mig tills jag sade: "Vi ska ha det till bröllopet" Glad
  • awarwen
    Millemoj skrev 2011-03-29 18:14:54 följande:
    hahaha, känns bekant!

Köpte själv en hel del knoppalakan (som vi också ska ha som dukar fast tillsammans med fiberduk) och 30 ljusblå filtar på Ikea - en hel vagn full... Kassörskan tittade helkonstigt på mig tills jag sade: "Vi ska ha det till bröllopet" Glad
    Vi köpte också de blå filtarna!! hihi... kul
    Killen i kassan skrattade som sagt, men tanten bakom såg mkt skeptisk ut.... hehehe
  • 2011bröllop

Måste bara fråga vad ska ni med filtarna till ????    SpökeDrömmer

• Pinkgrape
    2011bröllop skrev 2011-03-29 23:58:37 följande:
    Haha ja, det var jag också nyfiken på :)
  • awarwen
    2011bröllop skrev 2011-03-29 23:58:37 följande:
    Vi gifter oss den 24 juni och oavsett om det regnar eller inte, så är det skönt att sitta ute på eftermiddagen/kvällen. Vi har ordnat med partytält så att folk kan gå ut från lokalen även om det regnar. Sen ska vi fixa till några mysiga sittgrupper och där ska finnas en massa mys, t.ex filtar att kura ihop sig i.
    Om vi har öppna fönster till lokalen så kan det också vara skönt med en pläd om det fläktar för mkt.
  • Pinkgrape
    awarwen skrev 2011-03-30 00:01:25 följande:
    Vi gifter oss den 24 juni och oavsett om det regnar eller inte, så är det skönt att sitta ute på eftermiddagen/kvällen. Vi har ordnat med partytält så att folk kan gå ut från lokalen även om det regnar. Sen ska vi fixa till några mysiga sittgrupper och där ska finnas en massa mys, t.ex filtar att kura ihop sig i.
    Om vi har öppna fönster till lokalen så kan det också vara skönt med en pläd om det fläktar för mkt.
    Ahaaa, smart, då hänger jag med :D
Svar på tråden Tips på fin dukning!