• awarwen

Tips på fin dukning!

Vi har blått, vitt och silver som färgtema.
    Har kollat på vita dukar, men kan inte bestämma mig för vad vi ska ha.
    De som är i papp på rulle är ju skitfula och känns prassliga.
    Att hyra blir så himla dyrt, vi har 24 bord att täcka.
    Läste någonstans att ngn skulle köpa KNOPPA lakan på IKEA. Är de fina? De är väl inte genomskinliga och supertunna?
    Vad ska jag dekorera med? Har köpt en massa söta små kronor gjorda av tunna järntrådar och med pärlor iträdda. Sen står det still... VAD ska jag ha mer?? Ljus känns meningslöst eftersom det är i juni och det är så ljust ute då.
    HJÄLP!!! Obestämd

• Svar på tråden Tips på fin dukning!
  • awarwen
    Pinkgrape skrev 2011-03-30 10:40:44 följande:
    Hur vill du att dom ska se ut? Hur många armar? Färg? :)
    Hade tänkt mig silver, men Mrs T påpekade så rätt att då ser ju inte gästerna varandra.
    Min dukning känns just nu väldigt "fattig". Har inget mer än de små söta kronorna och det blir ju inte mkt att hurra för.
  • Pinkgrape
    awarwen skrev 2011-03-30 10:16:52 följande:
    Jag hade först inte tänkt ha ljus, men syrran föreslog kandelabrar. Så nu måste jag jaga såna också.
    Någon som vet var jag kan hitta?? Inte allt för dyra, behöver ju 12 stycken.
    Dom har denna på halens för 149kr/st just nu. Jag tycker den är rätt fin faktiskt :)
    www.halens.se/Product/032754&sortBy=Default&sortDirection=Ascending&oc=027

Och denna på Ellos, som är i cremevitt smide och prismor, för 199kr.
    www.ellos.se/dv/1-Hem-Dekoration-Ljusstakar-lyktor/Jotex/_/N-f9uZ1z13a76&sta=|ljusstake||0
  • Pinkgrape
    awarwen skrev 2011-03-30 10:42:37 följande:
    Hade tänkt mig silver, men Mrs T påpekade så rätt att då ser ju inte gästerna varandra.
    Min dukning känns just nu väldigt "fattig". Har inget mer än de små söta kronorna och det blir ju inte mkt att hurra för.
    Fast det beror ju lite på hur du dukar och hur gästerna sitter, för man kan ju ställa så att kandelabern kommer som emellan gästerna och inte rakt framför ansiktet :)

Men det kanske blir ett störningsmoment iaf. Jag har aldrig upplevt det så, men andra kanske tycker det.
  • vickan1976

Jag ska ha massor med ljus, viger oss 11 juni. Det är så mysigt!
    Kommer ha små vaser med pioner, rosor och blad.
    Lakan från Ikea på borden och fiberduk att dekorera med. I taken kommer det hänga vimplar som jag har klippt ur tapetprover. Har ca 300m tråd med små vimplar.
    Runt servetten kommer det sitta en pappersring där menyn står.

Vill ha det vitt med några små rosa och gröna detaljer.

• MrsT2011
    awarwen skrev 2011-03-30 10:31:33 följande:
    OJ vad fint. Och vilken häftig skål. Hm, du har rätt. Klart gästerna måste kunna se varandra.
    Får nog grunna vidare på det här med dukningen, den känns verkligen inte klar eller komplett. Suck.
    Visst är den dukningen ljuvlig, man blir så inspirerad! =) Just nu är jag mest inne på att köpa blockljus i tre olika storlekar och ställa tillsammans i grupper. Antingen alla tre på ett enda stort fat eller var och en för sig med olika ljusfat/ljuskoppar. Här kommer dessutom ett annat tips:

• awarwen
    vickan1976 skrev 2011-03-30 10:50:10 följande:
    Jag ska ha massor med ljus, viger oss 11 juni. Det är så mysigt!
    Kommer ha små vaser med pioner, rosor och blad.
    Lakan från Ikea på borden och fiberduk att dekorera med. I taken kommer det hänga vimplar som jag har klippt ur tapetprover. Har ca 300m tråd med små vimplar.
    Runt servetten kommer det sitta en pappersring där menyn står.

Vill ha det vitt med några små rosa och gröna detaljer.
    Åå, det låter jättefint. Lakanen har jag ju redan köpt, så själva duken är klar. Sen har jag köpt mellanblå servetter i Dunilin. Tallrikarna är vita och besticken i silver.
    Hurdana vaser ska du ha? Är de i glas eller porslin? Vad finns det för blommor som är blå?
    Jag har funderat på att hänga fiberduk i taket, såg det i en annan länk och det var jättefint.
    Låter jättefint med pappersring runt servetten. Har inte kommit på vad vi ska ha som servettring än eller om vi ens ska ha ngn. En väninna till mig föreslog att vi ställer servetterna upp på tallrikarna och formar dem till hjärtan. Hon jobbar med servering på bröllop och sånt, så hon har ju sett en hel del Glad
    Äsch, jag får googla runt bland alla bilder som finns på internet och hoppas jag hittar ngt i mina fäger.
  • awarwen

Suck. Jag kommer fortfarande ingenstans med dukningen.
    Har lakan t dukar och har köpt servetter + minikronor med pärlor. Thats it. Boooooring.

• Margris

Det finns massor du kan använda. Stenar, snäckor, grenar, div. blad, murgröna är jättefint, vill du kan du ju spraymåla i blått eller silver. Eller varför inte använda glitter?

• awarwen
    Margris skrev 2011-04-07 11:44:02 följande:
    Det finns massor du kan använda. Stenar, snäckor, grenar, div. blad, murgröna är jättefint, vill du kan du ju spraymåla i blått eller silver. Eller varför inte använda glitter?

Hm... låter inte dumt. Murgröna gillar jag och stenar kan man ju försöka hitta såna där vita fina. Lite knotiga grenar hade varit coolt, lite som trollhassel. Är inte så haj på att spraymåla. Sprutar man inte lite överallt då?
  • Margris

Det bästa är ju om kan vara utomhus när man spraymålar eller iaf. någonstans där det inte gör så mycket om det dammar lite färg...att göra det i köket hemma är inget jag skulle rekommendera :)

Med vitt som bas kan du lägga till en löpare i blått och silver, det funkar utmärkt med presentpapper eller varför inte kolla runt på loppis om du kan hitta blå dukar där, textiler brukar vara superbilligt! Där kanske du kan hitta lite söta skålar i glas att ha blommor och flytljus i också ;)

• awarwen
    Margris skrev 2011-04-07 11:58:39 följande:
    Det bästa är ju om kan vara utomhus när man spraymålar eller iaf. någonstans där det inte gör så mycket om det dammar lite färg...att göra det i köket hemma är inget jag skulle rekommendera :)

Med vitt som bas kan du lägga till en löpare i blått och silver, det funkar utmärkt med presentpapper eller varför inte kolla runt på loppis om du kan hitta blå dukar där, textiler brukar vara superbilligt! Där kanske du kan hitta lite söta skålar i glas att ha blommor och flytljus i också ;)
    Vilka bra idéer du kommer med! Skrattande Jag som älskar loppis också. Ska kolla efter en massa söta skålar jag kan ha flytljus i. Mysigt! TACK!!!
  • Margris

Men då så , bara att ge sig ut och fynda då :)

• livan86
    awarwen skrev 2011-04-07 12:34:17 följande:
    Vilka bra idéer du kommer med! Skrattande Jag som älskar loppis också. Ska kolla efter en massa söta skålar jag kan ha flytljus i. Mysigt! TACK!!!
    Loppis är det bästa. Där kan man verkligen hitta udda och unika saker att duka med
    Lycka till!!
Svar på tråden Tips på fin dukning!