• Pinkgrape

På tal om fiberväv...

Denna fiber- eller odlingsväv som ju nämn titt som tätt, är det någon som har en bild på hur det kan se ut när man använt det för att dekorera med?

Är jättenyfiken på hur man kan använda det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-24 21:21
    Jag menar då främst att dekorera tak och väggar med det.
  • Svar på tråden På tal om fiberväv...
  • 11juni2011
    Pinkgrape skrev 2011-03-24 22:10:40 följande:
    Nej, det kanske inte alls är tyg, kanske bara jag som tyckte det såg ut så :P hehe

Ja, det borde man ju kanske kunna göra, färga den alltså. Borde det inte funka med vanlig textilfärg som man köper på typ Coop?

Jag tror inte att den är för tung för häftpistol, beroende på hur man sätter upp det och underlaget man häftar på. Frågan är ju dock om man får häfta fast det i lokalen man ska vara, kan ju bli rätt fula märken kanske?
    Hehe men sån textilfärg kör man väl i maskinen, funderar på om man kan tvätta fiberduk?! Och man får in typ 20 meter fiberduk i tvättmaskinen hehe... Annars får man köra the-old-fashion-way och tvätta/färga den i någon bäck i skogen hehe,,,, känns sådär miljövänligt :S

Jadu, jag har klurat på det där med uppsättningen. Häftstift kan ju knappast räcka, men häftpistol och spikar lämnar ju inga vackra märken efter sig... I min lokal är det rätt högt i tak så jag tror inte att det hade synts om det var små hål i taklisten, men vet inte om man vågar chansa.... Och jag vågar inte testa i min egna lägenhet hahaha ifall det skulle bli helt förstört!
  • Pinkgrape
    11juni2011 skrev 2011-03-24 22:19:03 följande:
    Hehe men sån textilfärg kör man väl i maskinen, funderar på om man kan tvätta fiberduk?! Och man får in typ 20 meter fiberduk i tvättmaskinen hehe... Annars får man köra the-old-fashion-way och tvätta/färga den i någon bäck i skogen hehe,,,, känns sådär miljövänligt :S

Jadu, jag har klurat på det där med uppsättningen. Häftstift kan ju knappast räcka, men häftpistol och spikar lämnar ju inga vackra märken efter sig... I min lokal är det rätt högt i tak så jag tror inte att det hade synts om det var små hål i taklisten, men vet inte om man vågar chansa.... Och jag vågar inte testa i min egna lägenhet hahaha ifall det skulle bli helt förstört!
    Haha nä, det är klart, det kanske inte ryms i tvättmaskinen. Man kanske kan färga det i ett badkar eller liknande? På sommaren kanske man kan köpa en sån uppblåsbar barnpool och dränka allt i :P

Nej, förstår ju om du inte vill pröva hemma hehe Känns som att det kan sluta illa. Har dock ingen aning om hur man kan sätta upp det för att det ska hålla, se bra ut och inte heller skada lokalen.
    Håller  väl med om att små märken på listen om det är högt i tak inte borde göra så mycket, men jag hade nog ändå inte haft samvete till det :/
  • Millemoj

Ni kan alltid hänga upp tvättlinor i taket och typ drapera dem med fiberduken. Alltså lägga fiberduken över/under tvättlinorna.. Blir superfint och ett "böljande tak" liksom...

• 11juni2011
    Millemoj skrev 2011-03-24 23:56:48 följande:
    Ni kan alltid hänga upp tvättlinor i taket och typ drapera dem med fiberduken. Alltså lägga fiberduken över/under tvättlinorna.. Blir superfint och ett "böljande tak" liksom...
    Det låter jättesnyggt! Men hur hänger man upp tvättlinorna då?
    Det känns omöjligt att få upp dom utan att häfta/spika i väggen/taket?!
  • Amejuli
    Millemoj skrev 2011-03-24 23:56:48 följande:
    Åh, nu fick jag lite idéer i mitt huvud. Tack för tipset!
  • Moster Stina
    11juni2011 skrev 2011-03-25 00:01:05 följande:
    Det låter jättesnyggt! Men hur hänger man upp tvättlinorna då?
    Det känns omöjligt att få upp dom utan att häfta/spika i väggen/taket?!
    Jag var på ett bröllop som hängt typ tre-fyra tvättlinor längs med taket. Fast en bit ner alltså.
    Sen hade de lagt över fiberduk som mattor, glest på bredden. Åh, svårt att förklara.
    Men effekten av detta enkla var att det såg ut som en ljuvlig sänghimmel. Just för att det var genomskinligt!
    Det var det vackraste jag sett, och jag kommer själv yrka på att min bröllopsfest blir pyntad likadant.

(Hade tänkt göra det alldeles själv, typ, men nu kommer jag visst vara i sjunde månaden då!)

Som sagt så var detta jätteenkelt (Nåja...) gjort utan krusiduller eller extralampor. Det behövs inte. Och inte heller att täcka precis hela taket. Räcker att det ser ut som några dimbanker så att säga.
  • Moster Stina

Och ja, just det...tror man får spika upp krokar till tvättlinorna förstås.

Och du som undrade över om det funkar med häftpistol. Det gör det säkert, men frågan är hur de som äger lokalen tycker om det...

Angående färgning av fiberduk så frågade jag faktiskt på en färgaffär - och de hade ingen aning om det skulle fungera eller inte, men rekommenderade i så fall deras färg som är gjord för KONSTGJORDA material. Typ nylon.
    Fiberduk är gjort av plast, och brinner f ö JÄTTEbra!

• vickan1976

Färga det kan du säkert göra i en STOR kastrull eller balja, men du kan antagligen inte stryka det efteråt, så risken är att det blir väldigt skrynkligt.

• thean

Floristerna har nån väv också som liknar fiberduk med. Man kan ju alltid fråga om man får köpa/beställa med, det finns massa olika färger! Men jag tror att materialet eg är papper, men ser ut som tyg! Ska använda sånt som smal löpare på borden! =)

• Gwennie
    11juni2011 skrev 2011-03-24 22:07:23 följande:
    A de kanske det e?! Dom som jag hittade, hittade jag genom att google fiberduk/odlingsväv iaf! Sen tror jag att det skall gå att färga fiberduk också, men jag har inte lyckats klura ut hur man gör hehe!!

Någon som vet om man kan sätta upp den med häftpistol? Eller är fiberduken för tung?
    Fiberduk är väldigt lätt, så det ska inte vara några problem att sätta upp. Ska själv testa att sätta upp med häftmassa, så att det inte blir permanenta märken. Kan gå...
Svar på tråden På tal om fiberväv...