• Lolita 38

Skall man acceptera otrohet genom mejl

Hej
    Förra veckan såg jag att min sambo varit inne på passagen kontakt och jag frågade vad han gjort där Ingenting sa han men dagen efter så gick jag in och tittade och såg att han tryckt på flera tjejer även skickat ett meddelande till en tjej som var sambo och ville ha en hemlig träff.Hon var 28 år och min sambo är 45 år och jag 40 år.Jag blev så chockad och förnedrad att jag ringde honom på jobbet och bad om en förklaring.Då sa han att det var på skoj ett tidsfördriv på natten och det var ju ingenting enligt honom.Men han gav mig skulden sen att jag hade snokat och han ville ha ett privatliv.Det var ett fängelse han bodde i m.m Men jag stod på mig och sa att jag tänkte flytta för det här kunde jag inte tilllåta men han tyckte att jag gjorde en höna av en fjäder och sa att jag var löjlig.Men han tänkte fortsätta att gå in på satjten men jag gav mig inte så toll slut sa han att han lovade att inte göra så mera men kan jag nu lita på honom eller?Han sa även när jag frågade om den här tjejen hade svarat honom om vad han skulle gjort då säger den jäveln att han tänkte svara henne bara sitta och chatta.Nä,hjälp mig hur skulle ni gjort

• Svar på tråden Skall man acceptera otrohet genom mejl
  • brud_augusti-04

Hej Lolita 38!

Jag har varit med om exakt samma sak som du. Det känns otroligt läskigt att bli sviken via datorn. Min kille chattade med en tjej vi träffade på en fest och de var snack om att de skulle ses utan mig. De mailade men träffades aldrig. Jag läste deras konversation mer (eller mindre...) av misstag. Blev otroligt upprörd och ställde honom mot väggen. Ska det vara vi två så får han välja. Chat med andra tjejer eller leva med mig. Han valde mig och vi är fortfarande tillsammans (ska gifta oss nästa år). Det var inte lätt att börja lita på honom igen men nu gör jag det. Mitt råd till dig är du ska fundera på hur du vill ha det och fråga hur han vill. Ni måste kunna lita på varandra. Om ha känner sig instängd borde han säga nåt till dig så att ni två kan jobba på det.
    Lycka till! Stå på dig och fråga honom om saker du undrar över. Du måste få svar så du kan få rätsida på situtionen.

Kram S

• Cecilia2

Han är uppenbarligen ute efter små oskyldiga äventyr för att krydda sin vardag med. Med oskyldiga menar jag att han troligen talar sanning när han säger att han inte har för avsikt att träffa någon av tjejerna i fråga.

Det är väl det gamla vanliga utslaget av att behöva känna sig bekräftad - få veta att man fortfarande är intressant trots att man är borta från markanaden.

Din sambos reaktion är löjlig, men samtidigt är det så de flesta reagerar i situationen. En blandning av dåligt samvete (han vet säkert att han var ute på halvförbjuden mark) och ilska över intrång i det man betraktar som sin privata sfär.

Jag hade blivit blixtförbannad jag också och tycker faktiskt att du skall sätta hårt mot hårt. Han lever inte alls i något jäkla fängelse utan i en alldeles vanlig relation! Du får väl helt enkelt tala om för honom vad du accepterar och vad du inte accepterar. Fast nästa gång ni pratar är det viktigt att du inte blir arg utan talar om för honom att det sårar. Sedan gäller det att hitta tilliten igen...

Lycka till! Berätta gärna vidare hur det går!

/Cecilia

• Princess

Jag tycker det ar upp till var och ens forhallande vad man accepterar och inte accepterar.

Personligen har jag och min make pratat om b la otrohet, att bedra varandra pa olika satt; allt fran att ljuga, dolja saker, "flirta", vara med andra osv. Vi diskuterade detta till en borjan i varat forhallande och vi bada ar pa samma niva - detta gor inte vi. Vi ar oerhort arliga mot varandra.

Nar vi kom tillbaka fran varat brollop for 2veckor sedan hade jag fatt ett brev i brevladan fran ett ex som ville att jag skulle forlata honom, ringa honom och komma tillbaka. Jag blev helt chockad Min make skakade pa axlarna och sa: ta min telefon och texta honom och sag att du ar gift!! Sa var det over - no hard feelings.

Jag tror det ar viktigt att man ar pa samma niva - att man kanner samma sak - att vara arlig och inte ga bakom ryggen pa varandra - whether it is otrohet via dator eller i verkligheten. Om man inte ar overens - som i ditt fall - sa bor man kanske diskutera och ta konsekvenserna efter diskussionen.

Kanske har ni olika syn pa vad som ar acceptabelt och ok. Skulle din sambo acceptera att du flirtade via datorn??

Stall krav eller ifragasatt om ditt forhallande verkligen ar det ratta, den ratta.

Personligen skulle jag aldrig acceptera nagot liknande .

lycka till

• CyberPet

OJ!

Jag sitter och chattar med flera olika killar varje kväll. Inte en enda av dem flirtar jag med. Däremot har vi intressanta diskussioner som vi gillar. Med nån kan det vara EMU-frågan, en annan design, en tredje datorer och en fjärde fotografering. Helt oskyldiga diskussioner med andra ord.

Jag måset säga att jag skulle tycka det var obehagligt om min make kom med svartsjuka kommentarer om mina internetbekanta. Nu är han inte den svartsjuka typen och han vet oftast vad vi pratar om för jag brukar för det mesta kommentera det vid antingen samma tillfälle eller senare.

Är du ens säkert att han flirtar med dessa personer? Bara för att de är yngre betyder det ju inte att han känner sig attraherad av dem. Jag får lite känslan av att du känner dig "osedd" av din make och kanske har du lite åldersnojja när du kallar honom "den jäveln" för att han (med stor sannolikhet) svarade ärligt att han ville prata.

Är det fel att skaffa vänner via Internet? Om inte, får de då bara tillhöra samma kön?

En tanke slår mig, många av de jag pratar med är ofta gifta, ska gifta sig eller är sambo sedan länge (inte småpojkarna från häromkvällen ) och många gånger pratar vi om olikheter i relationer mellan man och kvinna. Jag får känslan av att många killar inte *vågar* fråga sina tjejer om vissa saker, varför vi gör si och varför vi gör så. Då litar de på att jag ska kunna ge dem en förklaring eller åtminstone en vinkling i hur de ska kunna "attackera" problemet så de kan prata med sina respektive.

Oftast är det ju vuxna människor som talar om vuxna saker. Allt handlar inte om flirt och p0rr på Internet utan man kan ha väldigt intressanta samtal och det är just vad det stannar vid.

Kanske har du överreagerat och kanske har du spionerat på din man. Kanske du borde lära dig att lita på honom om förhållandet ska kunna bli långvarigt.

Petra

• Princess

Petra - far jag fraga - chattar du bara med man eller ocksa med kvinnor ?

For mig kanns det personligen konstigt om min make skulle chatta med 5 olika kvinnliga bekanta pa natet och inte traffa nagra kvinnor i reality som han chattar med. Det skulle ocksa kannas mkt konstigt om han overhuvudtaget sa till mig:

-jag chattade med Angela* idag och hon sa det och hon sa det.

Jag skulle inte tycka om det.

Daremot om nagon av hans kvinnliga vanner, t ex Sara* (som jag traffat manga ganger) skulle ringa pa hans mobil och han sa att : Sara ringde forut, hon halsade sa gott ! Sa skulle inte det gora mig illa till mods.

P

• Cecilia2

Jag håller nog inte med dig Petra. Tycker att det verkar som om trådstartarens sambo chattande är av en annan art. Han skrev till en kvinna som ville ha en hemlig träff. Jag tror knappast att det är EMU- eller datordisskussioner som hon var ute efter. Varför svarade mannen just på hennes och inte någon annan som uttryckt en önskan om att träffa människor att prata med?

Dessvärre är det inte alltför ovanligt att män i 45-årsåldern (och det blir allt vanligare med kvinnor också) söker bekräftelse hos yngre kvinnor. Det kallas medelålderskris, eller varför inte den gamla hederliga benämningen gubbsjuka...

• Fenomena

CyberPet:
    Den stora skillnaden mellan vad du gör och vad trådstarterskans sambo gör är ju VAR man gör det. Passagen Kontakt är ju till för att ta kontakt med nya människor, mestadels kontakter av amorös karaktär. Och det är flera mil emellan det och att hålla kontakt med cyber-vänner via chat. Och även om man träffar nya människor på nätet så finns det ju bättre ställen att göra det på...

• CyberPet

Oj oj oj... ok, några svar:

Princess:
    Ja, jag pratar med kvinnor också, men de är färre tyvärr. Troligen beror det på att de flesta tjejer inte är så intresserade av datorer eller så är de rädda för dem. Vad vet jag.

Pratade med maken om detta och hans svar var: "Hellre en chatt på Internet än att någon går ut och ragga på krogen".

Även *OM* någon skulle flirta med mig så skulle han inte bry sig (för övrig skulle jag berätta det för honom och vi skulle få oss ett gott skratt) så länge jag inte blir känslomässigt engagerad i någon.

Sen förstår jag inte varför vänner av motsatta könet på nätet skulle vara "farligare" än de vänner som finns i verkliga livet. De flesta av mina chattkompisar vet mycket om min make och han vet mycket om dem, för jag berättar ofta vad vi pratar om. Många gånger hälsar dem också till maken när vi avslutar våra chatter.

Cecilia2:
    Nu vet jag inte hur det funkar på Passagen, men de flesta chatter brukar ha privata rum där man kan prata ifred utan att störas av andras prat. Det är ungefär som "viskningsfunktionen" här på BT:s chatt. Betyder väl inte att de ska ha cybersex heller?

Fenomena:
    Som jag sa till Cecilia2 så vet jag inte hur det funkar på Passagen, men jag har chattat i många år (sen 1995) och är rätt luttrad när det gäller olika typer av människor och chatter.

Jag förstår inte varför det är fel att lära känna människor via Internet? Alla människor kan inte gå ut på krogen till exempel. Antingen på grund av allergier (rök, parfym osv) eller på grund av andra handikapp. Jag träffade min make för drygt 6 år sedan via Internet och jag har lärt känna många helt underbara människor via Internet som blivit mina vänner även i verkliga livet. Men vi är väl alla olika och somliga mindre öppna för ny teknik än andra. ;)

Sen blir jag lite förvånad över att så många tycks reagera över att man har manliga kompisar, oavsett om det är på nätet eller i verkliga livet. Min allra bästa kompis är kille och jag umgås hellre med honom än med någon av tjejkompisarna (som jag inte har lika nära kontakt med). Men bara för att vi råkar vara ensam hemma tillsammans betyder inte det att det är risk för en massa hankypanky.

Som sagt, man kan skapa hemska hjärnspöken om man inte förstår vad som ligger bakom. Det är många myter som är svåra att slå hål på, tyvärr. Jag skrev mitt inlägg utifrån en tjejs perspektiv och att en privat chatt inte alls betyder att man har cybersex utan att man bara vill ha lugn och ro för att prata.

Om man misstror sin partner så mycket verkar det som det är något fel i relationen. Brist på kommunikation verkar som en orsak till det. Så varför inte börja kommunicera mer så kanske ni slipper smyga omkring i era karlars datorer för att se vad de gör, och inte gör.

Petra

• Fenomena

CyberPet:
    Jo, jag gillar också internet, och träffade min fästman via internet. :D Plus har manliga chatt-vänner. Så jag förstår vad du menar.
    Det är bara det att Passagen Kontakt funkar på det viset att man sätter ut en kontaktannons, och letar bland andras annonser. Det står ofta klart och tydligt vad de är ute efter, tex kärlek eller sex. Och det kan inte jag se som ett oskyldigt nöje, att en upptagen man eller kvinna skriver där.
    Lolita 38:
    Jag skulle aldrig acceptera det. Kanske förlåta honom, men aldrig acceptera det.

• Princess

CyberPet,

tror du verkligen att skalet till att du chattar med farre kvinnor ar for att de kan vara mindre vetande om datorer? Tror du inte det kan vara for att det finns fler man pa den chatten dar du ror dig? (och vad skalet till det ar kan ju vara manga)

Sedan forstar jag inte varfor man maste traffa en hel mangd nya manniskor och varfor man istallet for att ga pa krogen maste traffa dem pa internet. Det finns ju gym, bok klubbar, arbetsplatser, foreningar dar man kan traffa folk i reality. Det behover ju inte vara en krog - och for att man gar pa krog behover man ju inte ragga!!?? Varfor skulle man forresten "ragga" om man ar i ett fast forhallande i.e. forlovad, eller gift??!!

Anledningen till att vanner av motsatta konet kan verka "farligare" an detsamma konet beror ju pa vilken man sexualitet man har - men om man som tex man (ar straight) och chattar med en mangd kvinnor och nastan inga man - sa skulle jag personligen tycka att det ar lite konstigt. Jag anser personligen ocksa att min makes kvinnliga vanner som jag traffa - i verkligheten och inte fatt virtuella halsningar ifran- ar mycket mindre "farliga" an om min man skulle chatta med en mangd kvinnor jag aldrig traffat eller prata med eye to eye.

Det ar sa jag kanner och jag ar inloggad ca 8-10 timmar om dagen.

Det finns ju tex en man har pa BT som chattar med "Oss tjejer" hela tiden darfor att det finns en "shortage av killar". Det ar nog inte for att killar ar radda for brollop och giftermal och kanslomassiga amnen utan for att det kanske finns mer intressanta chatter eller inga alls for dem!

Bara min synpunkt...

Svar på tråden Skall man acceptera otrohet genom mejl