• vifyra

    Hjälp! Jag har börjat tvivla

    Kan man få ett fint bröllop för 40 000?
    Börjar tvivla på att vi klarar oss på 40. Jaa vet att vi kan vänta men nu bestämde jag mig för i år och för 40 000..

    Är såå rädd att efter festen blir tråkig och att gästerna har jätte höga förväntningar som att man ska vara på en super snygg resturang eller nåt.. Gästerna har ju vart på den del bröllop satt säga :(

    Ångest!!

    Vi kommer ha buffe. Köttet kommer jag köpa för 3900 till dessa personer resten av maten gör vi själva. Köper vi drickat på systemet blir det batalbar efter middagen, köper vi det i tysklad gratis! Klarar man sig på 15000 med mat/dryck tro?

    Vi kommer ha 32 vuxna gäster, ev 40

    Klänningen 8000
    Ringar klara
    slöja 1000-1500
    Barnen 1400
    Foto 4000
    Hår/smink 3000
    Musik spotify
    Lokal grattis, ett stort nyrenoverat försammlinghem
    Dekorera 2000
    Mat/dryck 15000
    Sång i kyrknan 1000
    Personal 2000
    Blommor kostar?
    Bröllops tårta kostar?
    Bröllops natten klar
    Resan klar
    från och till kyrkan klar

    Får ut detta till ca 37000 men jag har säkert glömt något?

  • Svar på tråden Hjälp! Jag har börjat tvivla
  • In Wonderland

    Självklart kan man få ett underbart fint och lyxigt bröllop för 40 000kr. Hur fint det är sitter inte i pengarna och det finns massor med saker man kan göra för en billig peng som ser lyxigt ut. Det finns ju också mycket man kan spara in på:

    Du kan använda naturen som dekoration istället för köpa
    Du kan binda din egen bukett eller låta en vän göra det.
    Be någon vän sminka dig. Ni kan ju träna innan
    Kanske kan ni byta ut tårtan mot något annat, eller välja en vanlig tårta istället för en typisk bröllopstårta
    Köp mycket på nätet också så blir det billigare (typ kläder till barnen och bröllopsklänning om du inte redan fixat det)

    Vi ska inte köpa vår mat själva så jag vet inte hur mycket man får för 15 000kr men det är ju runt 400kr per person för mat så det låter ju mycket. Tror du kan få fin catering mat för det.

    Lycka till!!

  • Sebastiána

    Blommor kostar?
    Bröllops tårta kostar?
    ----------------------------------

    Det bestämmer man ju själv. Vi har valt väldigt goda tårtor som är standard på konditoriet. Konditorerna är jätteduktiga och har vunnit flera priser. Eftersom tårtora ingår i deras ordinarie utbud kostar de 26:-/bit. Vi dekorerar själva. Om vi beställt bröllopstårta från samma konditori med samma fyllning hade det kostat 50:-/bit. Onödigt tycker vi. Jag har tänkt gå till floristen och säga att jag vill ha blommor i en viss färg för en viss summa. Vilka blommor det blir spelar ingel roll för mig utan de får ta det som finns inne, blir mycket billigare så än om de ska specialbeställa.

  • fru2011kanske

    tycker det låter som kommer få ett kanonfint bröllop!!

  • salsa775

    Hej,
    visst kan du få ett fint bröllop för 40 000 kr!!
    Vi räknar med ca 50 gäster.
    Har en låg budget eg, som tur är ska min pappa stå för
    mat o dryck (buffé) o han räknade på ca 5000 kr för allt!
    Men då köper vi öl o vin i Tyskland.
    Och ska beställa vanliga tårtor från ett bageri..

    Lycka till!!
     

  • Kattpoet

    Vi gjorde vårat  trevligt och härligt nog på 10 000 kr.   Det handlar inte om pengar, det handlar om inställning, OM du tror och visar det öppet att de kanske har tråkigt, då kommer det bli tråkigt.  Har du kul blir det kul.

    Fast jag har aldrig gått på bröllop för lyxen och att ha skoj,  jag går dit för att se två människor som älskar varandra innerligt   lova trohet och kärlek till varandra. 

  • Aniara4

    Jag tycker också det låter fint, och vilken tur ni har som får lokalen gratis! Min erfarenhet av bröllop är  att det inte är prislappen på dekorationerna som avgör hur fint det blir, utan känslan och gästerna. Det man blir glad av är ett strålande brudpar, alldeles oavsett omgivningarna. Vill du göra ett minnesvärt intryck, skriv en personlig dikt till din blivande och läs upp den antingen under vigseln eller middagen som en överraskning, då kommer alla att minnas hur fint det var och inte ha en tanke på att ni borde ha varit på en lyxig herrgård. (Eller hitta en som passar om du inte har poesins gåva.)

    Köp en vanlig tårta och kläm dit ett brudpar ovanpå (eller dekorera mer avancerat själv om ni kan och har tid). Leta här på BT efter tips på billiga dekorationer. Hår och smink borde du också kunna få lite billigare, beroende på var ni bor kanske.

    Men som sagt, det man kommer ihåg är känslan. Det är inte särskilt kul att sitta på en tjusig herrgård och bli serverad fin mat av elegant serveringspersonal medan brudparet sitter och ser uttråkade och sura ut och bara väntar på presentöppningen...

  • förlovadflicka

    Vadå inte fin restaurang? Vår budget är 40 000 och vi ska ha det på en fin restaurang. Vi blir 40 gäster och vi vill ändå inte ha fler. Vi kommer inte att gå miste om någonting, allt kommer vara jättefint och precis som vi vill ha det! Och då hyr vi ändå en extra lokal att ha öppet hus i och bjuder 100 pers eller nåt på kakor och tårta innan. Det gäller bara att sätta en budget och hålla sig till den. 
    Vad tycker din blivande? Det står att du bestämt, kanske kan vara bra att prata med honom, han är ju delaktig och förhoppningsvis insatt i situationen vilket vi här inte är. :)  

  • MagicBride

    Tycker också att det låter mycket med 15'000 för mat och dryck till 40 gäster. Vi blir närmare 50 och har räknat 6'000 totalt. Då köpte vi i för sig drickan i Tyskland. Tänk på när ni beställer mat till en buffe att det inte ska vara fulla portioner till alla av allt. Man plockar ju lite av varje. Hittade en mall som sa att om man har flera olika sorters kött så ska man räkna 60-90gram per person/köttsort. Lycka till :)


  • Oniq
    vifyra skrev 2011-03-23 08:22:07 följande:

    Är såå rädd att efter festen blir tråkig och att gästerna har jätte höga förväntningar som att man ska vara på en super snygg resturang eller nåt.. Gästerna har ju vart på den del bröllop satt säga :(


    ..men dom har inte varit på DITT bröllop! Det kommer att bli jättebra!
  • moonlightgirl

    Hej hej


    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Det är klart att ni kan få ett hur underbart bröllop som hellst. Jag tycker att det inte är pengarna som bestämmer om man har trevligt och roligt utan det är ju upp till var och en som kommer dit att ha trevligt och bjuda på sig själva osv.


    Vi ska bjuda ca 90 pers och har pratat med en cateringfirma som jag vet har bra mat, maten kostar 100 kr/pers. Så maten kommer att gå på 9000 kr. Sen tillkommer både tårta och drickbart som vi ska fixa. Så det är helt klart att era 15000 kr räcker till maten för er och era gäster.

Svar på tråden Hjälp! Jag har börjat tvivla