• Bröllopstokiig

Pengar från föräldrar...

Här kommer en berättelse från verkligheten..

Jag arbetar som lånehandläggare på en bank och en dag kommer X in och vill låna pengar till sin dotters bröllop. Det visar sig att brudparet själva ska lägga 50.000 kr, brudgummens föräldrar 50.000 kr och brudens föräldrar 50.000 kr.

Eftersom X inte har några sparade pengar och huset är fullt belånad måste hon ta ett medlemslån för att bidra till festen (hennes make har egen firma med små inkomster registrerade alltså kan han inte få låna pengar) kalkylen går precis ihop sig och hon säger; -jag får hoppas att mina andra barn inte gifter sig inom snar framtid för man vill ju ge alla barnen lika mycket...

Mamman kände sig pressad att bidra med lika mycket som budgummens föräldrar såklart och bruden visste inte riktigt hur hennes föräldrars ekonomi såg ut.

Det kan bli så fel ibland!

Åsa.

• Svar på tråden Pengar från föräldrar...
  • Bröllopstokiig

Till Cecilia!

Jag tycker inte att jag är "finare" än någon annan, har jag sagt det? Du lägger in egna tolkningar som jag inte ens har skrivit något om. Det är väl verkligen att att "bilda sig en uppfattning om en människa som du inte har träffat".
    Men det spelar väl ingen roll vad jag säger för du har redan bestämt dig för att du inte gillar mig.

Om jag trampade på dina tår, URSÄKTA!

• Bröllopstokiig

Ursäkta en åsikt från det andra könet (lika bra att be om ursäkt innan, här verkar man få passa sig..;-D).
    Varför är ni tjejer så känsliga? Alla får väl tycka som de vill. Man behöver inte ta åt sig eller illa upp för det. Det är ju ingen kritk som är riktad mot någon personligen bara en åsikt i mängden. Vi killar skulle slå ihjäl varandra om vi var så känsliga som vissa tjejer är. Coola ner!!

• Bröllopstokiig

Du skrev att du och din sambo har en annan moral än oss andra. Det tolkar jag som att du och jag inte skulle se på samma sätt på pengar och ekonomi, pga av uppväxten. Det tror jag är fel! Det är inte situationen i sig, utan hur föräldrarna beter sig tror jag. Jag och min lillasyster har alltid varit medvetna om hur bra vi hade det. Så alla familjer med pengar uppfostrar inte bortskämda barn. Det är min åsikt som jag vill ha fram.
    Jag har väl aldrig sagt att jag inte gillar dig, detta är ju en diskussion.

En diskussion som jag tycker vi lägger ner nu. Eller, vad tycker du Petra? :)

• Bröllopstokiig

Intressant diskussion men kanske på fel ställe. Chatten el live skulle platsa bättre så man kan förklara mer exakt vad man menar när det finns utrymme för "missförstånd". Men vi lägger ner här!

Jag vill bara klargöra en sak innan jag drar mig ur: jag skrev "en annan moral" och syftade till det som jag hade skrivit innan, om många som förväntar sig att få bröllopet bekostat eller att få dyra presenter. Det var
    mer en beskrivning av hur jag har haft det och hur mina värderingar formats av det. Det var faktiskt inte tänkt som någon kritik mot alla som har haft det tvärtom.
    Skulle min pappa säga att han ville betala en del av bröllopet så skulle jag tacka och ta emot allra ödmjukast men jag förväntar mig inte det.
    Nu gör jag som Eric säger: coolar ner!!!

CIAO......;O)

• Bröllopstokiig

Eric, är det inte fantastiskt att vi tjejer ändå inte har makten och startar en massa krig som männen vid makten gör. *fnissar hysteriskt*

Jag tror att diskussionen är lite snedvriden. Det är ju ingen som säger att nån här inne har dålig moral eller är bortskämd. Det verkar vara ett känsligt ämne detta med pengar, hur man än vrider och vänder på det.

Har varit här på forumet ett bra tag nu och har märkt att just pengar är väldigt känsligt. De som får hjälp från föräldrarna (utan att de behöver ta lån!) får fnysningar från de som betalar sina bröllop helt själva. De som har för mycket pengar och kanske spenderar över 150.000-200.000 på sitt bröllop får också fnysningar för att de slösar för mycket.

Jag erkänner villigt att jag vill ha det finaste bröllopet som går att få (inom rimliga gränser) och jag gärna tar emot pengar från mina föräldrar när de erbjuder sig och jag vet att de inte försätter sig i skuld. Jag är grön av avund på de som kan sparar 5.000:-/månaden eller får 100.000:- av sina föräldrar i bidrag. Men jag vet också att det bröllop vi planerar kommer att bli helt underbart och jag vet också att andra som inte kan spendera 55.000:- som vi gör är avundsjuka på oss för att vi kan lyxa till det så mycket.

Allt är relativt och det är lika bra att acceptera det. Huvudsaken i denna fråga är ju att det är sjukt att en förälder ska känna sig TVINGAD att hjälpa till för att inte verkar vara sämre än andra föräldrar. I det här fallet verkar det dessutom vara så att mamman och inte det blivande brudparet har ett behov av att hjälpa till.

Slut från mig!

Petra

• Bröllopstokiig

Pappa sa till mig när min bror gifte sig förra året att han ska minasann betala vårt bröllop. Nu står vi där. 15000:- ska han erbjuda för det räckte till halva mina bröders bröllop. Är glad för det även om han inte kan förstå att vårt bröllop kommer kosta ca 55000:- Då hade de en lokal för 2500:- för en hel helg. Men alla bidrag är välkomna för vi tänker lyckas trots pasta med ketchup resten av året om det behövs =)

Om man handlar lite eller betalar lite varje månad så känns det faktiskt inte lika hårt. =) TÄNK POSITIVT ALLIHOPA!!!

• Bröllopstokiig

Mia...

En vettig själ!

Det är precis så det är, vill man så går det mesta, på det ena eller andra viset.

Lycka till med era bröllop allihop, oavsett medel.

För oss är det bara 4 dagars väntan kvar nu... Så pengabekymren är över!

• Bröllopstokiig

Jag tycker att det är sjukt hur mycket pengar som läggs på en kväll. Jag hörde om ett bröllop där bara blommorna på festlokalen (slott) gick på 150.000 kr...

• Bröllopstokiig

Håller med om att det är sjukt mycket pengar. Jag vägrar helt enkelt. Tänker ha spritfest när vi kommer hem från vår hemliga vigsel utomlands (vigsel och bröllopsresa i ett). Hela alltet ska inte gå på mer än 10 000. Och bara det är rätt mycket pengar när man tänker efter...

Jag förstår inte varför bröllop "får" kosta så himla mycket pengar? Jag kan inte begripa det. Men jag ser ju många omkring mig som spenderar glatt och är lyckliga med det, så kanske är det bara jag som inte har fattat galoppen? Nåja, jag är glad ändå och unnar er era bröllop iallafall!

/glad emmis

• Bröllopstokiig

Hej allihop!

Vi har bara tänkt lägga några tusen på att köpa mat och dryck. Detta serverar vi själva i en kvarterslokal under hela aftonen till våra nära och kära.

Det är ju inte hur mycket pengar man spenderar under denna dag som är viktigt, om man lägger 3000 eller 100000...

Har ni glömt kärleken?

• Bröllopstokiig

Fredde, kärleken är självklart det viktigaste. Och jag tror själv att det är det gästerna ser, inte om bröllopet kostar 3000 eller 100000. Vi har valt att ha bröllop med trerättersmiddag på festvåning för vi är lite lata och så vill vi ha en "riktig" fest.

Men om jag själv blir bjuden på ett bröllop så tycker jag det är lika roligt vare sig det är enkelt eller påkostat. Jag kan t o m ärligt säga att de mest minnesvärda jag varit på var de där brudparet med familjer fixat och ordnat med det mesta själva i hyrd lokal, det var så oerhört personligt och speciellt!

• Bröllopstokiig

Jag har en handikappad mamma, med mycket dålig sjukpension och jag skulle aldrig utsätta henne för en sådan sak. Jag tycker att kan föräldrarna bidra med slantar så är det ok, men har de redan ansträngd ekonomi så fixar vi det själva!!! Och vi kommer att ha ett jätte-sago-bröllop för en relativt billig slant.

• Bröllopstokiig

Min sambos föräldrar har väldigt gott om pengar och skulle kunna hjälpa till med brällopskostnaden. (de vill också), medan min mamma och pappa har sämre inkomster än vad jag har och kan därför inte hjälpa till någonting, därför har jag svårt att ta emot hjälp från hans sida för att min sida inte ska känna att de bidrar till mindre.
    Man har ju ett litet hum om hur ens föräldrars ekonomi ser ut och jag skulle vägra ta emot pengar från nån som inte har råd.

Svar på tråden Pengar från föräldrar...