• Bröllopstokiig

Pengar från föräldrar...

Här kommer en berättelse från verkligheten..

Jag arbetar som lånehandläggare på en bank och en dag kommer X in och vill låna pengar till sin dotters bröllop. Det visar sig att brudparet själva ska lägga 50.000 kr, brudgummens föräldrar 50.000 kr och brudens föräldrar 50.000 kr.

Eftersom X inte har några sparade pengar och huset är fullt belånad måste hon ta ett medlemslån för att bidra till festen (hennes make har egen firma med små inkomster registrerade alltså kan han inte få låna pengar) kalkylen går precis ihop sig och hon säger; -jag får hoppas att mina andra barn inte gifter sig inom snar framtid för man vill ju ge alla barnen lika mycket...

Mamman kände sig pressad att bidra med lika mycket som budgummens föräldrar såklart och bruden visste inte riktigt hur hennes föräldrars ekonomi såg ut.

Det kan bli så fel ibland!

Åsa.

• Svar på tråden Pengar från föräldrar...
  • Bröllopstokiig

Visst är det hemskt om man måste låna till sitt bröllop. Det säger ju lite om vilken lyx det börjar bli att gifta sig kyrligt med stor fest och annat. Det kanske inte är så konstigt att folk väljer att bo ihop istället.

Vi har tur, vi får hjälp av både min mamma och pappa (olika beroende på deras inkomster, men mest betalar vi själva). De behöver inte låna pengar (och inte vi heller), annars skulle de inte erbjuda sig att hjälpa till. Tack vare den hjälpen kan vi ha fest på en restaurang och det är vi väldigt tacksamma för. Hade inte de ställt upp frivilligt hade vi valt ett annat, billigare sätt med de tillgångar vi har själva.

Själv tycker jag förstås att 150.000:- för ett bröllop är lite väl mycket. Det borde gå att få en helt underbar dag med en tredjedel (eller en tiondel) av denna kostnad. Kanske förväntar sig folk lite väl mycket??

Petra

• Bröllopstokiig

Man får sig en tankeställare verkligen!!!