• Fenomena88

Göra maten själv

Jag vet att det säkert finns hundra sådana här trådar, men jag kan inte hitta en enda...Skäms
    Vi ska gifta oss i sommar och har bjudit ca 125 personer, förhoppningsvis kommer det att sluta med att ca 100 kommer på själva bröllopet. Eftersom vi har en snål budget ska jag göra maten själv (och förhoppningsvis kanske få hjälp av människor runtomkring, men det kan jag inte räkna med än). Förrätt och efterrätt är bestämt, men jag vet inte vad jag ska göra till huvudrätt. Egentligen skulle jag vilja ha en rätt som serveras vid bordet, men har insett att det nog kan bli svårt, därför har jag inriktat mig på att fixa buffé. Kan ni hjälpa mig med rätter som är goda, inte allt för dyra, ganska lätta att göra och framför allt går att förbereda ett tag i förväg, gärna minst två dagar innan bröllopet.

Tips på tilltugg till fördrinken som även de går att förbereda är oxå välkommet! Glad

Hoppas att någon har något bra tips! Glad 

• Svar på tråden Göra maten själv
  • Fenomena88

ska du ha någon vickning? Vad  i så fall? Vi tänker nog bara ha korv med bröd.

• ClaraH

Jag ska också göra maten och över då och då. Efterrätten är nu helt klar. Jag har provat receptet och skrivit om det under tiden. Har väl provlagat ca 6 gånger och nu är jag nöjd. http://carinpeter.blogspot.com/2011/02/efterratten-klar-och-designad.html

Förrätten har jag också provlagat några gånger men ska göra ett nytt test om ett par veckor. Det blir minivästerbottenpaj med räk- och kräftröra, parmesanflar och portvinsgelé. Gelén har jag inte gjort innan så den ska jag göra och portionsberäkna.

Varmrätterna blir dubbelmarinerad oxfilé och inkokt lac. Det har jag gjort så många gånger så det kommer jag inte att träna på.

Bröd och pajer gör jag några dagar innan och fryser in. Salladen till varmrätterna får personalen göra på bröllopsdagen och resten gör jag dagen innan.

• Kattpoet

Jag brukar göra mini pajer i det där små aluminum formarna som finns. 
    Har funderat på att göra ost pajer , men är inte helt hundra, 

• Fenomena88

hur många kommer på erat bröllop? Har du något gott recept på inkokt lax? Antar att du gör den dagen innan eller kan man frysa in den?
    Vad har du för formar till pajerna?

Nu har jag skickat en länk till min far om hur man gravar lax, får se om han nappar på idén. :) 

• Fenomena88

Jag hade oxå tänkt göra i de formarna men när jag testade så blev det typ bara massa pajdeg, har ni något bra recept som passar de formarna. (nu tänker jag på formar som är lika stora som en mazarin)

• ClaraH

Jag tror att det var mig du frågade. Vi kommer bjuda 87 st. Jag gör minipajerna i aluminiumformar och fryser in dem i dem. Jag använder smördeg som jag kavlar ut lite. Det är viktigt att trycka ut den ordentligt i formen. När jag ska tina dem tar jag bort aluminiumformer när pajen är fryst annars är det svårare, den kan fastna i formen.

Här är ett recept på laxen. Jag gör den dagen innan och skulle inte rekommendera att frysa den. Till det gör mannen (har blivit hans specialitet) en sauce vertes. När jag nu ser receptet ska jag nog prova den igen, verkar vara högt med 65 grader om den ska kallna i spadet också. Jag kommer inte köra den högre än max 55-58 grader. När jag gör torsk så köra jag upp den till 42 grader. Nej, det får bli ett test med denna också.

Inkokt lax

Ingredienser: 4 portioner
    Inkokningslag

1 liter vatten
    2 msk salt
    1 lagerblad
    4-5 vitpepparkorn
    1 skalad gul lök i skivor
    2 msk ättiksprit
    4 msk socker
    2 msk dillfrö

700 gr skinnfri laxfilé

Gör så här

Koka upp alla ingredienser till lagen och låt dem sjuda i 15 minuter. Sila sedan lagen över laxen och sjud fisken i ugnen på 100 grader tills laxen har en kärntemperatur på 65 grader. Låt fisken svalna i spadet och servera den kall med kokt färskpotatis och ett gott knäckebröd.

Tillagningstid: Inkokt lax En timme

• Fenomena88

Tack för det!! Det här är ju kanon med alla recept! :)

• Kattpoet

Jag  gör egen pajdeg från  Vårkokbok.  kavlar ut den tunn skär rundlar som är större än formen  ,trycker i , naggar botten och sedan  in  kylen i 30 min.  sedan häller jag i vad som ska vara i och sedan bakar.

Om jag däremot ska ha kall fyllning så som en laxröra eller så, ja då sätter jag en pappersbullform i pajformen, fyller med ärtor eller ris och bakar klart.

• ClaraH
    Fenomena88 skrev 2011-03-22 20:06:59 följande:
    Jag hade oxå tänkt göra i de formarna men när jag testade så blev det typ bara massa pajdeg, har ni något bra recept som passar de formarna. (nu tänker jag på formar som är lika stora som en mazarin)

Här är mitt grundrecept, jag avänder samma formar. Lite oordnat kanske, men jag försökte skriva ner lite tydligare, det mesta sitter i huvudet liksom.

Västerbottenpaj test (101020)

18 st, 175 grader, 20 min, ej varmluft

2 ägg

1 dl mjölk

1 dl grädde

Ca 150 g västerbotten

Smördeg/4 st per platta, fem i varje paket. Kavla ut degen och ta ut mått med ett glas.

Var noga med att degen kommer ner i formarna ordentligt.

Riv osten och fördela i formarna. Blanda ägg, mjölk, grädde, salt peppar och häll på blandningen.
    OBS! fyll inte formarna till bredden

Frys in

Ta bort folien direkt när de kommit ut ur frysen
Svar på tråden Göra maten själv