• Fenomena88

Göra maten själv

Jag vet att det säkert finns hundra sådana här trådar, men jag kan inte hitta en enda...Skäms
    Vi ska gifta oss i sommar och har bjudit ca 125 personer, förhoppningsvis kommer det att sluta med att ca 100 kommer på själva bröllopet. Eftersom vi har en snål budget ska jag göra maten själv (och förhoppningsvis kanske få hjälp av människor runtomkring, men det kan jag inte räkna med än). Förrätt och efterrätt är bestämt, men jag vet inte vad jag ska göra till huvudrätt. Egentligen skulle jag vilja ha en rätt som serveras vid bordet, men har insett att det nog kan bli svårt, därför har jag inriktat mig på att fixa buffé. Kan ni hjälpa mig med rätter som är goda, inte allt för dyra, ganska lätta att göra och framför allt går att förbereda ett tag i förväg, gärna minst två dagar innan bröllopet.

Tips på tilltugg till fördrinken som även de går att förbereda är oxå välkommet! Glad

Hoppas att någon har något bra tips! Glad 

• Svar på tråden Göra maten själv
  • Fenomena88

Tack för hjälpen, jag ska ha en "övningsmiddag" i påsk med min familj, då ska jag testa allt! :)

• Kattpoet

Lycka till!

Vill du ha brödreceptet med?  Prova lite mer  rätter än du de  ska ha och gör mindre portioner, så folk kan smaka sig mätt, det är vad jag gör.   En gång hade vi 4 mini tårtor ,  skar man en liten bit av varje så blev det ju en normal stor tårtbit ihop.

• Fenomena88

Ja tack, jag tar gärna receptet på brödet. 
    Jag sitter precis och läser den andra tråden där ni delar med er av billiga tips, du har skrivit om skinkan där, det tar jag gärna oxå receptet på. Glad Nu när jag tänker på det så skulle du ju kunna planera mitt bröllop! Flört

• Hellas

Hejsan
    Enkelt tilltugg till drinken:
    Rullade tunnbrödsrullar med diverse innehåll. Jag brukar ta någon smaksatt filadelphiaost, eller smaksatt creme fraiche och sedan lägga skivad lax eller skinka på. Man rullar ihop alltihop, täcker med plastfolie, och kan lägga dem så i frysen. När man väl ska använda dem nar man rullarna och skär i skivor. Dekorera om du vill de centimetertjocka skivorna med något tex kaviar, eller inget alls. Lättgjort tilltugg som alttid är väldigt uppskattat.

• Fenomena88

jag önskar oxå att jag hade massa recept jag bara kunde ta fram från hjärnan... :) Skövde är väl inte så långt från Växjö, så du kan sätta igång att laga! Flört

jag visste inte att man kunde frysa in tunnbrödsrullarna, det är ju perfekt! Tack! 

• Kattpoet

Hahahaha.   Jag har runt 200 kokböcker, jag är en matlagningsnörd.

Skinkan vi ska ha denna gången är inte min standard skinka utan det blir en  tjärlknöl med örtagårds marinad. Vår Kokbok ska ha det receptet på örtagårdstek, om jag minns rätt.

Jag brukar ta  grekiskt  eller turkisk  youghurt, ha i en drös finhackade örter , persilja, gräslök, lite vinäger och olivolja och sedan smaka av med salt och peppar.  Den är en bra sås till det mesta.

När gifter du dig?

Gifter du dig i början av juni så kan du glömma färsk potatis eller gammal potatis, de är precis i skarven. 

• Fenomena88

gifter mig den 30 juli, så då hoppas jag på billig potatis.
    det låter så lätt när du berättar, men jag är ingen höjdare i köket direkt. vet inte varför jag har kommit på idén att göra maten själv. Antagligen för att vår budget är alldeles för snål. Hur mycket räknar du att maten kommer att kosta per person?

• Kattpoet

Ja och då finns det jordgubbar om du har tur, ta vara på det.   Planera endast kötträtterna nu men senare i början av juni då vet du om det kommer finnas potatis och andra grönsaker billigt, då planerar du grönsaks rätterna.

Tjäröknöl är lättast att göra och rent ärligt så satsa på att göra mycket av det istället för flera olika rätter,  om man bara har det då ska man beräkna 100 gram per potion, så 10 kilo kött.   Sedan bulkar du med moon blushed tomater,  grönsallad,  feta ost i italiensk dressing ( påse och olivolja funkar bra) och bröd, eller vad nu som kan finnas i juni.  Jag köper min feta ost i stora bulkburkar som finns i arab butiker, billigare än andra ställen, men kolla citygross de är bra på stor pack.

Youghurt sås till  100 personer,  då behöver du  10 liter turkisk youghurt,  Netto har en bra en för 20 kr burken.

http://www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-dig-fran-buffe-bryderi/?arkiv=1 

• Fenomena88

Jag tänkte nog härma dig lite med skinkan och kycklingen. Bör man ha något inslag av fisk/skaldjur oxå? Sen är det nog bra som du säger att vänta med att bestämma tillbehören, men som jag tänker nu så är det framför allt färsk potatis jag tänkt och sedan kanske någon pastasallad eller potatisgratäng. Problemet är att vi bara har tillgång till två ugnar så det blir svårt med uppvärmning.

vad är moon blushed tomater?
    Serverar du enbart fetaost i dressing? i små kuber då eller större bitar?

Tyvärr har vi inget citygross här, får kolla om det finns i närheten. Arab-butik vet jag int heller om vi har. Mycket att undersöka... 

Svar på tråden Göra maten själv