• Minuz

Vigselplats?

1) Kalmar Slott

2) Mönsterås kyrka

Vi är verkligen inte överens om detta.
    vart ska vi vigas?

Jag vill vigas på Kalmar slott
    Han vill vigas i Mönsterås kyrka

Jag vill till slottet just för att det är ett slott, och inte så stort + att vi kommer kunna ta fina fotografier där.
    han vill till mönsterås kyrka för att vi bor här, han tycker inte vi har någon koppling till kalmar och därför bör man inte vigas där när vi kan vigas hemma, och det är smidigast.
    Jag tycker om våran kyrka men tycker den är sååååå stor eftersom vi ska ha ett litet bröllop.
    Känns lite fjantigt att fylla kanske två rader i vår stora kyrka och risken finns ju för dåligt väder i nov och då kommer vi inte kunna få några roliga foton.

Vi är lika envisa båda två...... Men det känns som att jag får släppa min dröm om vi ska framåt. Festen ska vi ju ha i Mönsterås men det är ju dock bara 4,5 mil till kalmar.

HJÄLP MIG!!!!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vigselplats?
  • MrsT2011

Jag kan hålla med om att slott är pampigare, men man ska inte underskatta hur skönt det är att ha hyfsat nära mellan kyrka och festlokal. Eftersom festen ska vara i mönsterås röstade jag på mönsterås kyrka, på en bröllopsdag med tight tidsschema och många moment som ska klaffa är det en trygghet att inte behöva åka nästan fem mil enbart för vigsel och fotografering.

• Minuz

Fortfarande inte överens...............
    Och nu vill slottet ha besked om vi ska vigas där eller inte pga att de nu fått en till förfrågning......

hmm

• Aleta

Jag röstade också på Mönsterås.
    Slottet är jättevackert, men vill ni verkligen åka så långt bara för att få fina foton?

Jag har varit på bröllop i en domkyrka där vi bara fyllde de främre raderna (svårt att fylla en domkyrka). Jag funderade först på hur detta skulle bli, men när sedan brudparet kom hand i hand. Hon i en faktiskt ganska enkel klänning (man hade ju kunnat tänka sig att hon skulle haft en jätteklänning med tanke på valet av kyrka) så kändes det riktigt litet och intimt ändå.
    Resten av kyrkan försvann och det var bara vi därframme som i en liten bröllopsbubbla.
    (Det fanns gott om små kyrkor de kunde ha valt istället.)

Om ni inte har några andra ärenden i Kalmar den dagen så tror jag att det är skönt att inte behöva åka så långt.
    4,5 mil tar en stund att köra och klänningen blir skrynklig av att sitta i bilen.

Finns det inget annat ställe som ni skulle kunna fotografera er på?

Ni kan ju ta studiofoton. 

• Minuz

Å, tycker detta är skitjobbigt, men kommer nog tyvärr inte få sambon till kalmar denna dag.

Studiofoto? Närmsta fotograf finns 3 mil bort.
    Men man kanske kan försöka få till fina kort inne i kyrkan annars och då har vi en kille på hemmaplan som kan fota.

• TheD

Oj, vilken jobbig fråga! Om inte annat, tufft beslut för er!

Av bilderna att döma tycker båda ser fina ut Glad Jag förstår din blivandes resonemang om ni har en koppling till stället men det har inte vi till den kyrka vi ska gifta oss i....för den delen. Om vi skulle köra efter den grejen skulle det bli inne i stan vilket vi vägrade eller Storkyrkan i Stockholm ;( hmmm då ska man få vigas där plus att det krävs ett antal 100 gäster att fylla raderna!!!

Jag tycker kyrka då det är tradition och jag gillar sånt :) Men samtidigt, hur ofta har man chansen att vigas i ett slott? Och Kalmar Slott är fint!!!

Känns som jag inte kan hjälpa till alls i denna fråga och avundas inte det "problem" ni har... Jag hoppas ni kommer fram till något.

Om kompromis, om det hade gått, skulle vara vigsel i kyrkan och middag på Slottet Glad

• Minuz

Nu får jag troligtvis med honom till slottet. YES!
    Men samtidigt kan jag nu tycka att våran kyrka är fin men den är så stoooor.  Men är ändå lite tveksam nu.... dumt
    Har alltid velat få vara prinsessa för en dag och det får jag ju nu.

Och eftersom de på slottskyrkan vetat att vi varit lite tveksamma så frågade de för ett par veckor sedan om vi hade bestämt oss för nu fanns det ett annat brudpar som ville ha våran tid. Men igår svarade vi att vi vill behålla vår tid. Tror M2B har föstått hur jag känner och tycker....... Lilla bortskämda prinsessan får än en gång som hon vill..... HAhaha nä då så farligt är det inte. *ASG*

Bröllopet blir på Kalmar Slott och festen hemma i Mönsterås.

Men nu känns det roligt igen att börja planera, planerna stannade precis eftersom vi först ville veta vart vi skulle vara.

• almostasmile

Jag tror det blir underbart att vara i Kalmar slott, det är ju så fint där!!

• MsChevy

5 mil är ju inte jättelångt att åka. Testa det här: vi har 20 mil till vigselplatsen! Från första gången jag som 4-åring satte min fot vid Alvastra Klosterruin sa jag att "här ska jag gifta mig en dag". Förra gången jag skulle gifta mig var det planerat där, men vädergudarna ville annat. Då hade jag "bara" 8 mil dit, men det regnade över Östergötland och Småland (där ja bodde då) i 2 veckor så platsen passade bättre för ett mud race, så det blev vigsel på festplatsen istället. Och det blev lixom inte det bröllop vi tänkt oss, det blev tafatt och inte ett dugg romantiskt. Festen var en succé, men att fixa en sjudundrande fest kan väl vem som helst? Det är ju den andra biten man inte gör så ofta. (Vi är skilda nu förresten.)
    Ska ni ha med samtliga gäster vid ceremonin? Tycker fortfarande inte det är så långt för att få en extra finish på er speciella dag! Att stanna på hemorten för det är bekvämt o anlita nån lokal snubbe som råkar ha en kamera känns inte som att satsa allt. Nån sa en gång till mig: "så mycket som paret satsar (inte ekonomiskt alltså) till sin speciella dag, lika mycket som de kompromissar och gör allt för båda ska känna att den dagen är perfekt för just dem, lika mycket säger det om deras blivande äktenskap." 

• Minuz

MsChevy - ska ni tillbaka för att ha festen på hemmaplan? Eller har ni allt 20 mil bort?

Gubben har faktiskt gått med på att åka till Slottet och det är jag jätteglad för. Och det är inte långt att åka för gästerna.

"Lokal snubbe med kamera" - eh.... Ja så kan man ju kalla en yrkesfotograf.....som vi råkar känna.....

• MsChevy

Vi vet inte än. Troligt vis blirf festen i Vadstena som inte ligger så jättelångt ifrån vigselplatsen...

Svar på tråden Vigselplats?