• vickan1976

    Billiga bröllop- idéer!

    Vi gifter oss den 11 juni och har ganska precis kommit igång med förberedelserna. Båda är sjukskrivna sedan en tid tillbaka och vi har ingen budget. Men totalt går det nog på 10.000kr i alla fall. Ska ha ca 50 gäster.

    Klänningen jag ska ha är begagnad och köpt på Tradera för under 500kr.



    Skorna kostade 70kr på tradera


    Ringarna kostade 800kr på auktion. Det är två släta guldringar och en genombruten med vitguld i infattningarna och små diamanter.



    Slökten hjälper till med buffématen, lokalen kostar 500kr och då har vi tillgång till kök med allt i! Klänningar till barnen ska jag sy och det mesta vi behöver köps på Ullared.

    Fler bilder kommer.


    Hur gör ni för att hålla priset nere?

  • Svar på tråden Billiga bröllop- idéer!
  • livan86
    Kattpoet skrev 2011-04-16 20:03:57 följande:
    En vän ska ha knytkalas och OM vi har råd att åka så blir det jag som gör tårtan, maten är presenten till brudparet, folk verkligen gillade iden.  

     
    vilken jätte bra idé. min syster hade ungefär den samma. de gav nästan alla gäster en uppgift inför festen, en gjorde tårtan, ett par var värdpar, en stod för musiken, en familj gjorde maten m.m. ett par dekorerade lokalen m.m.. super kul idé och alal nära och kära var involverade!!
  • Kattpoet

    Om vi inte  har råd att åka dit, så ska jag skicka dit  7 sorters kakor istället, jag tror hon blir glad för det.

  • J och J
    MiaAnd skrev 2011-04-16 19:35:53 följande:
    Nu har jag också provdukat lite här hemma, med hjälp av naturens resurser. :) Skulle dock vilja ha in lite mer färg på nåt sätt. Förslag?


    Som ni ser har jag gjort två varianter på "festhäftena" (tog det jag hade hemma). Silverband skulle matcha inbjudningarna, men jag tänker att det kanske skulle lätta upp att ha nån färg på bandet istället. Förslagsvis samma som blommorna i vaserna. Bladen i mitten av bordet kommer troligen att bli murgröna sen. Ska även tillägga att vi gifter oss i en ruin, därför tänkte vi att det kunde va kul att "ta med" stenarna in på festen. :)
    jättefin dukning! det passar verkligen till en ruin.

    men tycker absolut du ska ha färgbandet. och kanske ljus i färg som nån skrev innan.
    det bryter som av och blir lite liv i det hela då.

    fast jag är ju tokig i färg!! du skulle se vår provdukning. den badar i färg och mönster ;)

    men alla tycker ju olika.

    tror det kommer va superfint i en ruin
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • MiaAnd

    Vi gillar att ha det ganska stilrent, men vore som sagt trevligt med lite färg som livar upp. Kom på här nyss att vi ju måste ha nån slags placeringskort också. Kanske man kan få in lite färg där... 

  • J och J

    här är våran provdukning...


    betydligt mer färg då ;) 

    alla vaser kommer vara syltburkar. men hade bara krukväxter hemma.
    blir varanna blomma varannan ljus

    namnlapparna är bagagetags som jag ska sy som man kan ta med sig.
    pingviner vid tallriken är gästgåva. min blivande älskar lera och har gjort såna länge.

    glas o tallrikar är ju fel men man får ett hum om hur det kan se ut.

    blir blandade mönster på servetterna.

    blir olika färg på duk på borden
    turkos
    limegrön
    lila
    gul
    ev nån till om det behövs. har inte mätat borden än. 

    självklart ska dukarna också vara strukna. men just nu är dom tio meter vardera så det fick va just nu :)

    i ramarna kommer det va ev nån bild på oss som små.
    och sen varannan ram  
    " i brist på samtalsämne berätta om....
    erat bästa resminne. 
    sämsta resminne
    vart ni helst vill åka osv."

    vi har resetema. festhäftena ska också va där. 






     
    jagochminfina.blogg.se anvnamn: jagochminfina lösen: 9juli2011
  • Kattpoet

    Jag skulle skippa de vinröda  servetterna eftersom de  bryter för mycket och gör att allt känns för mycket, annars är det snyggt.

  • Hon sa ja
    MiaAnd skrev 2011-04-16 19:35:53 följande:
    Nu har jag också provdukat lite här hemma, med hjälp av naturens resurser. :) Skulle dock vilja ha in lite mer färg på nåt sätt. Förslag?


    Som ni ser har jag gjort två varianter på "festhäftena" (tog det jag hade hemma). Silverband skulle matcha inbjudningarna, men jag tänker att det kanske skulle lätta upp att ha nån färg på bandet istället. Förslagsvis samma som blommorna i vaserna. Bladen i mitten av bordet kommer troligen att bli murgröna sen. Ska även tillägga att vi gifter oss i en ruin, därför tänkte vi att det kunde va kul att "ta med" stenarna in på festen. :)
    Jättefin dukning! Jag gillar att ni tar med stenarna in.

    Förslag på färgdetaljer: 
    - kanske köpa tunna band i någon/några nyanser av samma färg som på blommorna och "ringla" ut mellan stenar och murgröna och sen plocka upp den färgen lite i placeringskorten. Kanske ta samma på festhäftet också så det inte blir så mycket intryck. Men jag hade valt en dämpad färg, inget som sticker ut och snor uppmärksamhet, bara så att det livar upp lite.
    - binda ett litet färgat band runt glasen. 
    - lägga små rundlar av färgat papper under glasen (fråga efter tapetprover på färgaffären och klipp ur?)
    - köpa vita blockljus (som ofta är billigare än fägade), binda runt färgade band eller lite grövre snören med en färgad "lapp" på med någon text eller dikt eller något på... 

    Jag har snöat in på band :) 
    Har startat en tråd med frågan om var vi kan köpa billiga sådana och fått jättebra tips. Kolla upp den, om du vill ha tips. 
    Lycka till! 
  • MiaAnd

    Hon sa ja: Kan du inte jättesnälla länka till forumtråden, eller tala om mer specifikt var jag hittar den . Blir så mkt att leta genom annars... :) Tack för alla bra tips!

Svar på tråden Billiga bröllop- idéer!