Inlägg från: ClaraH |Visa alla inlägg
  • ClaraH

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Vi gifter oss borgerligt i vår festlokal. Ett tag tänkte vi ha cermonien utanför festlokalen men det blir enklare med vigselakten inomhus eftersom vår vigselförrättare kommer att spela på en flygel under själva akten. Det är en vän till mig som är vigselförrättare. Hans barn kommer att spela fiol vid inmarschen och vi har valt ut en lite gladare låt att gå in till. VF:s son utbildar sig även i sång och kommer att sjunga solo. Min moster ska läsa en dikt och sen blir det ett piaono stycke av VF eller dottern (det är en otrolig musikfamilj!). Sedan blir det utmarsch också till ett annat musikstycke.

    Vi har funderat ganska mycket på hur man avslutar en borgerlig vigsel. Om man är utomhus känns det inte så naturligt att gå därifrån om man inte har något ställe att gå till. Men nu gör vi så att vi marscherar ut på gården och tar brudskålen och gratulationerna där. Om det skulle regna går vi i alla fall in i ett annat rum och tar brudskålen där. Så nu känns det som att det har löst sig.Här ser ni lite mer om vigseln http://carinpeter.blogspot.com/search/label/Vigseln

    Vi har nu 87 gäster, men det blir väl lite bortfall. Jag tycker inte att det är så svårt med hur det ska vara dukat, utan våra diskussioner handlar mycket om lokalen och dekoration av den. Dels hur det ska hinnas med (man hyr per timme) och dels vad vi ska göra. Vår tanke var att använda oss av fiberväv men den är tydligen inte flamsäker så vi måste kolla om man kan göra den det, annars får vi inte ha den i lokalen.

    Jag kommer ha kort klänning och min dotter kommer att vara tärna. Sen har vi 5 söner som kommer att hjälpa till mycket före festen. Det som inte är löst och som jag oroar mig för lite är serveringspersonal, så om det är någon i Stockholm som har tips om det, tar jag gärna emot det.

  • ClaraH
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 12:11:05 följande:
    Jag funderar på en sak och skulle behöva er expertis och era råd här i tråden!

    När vår vigselakt är över så kommer det bli riskastning och champagne med chokladdoppade jordgubbar utanför lokalen där vi gift oss. Sen går vi till middagen som äger rum några hundra meter därifrån vid resturangen på slottsgården.

    Det jag funderar över är hur går vi från Orangeriet (där vi gifter oss) till restaurangen på ett snyggt sätt, ska vi bara gå som gästerna och prata och mingla eller ska man fixa något finare? Känns löjligt att fixa nån transport för den lilla sträckan så det är uteslutet. Och väl framme vid middagen så kommer det stå en skylt över bordsplaceringarna så alla vet var de ska sitta, men eftersom det är en buffe vet jag inte hur jag ska lägga upp det. Ska alla sätta sej för att sen resa sej igen och ta mat?

    Min tanke är:

    * Alla gästerna kommer in till restaurangen
    * Tar sina platser
    * Någon hälsar välkommen till festen och säger "varsågoda"

    Blir det kaka-på-kaka att hälsa välkomna eftersom det redan varit på vigseln? Vem ska i så fall hälsa dem välkomna? Mycket tankar runt små detaljer, men vill ju ha det så bra det bara går!
    När jag gifte mig första gången vigdes vi i kyrkan. Sen skulle vi bara över vägen till dit vl skulle ha middagen. Vi skulle bl.a. passera genom en allé. Då hade några ordnat fram flaggor/fanor (det här var på Svenska flaggans dag) och så gick vi i procession efter flaggorna till middagen. Det blev faktiskt rätt så maffigt.

    Vid minglet så skålas det ju för er. Har ni en toastmaster eller värdpar så kan den personen/personerna utbringa skålen. Vid festen så är det naturligt att alla intar sina platser och toastmaster/värd hälsar välkommen till festen och berättar hur det är meningen att man ska ta maten från buffé. Man kanske ska gå i en viss ordning osv.

    Har ni ingen toastmaster kan någon av era föräldrar ta den rollen. I vårt fall kommer vi själva vara värdpar eftersom vi betalar och bjuder in till festen. Men förr var det vanligt att brudens föräldrar bjöd in och att de var värdpar. Vi ska ha en toastmaster på vårt bröllop-
    .
  • ClaraH

    Vi hade också musik i följet förresten, en som spelade dragspel och gick först.

    Det hela var en överaskning för oss.

  • ClaraH
    Höstbröllop 2011 skrev 2011-03-13 18:25:43 följande:
    Vi har inte utsett nån toastmaster/värd ännu men jag har funderat på om jag ska fråga vår vigselförättare, eftersom det är min faster och hon kommer vara gäst på bröllopet också. Vad tror ni om det?
    Det passar säkert utmärkt. Hon är säkert bra på att prata inför många människor.
  • ClaraH
    LillaMy666 skrev 2011-04-29 11:06:25 följande:
    Jag önskar verkligen att den här tråden skulle passa mig för jag och min fästman gör vad vi kan för att hitta möjligheter till en borgerlig, fin, stor vigsel. Men saken är den att vi vill vara i Sthlm, på vintern, så centralt som möjligt, och att då finna en vigselplats verkar stört omöjligt! Vi kommer vara ca 100 pers, det ska vara musik både live och inspelat och alla måste ha plats att sitta. Dessutom bör det ju finnas en ekonomiskt rimlig festlokal i närheten (men här har jag dock hittat mer och har en del förslag) Budgeten är ju knappast obegränsad heller även om jag kan tänkta mig att betala en del för en bra vigselplats, om jag bara kunde finna den. Utomhus är ju inte riktigt ett alternativ i februari! Vill att det ska vara mörkt, snö, stämningsfullt, marschaller etc.

    Har nu bläddrat igenom 24 sidor i den här tråden men finner väldigt få Sthlms-brudar. Likaså har jag sökt både på Google och här på bröllopstorget efter stora, ekonomiskt rimliga, centrala vigselplatser inomhus. Still no luck!

    Så OM någon har tips emottages de tacksamt. Så får jag bli en av dem som passar in här i tråden! :D 
    Vi ska vara på Anna Whitlook som ligger central. tPå min blogg kan du se bilder. http://carinpeter.blogspot.com/search/label/Festlokalen

    Vi kommer att vigas inonhus på scenen mest för att ha tillgång till flygeln och för att slippa oroa oss för dåligt väder. Men från början hade vi tänkt viga oss på innergården. Nu har vi istället tänkt ha brudskål och mingel där (om det funkar med vädret). Jag tror att det kan göras fint där med lyktor och maschaller. Den är ju en stor fördel att lokalen ligger inne i Stockholm, sen behöver den ju piffas upp lite. Vi valde den mycket utifrån att vi vill ta med egen mat och dryck. Jag har fler bilder om du är intresserad.
  • ClaraH
    LillaMy666 skrev 2011-05-01 16:01:33 följande:
    Har kikat i din blogg nu och lokalen verkar onekligen perfekt för vigsel och fest! Inte minst p.g.a. dess adress. Får man fråga vad ni betalar? Jag har fått intrycket att Anna Whitlook är ganska dyr.
    Vi kommer att betala ca 12.000:- om jag minns rätt. De tar ca 9.000:- i grundplåt mellan 17 och 01, och sedan är det timpris om man vill komma in tidigare. Dessutom kostar musikanläggning. Vi kommer att hyra från kl. 13. Sen kommer våra ungdomar att sköta uppsättning av dekor och göra dukningen (sonen 20 år kommer att vara ansvarig). Vi har 6 barn tillsammans men inga gemensamma.

    Anledningen till att vi tog denna lokal var att jag ville göra maten själv och det var svårt att få tag i såna lokaler, de flesta kräver att man ska ta maten från dem. Jag tycker att kontakten med personalen har varit jättebra och hela tiden man hyr lokalen har man också tillgång till en vaktmästare som kan hjälpa till och flytta bord osv, när det ska dansas t.ex. Återkom om du har fler frågor.
  • ClaraH

    Jag funderar på hur lång tid en vigsel kan ta. Vi har en ingångsmarsch, solosång, musikstycke, diftläsning och utgångsmarsch, sen ska ju vigselförrättaren säga lite också, så att man blir gift

    Hur beräknar ni?

  • ClaraH

    Är det någon av er som ska ha diktläsning under vigseln? I så fall undrar jag vad ni har valt. Skulle vara toppen om ni delar med er!

  • ClaraH
    Kattpoet skrev 2011-07-29 14:04:13 följande:
    Våran läste en   Robert Burns  dikt.

    "She asked why wedding rings are made of gold;
    I ventured this to instruct her;
    Why, madam, love and lightning are the same,
    On earth they glance, from Heaven they came.
    Love is the soul's electric flame,
    And gold its best conductor." 
    Tack för tipset, men jag skulle vilja ha en på svenska, det är ändå ganska många äldre gäster på bröllopet som inte pratar engelska. Vi hade valt den perfekta (tycker jag) "Så skimrande var aldrig havet" men hon som ska läsa ville inte läsa den eftersom alla kommer att tycka att det är en sång med melodi. Och är inte hon bekväm med att läsa känner jag att vi måste hitta något annat.
  • ClaraH

    Tack så mycket för alla diktförslag. Jag ska konferera med mannen, så får vi se vad vi väljer.

  • ClaraH
    JNT skrev 2011-08-26 19:38:28 följande:

    Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?


     


    Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.


    Våra gäster upplevde vår vigsel som väldigt fin och känslosam (sa de i alla fall). Vi hade två violisister med oss i inmarschen (och även ut), två solosånger, ett piano- och fiolstycke och en diktläsning. Sedan känner jag vigselförrättaren som höll ett personligt tal till oss. Vi hade den kortaste varianten i själva akten och hade vigseltal och allt sånt ikring istället. Vår vigsel tog ungefär 25 minuter.

    För oss var det viktigt med mycket musikinslag
  • ClaraH
    Yasse skrev 2011-08-29 22:30:13 följande:
    Vi gifter oss den 1 oktober i Stockholm och kommer att ha vår vigsel i samma sal som middag och efterföljande fest kommer att hållas. Vår vigselförättare känns helt rätt och han engagerar sig en hel del.  Det blir inslag av musik både levande och inspelat, blandat med vår berättelse och kärleksförklaringar och sen så klart själva vigselakten. Längtar så mycket:)
    Hej Yasse, hur går det med era förberedelser?
  • ClaraH
    Plett skrev 2011-09-05 14:53:45 följande:
    Vi vill ha ett stort bröllop (ca 70 pers) i Linköping nästa sommar och har supersvårt att hitta vigsellokal. Det verkar som om de få man lyckas hitta aldrig har hört talas om att man ens kan ha en stor borgerlig vigsel (så känns det i alla fall:)). Någon som har tips? I övrigt hakar jag gärna på här. Har redan sett flera bra tips för ceremonin, roligt!
    Jag vet att man kan vara på Bjärka Säby och gifta sig borgerligt, jag tror att de har en särskild lokal för det och sedan kan man väl ha middagen på slottet. Vi hade från början tänkt att gifta oss i Linköping, men till slut blev det Stockholm istället. Vi hade bokat Dahlbergs café, där kan man gifta sig i trädgården. Det finns en liten scen där man kan ha vigsel så man står ju under tak om det regnar. Hade det regnat lite hade gästerna fått ha paraply, annars hade vi back up-planen att viga oss på dansbanan i Gamla Linköping.
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!