Inlägg från: Amejuli |Visa alla inlägg
  • Amejuli

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Junibrud skrev 2011-03-24 17:35:02 följande:
    Hej tjejer! Undrar vad ni ska ha för ingångsmusik?
    Vi ska ha en tjej som spelar trumpet:

    Telemann : "La Grace"

    Länk om du vill lyssna:

    ">

     
  • Amejuli

    Hej allihop!

    Vilken jättebra tråd! Har bara hunnit läsa igenom fram till 7:de sidan ännu men vilken bra läsning! Massa tips!

    Vi gifter oss också borgerligt den 30:de juli i sthlm-trakten och nog ska det bli pampigt allt! Man blir lite ledsen av de som inte ser det som lika fint eller på riktigt men om de har den uppfattningen så hoppas jag att de ändrar den uppfattningen efter att ha varit på vår vigsel.

    Vår vigselplats är i en underbarpark där vi hyr ett litet ställe som de spärrar av åt oss. På bilden är det uppe under det där taket:


    vattenfall.jpg

    Vi har inte riktigt bestämt allt än men vi har bokat en kvinnlig vigselförrättare.
    "ingångsmusiken" kommer bestå av en tjej som spelar trumpet.
    Sen kommer vigseln även innehålla två soloframträdanden varav en sång är en som jag har valt till min blivande och den andra är en som han har valt till mig.
    Vi ska nog ha någon dikt eller text också som någon läser upp.
    Sen ska vi nog ha någon väldigt glad "utgångslåt"

    Efteråt bli det lite lemonad i parken och sen bär det av mot festplatsen i min styvpappasgamla CV:2:a som känns väldigt retro och mysig. Festen hålls i en lantligt romantisk bygdegård med buffé, våningstårta och dans.

    Käms ju super att ha någon tråd där man kan bolla sina idéer kring vigseln som jag tycker är den svåra biten.

  • Amejuli
    LillaMy666 skrev 2011-04-29 11:06:25 följande:
    Jag önskar verkligen att den här tråden skulle passa mig för jag och min fästman gör vad vi kan för att hitta möjligheter till en borgerlig, fin, stor vigsel. Men saken är den att vi vill vara i Sthlm, på vintern, så centralt som möjligt, och att då finna en vigselplats verkar stört omöjligt! Vi kommer vara ca 100 pers, det ska vara musik både live och inspelat och alla måste ha plats att sitta. Dessutom bör det ju finnas en ekonomiskt rimlig festlokal i närheten (men här har jag dock hittat mer och har en del förslag) Budgeten är ju knappast obegränsad heller även om jag kan tänkta mig att betala en del för en bra vigselplats, om jag bara kunde finna den. Utomhus är ju inte riktigt ett alternativ i februari! Vill att det ska vara mörkt, snö, stämningsfullt, marschaller etc.

    Har nu bläddrat igenom 24 sidor i den här tråden men finner väldigt få Sthlms-brudar. Likaså har jag sökt både på Google och här på bröllopstorget efter stora, ekonomiskt rimliga, centrala vigselplatser inomhus. Still no luck!

    Så OM någon har tips emottages de tacksamt. Så får jag bli en av dem som passar in här i tråden! :D 
    Jag är stockholmsbrud men vad männskor i den här staden menar som centralt kan ju som bekant vara ganska olika så jag undrar lite hur central du menar?
  • Amejuli
    LillaMy666 skrev 2011-04-29 11:06:25 följande:
    Jag önskar verkligen att den här tråden skulle passa mig för jag och min fästman gör vad vi kan för att hitta möjligheter till en borgerlig, fin, stor vigsel. Men saken är den att vi vill vara i Sthlm, på vintern, så centralt som möjligt, och att då finna en vigselplats verkar stört omöjligt! Vi kommer vara ca 100 pers, det ska vara musik både live och inspelat och alla måste ha plats att sitta. Dessutom bör det ju finnas en ekonomiskt rimlig festlokal i närheten (men här har jag dock hittat mer och har en del förslag) Budgeten är ju knappast obegränsad heller även om jag kan tänkta mig att betala en del för en bra vigselplats, om jag bara kunde finna den. Utomhus är ju inte riktigt ett alternativ i februari! Vill att det ska vara mörkt, snö, stämningsfullt, marschaller etc.

    Har nu bläddrat igenom 24 sidor i den här tråden men finner väldigt få Sthlms-brudar. Likaså har jag sökt både på Google och här på bröllopstorget efter stora, ekonomiskt rimliga, centrala vigselplatser inomhus. Still no luck!

    Så OM någon har tips emottages de tacksamt. Så får jag bli en av dem som passar in här i tråden! :D 

    Här kommer iaf några tips som jag inte alls vet om ni redan har kollat upp eller om det är vad ni söker o.s.v. men iaf:

    Porslinsfabriken - St:Eriksplan
    Birkakällaren (egentligen bara 90 sittande gäster)
    Camarillo

    Här kommer sidan där du kan hitta fler.
    http://www.bokalokal.se/festlokaler.htm
    Många av dessa kräver att ni beställer mat från dem vilket ju kan bli dyrt men det beror ju såklart på vad ni har för budget. Men ska det tvunget vara centralt så är det nog svårt att komma undan att det blir rätt dyrt.

    Kan ni tänka er åtminstone lite längre ifrån och vill ha lite mer av en budgetvariant så föreslår jag att ni går in på hågelbyparkens hemsida. De har flera lokaler där ni kan hålla vigsel samt ha festen (och ta med egen mat) och även en stor restaurang i hågelby gård där det även finns festvåning om ni hellre vill ha peket att hyra. Klockhussalen där det får plats 200 gäster kostar ca 6000 att hyra vill jag minnas, vilket jag tycker är ett ganska okej pris för sthlm ändå.

    Hoppas du finner vad du söker och lycka till!

  • Amejuli
    LillaMy666 skrev 2011-04-30 21:41:39 följande:
    Jag tänker mig centralt som i väldigt centralt! :) Vi har kikat på festlokal på Skeppsholmen och försöker nu hitta en vigsellokal relativt nära detta. Ursvårt! Finns ju givetvis Skeppsholmskyrkan (som ju inte är en kyrka längre) men den är vansinnigt dyr. Då vi dessutom lär få betala en del för festlokalen vill jag helst hitta ngt i 5000kr-klassen. OM det nu är möjligt.

    Det är verkligen mycket svårare att hitta lokaler än jag tänkte mig! Speciellt för själva vigseln. Har anmält mig på diverse lokalbokar-sajter men de offerter jag fått handlar bara om sittande middag med kuvertavgifter på typ 1000kr. Jag behöver ju biosittning för 100 pers! Inte en sjukt dyr restaurang. :)

    Verkar som de flesta borgerliga vigslar sker utomhus. Jag börjar förstå varför nu! 
    ja mina förslag var ju mest festlokalsförslag men i vissa av dem kanske man kan ha både och? Men jag ska fundera en del till och se om jag kan lyckas klura ut något mer för just själva vigseln. Återkommer i så fall!
  • Amejuli

    LillaMy666

    Litet tillägg. Jag tror som du att det blir väldigt svårt att hitta en lokal för 5000 där 100 pers får plats i sthlm innerstad.
    Då ¨får ni nog hosta upp ganska mycket mer pengar. Men en lösning vor ju om ni på något sätt kan kombinera festlokal och vigselplats på något sätt. klurigt problem. Förstår att det har varit svårt!

  • Amejuli
    LillaMy666 skrev 2011-04-30 21:41:39 följande:
    Jag tänker mig centralt som i väldigt centralt! :) Vi har kikat på festlokal på Skeppsholmen och försöker nu hitta en vigsellokal relativt nära detta. Ursvårt! Finns ju givetvis Skeppsholmskyrkan (som ju inte är en kyrka längre) men den är vansinnigt dyr. Då vi dessutom lär få betala en del för festlokalen vill jag helst hitta ngt i 5000kr-klassen. OM det nu är möjligt.

    Det är verkligen mycket svårare att hitta lokaler än jag tänkte mig! Speciellt för själva vigseln. Har anmält mig på diverse lokalbokar-sajter men de offerter jag fått handlar bara om sittande middag med kuvertavgifter på typ 1000kr. Jag behöver ju biosittning för 100 pers! Inte en sjukt dyr restaurang. :)

    Verkar som de flesta borgerliga vigslar sker utomhus. Jag börjar förstå varför nu! 
    Blev lite spam här, men nu kom jag på ett förslag iaf. Har du kollat upp segelsömmarsalen på skeppsholmen. Länk:

    http://www.skeppsholmsgarden.se/default.asp?sID=1548&mID=6&pType=0 

    Även om inte det är lika centralt så vill jag också tipsa om att man kan viga sig i fjärilshuset eller växthusen på haga. Jag tror det går att göra riktigt fint och kanske priset iaf kan bli lite rimligare? Särskild eftersom ni ju inte gifter er under högsäsong heller. Där kan ni ju dessutom ha både vigsel och fest (i olika växthus liksom)

    Länk
    http://www.fjarilshuset.se/fj/Brollop_%26_Event.html:

    Om ni är oroliga för hur folk ska ta sig mellan vigsel och festlokal så kan man ju också boka en buss?

    Ja, det var lite av vad jag kom på iaf.

    Hoppas du/ni hittar en lösning som känns bra!
  • Amejuli
    Oniq skrev 2011-05-01 15:33:48 följande:
    Kan flika in att jag var på ett bröllop i fjärilshuset i somras. Jättefint men JÄTTEVARMT! Inne i fjärilshuset är det minst 26grader varmt jämt. Tror att det kan vara väldigt fint och intimt för mindre vigslar, men om det är fler än 20 gäster så kommer inte alla att kunna se brudparet då det bokstavligt talat är en djungel där inne.
    Växthuset bredvid där maten serverades var väldigt mycket ett växthus - plastigt och supervarmt. Vilken bystuga som helst är mer intim och välkomnande.

    Väldigt fint, men galet varmt :)
    Ja, det kan jag tänka mig. Nu skulle "lilla my" gifta sig på vintern och hade inte så stor budget så jag tänkte att det kanske kunde vara ett alternativ med växthusen där (själva fjärilshuset var ju som du sa kanske inte heller så bra alternativ med tanke på att de ville ha 100 sittande gäster vid vigseln).  Men jag kan ju lätt tänka mig att det blir outhärdligt på sommaren när solen gassar. 
  • Amejuli
    LillaMy666 skrev 2011-05-01 12:25:21 följande:
    Jag gillar ditt spam!! :)

    Skeppsholmsgården verkar ju alldeles strålande. Ca 300m gångväg från den tilltänkta festlokalen. Är ju nästan för bra för att va sant! Har mailat dem och längtar nu för en gångs skull till måndag så folk börjar jobba igen. *ler*

    Vi har också övervägt Skansen som tydligen ska ha en del lokaler för borgerliga vigslar. Om de har någon stor nog framgår dock inte. Men har mailat dem med.

    EricEricsson-hallen vore ju det ultimata för en magisk vigsel men budgeten säger bestämt nej. ;) Om man ändå hade obegränsad budget! 
    Vad roligt, spännande att se vad de svarar och om de har vettigt pris?  Jag har också hört det där med skansen men jag kollade inte upp det ordentligt när vi var på g att boka.

    Ja, budgeten kunde ju allt fått vara lite större ibland!

    Hoppas nu bara att du hittar något bra alternativ som ni gillar! Lycka till!
  • Amejuli
    wiii skrev 2011-05-01 10:11:13 följande:
    Bra tråd!
    vi fick en del reaktioner när vi sa att det skulle vara borgerligt, framför allt från mor min, men det visade sig att hon trodde att det innebar att vi skulle gifta oss i rådhuset med bara två vittnen och att hon inte skulle få vara med på vigseln, så då kan man ju förstå att hon tyckte att det var tråkigt..

    Kommer att vara runt 60 gäster.
    Vi kommer att vara på en ö ( ligger dock väldigt nära land, och finns en liten remsa med en smal,smal väg på mellan fastlandet och ön), och gifta oss på en gräsplan framför en stooor rhododenron (om det inte surrar alltför mycket getingar och så där, då flyttar vi en bit bort på gräset). kommer att finnas två bänkar för dem som behöver sitta och resten får stå bakom, och så ska vi på något sätt, kanske med blommor eller vita stenar, markera en gång i mitten där vi ska gå fram till vigselförättaren.
    Vi kommer att spela ett pianostycke via datorn när vi går fram, sedan läser VF en dikt "den vardagliga kärleken" minus ett par verser i slutet som vi inte tyckte passade.
    Efter det kommer den "långa" varianten av vigseln, och sedan går vi till gästerna och mottar gratulationerna :)
    Regnar det finns en dansbana som vi kan vara på. 
    Sedan blir det brudskål ute innan vi går in och sätter oss till bords,vi bjuder på buffe som vi gjort själva och riktig bröllopstårta.
    Efter det blir det fest med färdiga musiklistor spelade via dator så länge vi orkar! :) 
    Låter underbart härligt!!
  • Amejuli

    Till alla er som frågat om LJUD

    Jag gifter mig också ute men har sådan tur att det finns el i närheten så det går att dra sladdar.

    Men för er som inte kan få el,vill tipsa lite om lösningar på ingångsmusik och så.
    Antingen kan man välja att ha folk som spelar på insturment. Det hörs ju hyfsat. Och då kan man ju välja intsurment som hörs lite mer Vi har en tjej som spelar på trumpet vid ingångsmusiken och då behövs ju verkligen ingen försträskning. Men nu är det är ju inte alla som gillar just trumpet.

    Ett annat förslag är att om ni har en bärbar dator ( i den finns också mer ström än i exempelvis en iphone och den klarar därför kraftigare förstärkning. Se till att batteriet då är nyladdat bara!!) och kopplar lite bättre högtalare från denna så borde det ju kunna funka ganska bra med?

    Jag ska fråga min blivande (som är ljudtekniker) om det finns någon smart lösning för er som är utan ström men behöver förstärkning. Min vigselförrättare sa också att om man har lite större utomhus så brukar inte alla höra vad man säger utan mikrofon så det ska vi också ordna åt henne.

    Men jag återkommer som sagt om min blivande har några vettiga förslag.

  • Amejuli

    Wiiiii! Nu är man fru! I lördags hände det. Småkaotiskt och underbart! ClaraH Vi valde dikten Den dagliga kärleken av Maria Wine. Den är ganska lång men betyder mycket för oss. Man kan ju välja ut de delar man tycker extra mycket om annars.

    Lycka till!

  • Amejuli
    Styrka skrev 2011-08-10 20:51:16 följande:
    Hej, hoppas ni kan ge mig råd.
    Jag har hela tiden sagt att jag vill vigas av en präst. Det är viktigt för mig eftersom jag ändå har en gudstro, även om jag tycker att stora delar av Bibeln är ett skämt och ren bullshit. Tror på Gud, absolut, men att Jesus gick på vatten och gjorde vin av vatten, yeah right. Att jag är gay och bibeln till vissa delar är väldigt homofientlig och heteronormativ är väl oxå nåt jag inte ser så gott på. Men det hade ändå kännt fint att vigas av en vettig präst, och få känna att det finns en god Gudomlighet därute som ser med glädje på vår kärlek, och vigas med välsignelser, det hade kännts fint för mig. Däremot vill jag vigas utomhus, inte i en kyrka, något som församlingen redan gått med på. De är även välvilligt inställda till att viga homopar, vilket känns skönt.
    Min sambo är inte troende, men tycker ändå att gifter man sig så "ska det vara på riktigt" vilket tydligen innebär med präst.

    Så till krukset. När jag läst härinne har jag fått små uppenbarelser om hur fin vårt bröllop hade blivit med en borgerlig vigsel istället. Vi får utforma den precis som vi själva vill, själva skriva hela vigselakten om vi så vill. (bortsett från de obligatoriska juridiska delarna.) Vi slipper bibeltexter om "därför ska en man lämna sin mor för att bilda familj med sin kvinna" och psalmer om att "jag lever mitt liv genom dig, o herre" (jag lever mitt eget liv, tack.) Dessutom är min sambo transperson och kommer inom några år att byta kön. Väljer vi en kyrklig vigsel kommer prästen säkerligen vilja tilltala Bernie som "kvinna" och "hon" medans Bernie själv skulle bli mycket lyckligare av att bli kallad 'han'.

    Några råd, några input? Är lite villrådig här. Inga beslut måste ju fattas än på ett bra tag (gifter oss juli nästa år) men det hade varit skönt att få andras perspektiv. Några fördelar/nackdelar jag inte tänkt på än?
    Hej på dig. Förstår att det är en del att fundera över. Det går ju vända och vrida på saker och ting både en och 75 gånger. :-P

    Som jag förstår det är ert dilemma att antingen verkligen kunna utforma er vigsel så att den blir precis ni men inte få med själva prästen eller också ha med präst men då kanske gå med på saker som inte är ni eller representerar er tro. Och här är det ju svårt för en annan att bedömma vad som väger tyngst för er. Men här kommer lite tankar jag fick.

    Om ni skulle välja borgerlig vigsel (som för mig är minst lika "riktig" som en med präst, men smaken är ju olika...) så finns dt ju egentligen ingen motsättning mellan det och en gudstro. Det finns heller inga hinder för att plocka upp er gudstro i vigseln trots att den är borgerlig. Då kan ni dessutom beskriva er tro så som den är för er.  Det finns ju många troende vigselförrättare också och många av dessa skulle säkert kunna hjälpa er med att få in det på ett fint sätt.

    Men om ni hemskt gärna vill ha en präst så välj med omsorg. Nu vet jag inte vart ni bor men ibland kan man kanske få råd om en bra prästkontakt via en hbt-organisation när er. Någon som kanske ändå har viss vana och kan hjälpa er att välja psalmer och bibelord som passar er och i möjligaste mån undviker att åtminstone påtala normer och sånt. Men viga sitt liv åt herren och att han är er gud och så vidare kanske kan vara svårare att komma ifrån?

    Jag är ju ingen expert på detta men om jag ska säga rent personligt så hade jag föredragit att välja borgerlig och sen valt att lägga till några ord om er tro och vad den betyder för er om ni önskar det.
    Om det är viktigt för er så kan ni ju också gifta er borgerligt och sen be en präst som ni gillar att välsigna ert äktenskap efteråt.
    Men detta är som sagt bara jag och jag har ingen gudstro och för mig är en borgerlig vigsel högst "på riktig". Så känner din blivande verkligen att han skulle vilja ha en präst för att det ska kännas på riktigt och det är det allra viktigaste så leta noga och försök vara så öppna som möjligt med vad ni önskar.

    Ja, kanske inte blev några bra råd direkt men det var lite tankar jag fick bara. Lycka till och hoppas det löser sig på ett sätt som känns bra för er!
  • Amejuli
    JNT skrev 2011-08-26 19:38:28 följande:

    Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?


     


    Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.


    Det går att göra riktigt fint. Jag upplevde min egen vigsel riktigt högtidlig men med mycket värme. En del kommuner har också kåpor som vigselförrättaren kan bära vilket jag tycker bidrar till en mer högtidlig känsla, val av plats kan också göra mycket.
    Har tyvärr inte fått filmen från vår ännu annars hade jag gärna skickat den. Men om du skickar ett meddelande med din mailadress så kan jag skicka vår cermoni  och berätta lite mer om du vill.
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!