• Fröken Lindst­röm
    Äldre 28 Feb 13:10
    3961 visningar
    12 svar
    12
    3961

    Behålla mit eller ta makens som mellannamn?

    Vet inte riktigt om jag ska behålla mitt eller ta blivande mannens som mellannamn. Vill inte välja bort mitt så det är dessa alternativ jag har.

    Vad tycker ni?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Behålla mit eller ta makens som mellannamn?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 28 Feb 13:22
    #1

    Röstade för båda namnen, jag vill iaf heta samma som min man :) Det är säkert olika men min m2b har vid flera tillfällen sagt att han skulle bli jätteledsen om jag inte ville heta samma som honom, bara en tanke :) 

  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 28 Feb 13:32
    #2

    min blivande bryr sig inte särskilt, men han vill inte byta till mitt. vi har två barn och dom har hans efternamn så det är väl isåfall därför jag kan tänka mig att ta hans som mellannamn :)

  • Äldre 28 Feb 15:04
    #3

    Ni iofs göra ett eget efternamn :)

    Jag vägrar byta bort mitt efternamn och vägrar ta min karls!!! Så han får ta mitt i efternamn och skjuta på sitt till mellannamn ;)

    Varför får man inte ha dubbelt nu förtiden?

  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 28 Feb 19:21
    #4

    han vill rättare sagt inte byta, det blir för krångligt att byta på tre familjemedlemmar tycker vi, så antingen byter jag eller ingen!

  • Äldre 28 Feb 19:58
    #5
    Fröken Lindström skrev 2011-02-28 19:21:18 följande:
    han vill rättare sagt inte byta, det blir för krångligt att byta på tre familjemedlemmar tycker vi, så antingen byter jag eller ingen!
    Hm...
  • Lemmy
    Äldre 3 Mar 16:52
    #6
    Fröken Lindström skrev 2011-02-28 19:21:18 följande:
    han vill rättare sagt inte byta, det blir för krångligt att byta på tre familjemedlemmar tycker vi, så antingen byter jag eller ingen!
    Bara lite nyfiken; hur blir det mer krångligt att byta namn på tre familjemedlemmar än på en? Min mamma och jag ändrade samtidigt för ett antal år sen och jag minns inte att det var så svårt...? Fast vi har kanske lite olika uppfattningar kanske. ;)
  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 4 Mar 09:22
    #7

    Lemmy: Vi måste isåfall skaffa nya pass till både barnen och maken, och eftersom vi gjorde pass förra året känns det lite onödigt., mitt går ut nästa år så jag måste ändå göra ett nytt. Sen måste mannen få ett nytt körkort och så gör hans jobb att han är väldigt förknippad med sitt efternamn.

  • Sebast­iána
    Äldre 4 Mar 09:53
    #8

    Lindström är ju ett trevligt namn och jag hade hellre hetat det är Karlsson, och jag tycker att det blir så långt med två namn. Behåll du ditt eget namn.

    Det är intressant att det alltid finns många argument för att kvinnan ska ta mannens: hans namn är ovanligare, finare, han känner sig så förknippad med namnet, det är för krångligt att byta, kvinnan vill väldigt gärna att de ska heta samm (och det kan man ju även när mannen tar hennes namn)! Det borde ju i rimlighetens namn också finnas väldigt många kvinnor som har ovanliga namn eller finare namn, eller som känner sig förknippad med namnet, eller som tycker att det är krångligt att byta. Om man är sambo får väl barnen kvinnans namn automatiskt (om man inte gör något) eller?

  • JochD
    Äldre 4 Mar 11:23
    #9

    Jag tycker Lindström är finare än Karlsson och röstade därför på enbart Lindström, inte för att jag inte tycker jag kan ha två efternamn!

  • Lemmy
    Äldre 5 Mar 01:08
    #10
    Fröken Lindström skrev 2011-03-04 09:22:49 följande:
    Lemmy: Vi måste isåfall skaffa nya pass till både barnen och maken, och eftersom vi gjorde pass förra året känns det lite onödigt., mitt går ut nästa år så jag måste ändå göra ett nytt. Sen måste mannen få ett nytt körkort och så gör hans jobb att han är väldigt förknippad med sitt efternamn.
    Oki, då förstår jag att det kan bli lite mer meckigt.
  • Lemmy
    Äldre 5 Mar 01:12
    #11
    Sebastiána skrev 2011-03-04 09:53:47 följande:
    Det är intressant att det alltid finns många argument för att kvinnan ska ta mannens: hans namn är ovanligare, finare, han känner sig så förknippad med namnet, det är för krångligt att byta, kvinnan vill väldigt gärna att de ska heta samm (och det kan man ju även när mannen tar hennes namn)! Det borde ju i rimlighetens namn också finnas väldigt många kvinnor som har ovanliga namn eller finare namn, eller som känner sig förknippad med namnet, eller som tycker att det är krångligt att byta. Om man är sambo får väl barnen kvinnans namn automatiskt (om man inte gör något) eller?
    Instämmer helt! ;)
    Och ja, det stämmer att barnen får mammans namn om föräldrarna inte har samma. Det gäller både om föräldrarna är sambos eller gifta. 
  • Fröken Lindst­röm
    Äldre 20 Apr 18:23
    #12

    Nu har jag bestämt mig och jag kommer behålla mitt namn :)

Svar på tråden Behålla mit eller ta makens som mellannamn?