• Helena brud 20 aug

Vad betalar ni för fotografen?

Sitter och letar fotograf för fullt vilket går sådär.. Så nu undrar jag, Var bor ni? Vad betalar ni för fotografen? Vad ingår i den summan? Hemsida till fotografen? Bor i Stockholm, så det finna ju många att välja på, men många känna oxå väääldigt dyra...

• Svar på tråden Vad betalar ni för fotografen?
  • TessAnd

Någon som har tips på fotograf i närheten av Värnamo?

• förlovadflicka
    TessAnd skrev 2011-02-25 11:17:04 följande:
    Någon som har tips på fotograf i närheten av Värnamo?
    Hon vi ska ha håller till i Halmstad men det är ju inte superlångt däremellan :) elin olsson heter hon :) 
  • Bubo
    rollei skrev 2011-02-25 05:28:24 följande:
    Kompispriser är ju ganska ointressant.  Om trådskaparen exempelvis hade undrat vad det hade kostat att byta växellådan på en Saab 95 så tror jag inte hon är så intresserad (?) av någon vars kusin fixar växellådan för en tusenlapp.

Ingen seriös fotograf som betalar sociala avgifter och skatt kan väl ta mindre än femtusen kronor för 1-2h jobb. 
    Rätt talat !!
  • MnM
    Maria Lind skrev 2011-02-24 11:16:09 följande:
    Jag bor i Linköping och vi kommer betala 5 000 kr för fotografering från ca 11.30 - 16,30. Det innefattar fotografering innan vigsel 2,5-3 tim + vigsel + trappan och kort med brudnäbbarna.

Det som ingår är:
    - Efterbehandling och framkallning av 30st bilder
    - Album 30x30 cm, 26 sidor. (Han väljer ut bilder och sätter in i albumet)
    - En DVD med de 30st efterbehandlade bilder samt alla bilder i högupplöst format (12 Megapixel JPEG) ca 1500-2000 bilder
    - Rättigheterna att göra egna kopior etc.
    Vem har ni som fotograf??
    Jag bor själv i linköping och letar fotograf. 
  • Maria Lind
    MnM skrev 2011-02-25 13:14:38 följande:
    Han heter Morgan Kejerhag. http://www.mkfotograf.se
    Vet vet ju så klart inte hur bilderna blir, men jag tycker hans portfolio var mycket bra samt att det kändes jättebra när vi träffade honom.
  • förlovadflicka
    Salat skrev 2011-02-24 20:58:16 följande:
    Hei og hopp...
    Vi skall ha samma fotograf och för två tre månader sedan kostade det 1000 kr i startavgift och 600 kr i timmen...
    Hm... kompispris eller? 
    Nej, hon sa det till oss men det var längre sedan, du får fråga henne :) 
  • ClaraH
    MnM skrev 2011-02-25 13:14:38 följande:

Vi ska ha Katja Kircher, Vi skulle från början gift oss i Linköping, men nu blir det i Stockholm istället, men vi kommer ha henne ändå. Hon kommer upp.

http://www.kircher.se/

• Tittij

Vi betalar 15 000 för heldag! Då ingår fotografering från tidig morgon till nångång när det är som roligast, cirka 01. Vi får cirka 500 bilder högupplösta på skiva som vi får använda som vi vill, dock ej sälja vidare.
    Det ingår även en fin fotobok som blir som en dokumentation vöer hela dagen. Vi får även en coffee table book med de bästa bilderna och två midnre fotoböcker, kopia av coffee table book att ge till våra föräldrar. Känns väldigt prisvärt!!

Dock har vi redan bokat Marcel van Helvoort den 20:e augusti, så det var ju inget bra tips till TS, men kan rekommendera honom om det är nån annan som letar fotograf till annat datum.

• MiaAnd

Såg att någon redan tipsat om Malin Norlén (malin-fotograf.com), men kan varmt rekommendera henne. Vi har  ju inte tagit bilderna än, men vi fick en väldigt bra känsla av henne. Vi betalar 4000 kr och då fotar hon lite före och lite efter vigseln, totalt ca 1,5 timme. Vi får alla bilder på skiva, redigerade och allt (ca 100-150 st). Vi tycker dte är skönt att få dem på skiva så man kan välja vad man vill göra med bilderna, istället för att få ett paket med olika förstoringar, mm, som man egentligen inte vill ha. Hon håller till i Gamla stan i Stockholm. Hennes man är också fotograf och har han möjlighet så följer även han med och fotar lite mer på avstånd. Två fotografer i en alltså! :)

• mahj26

3600:- , och då är hon med hela dagen, från frisör till festen. Då gör hon även ett bildspel och vi får alla bilder i digital form (högupplöst). Precis som vi vill ha! ;) Kändes jättebra när vi träffade henne!!

• Moemoe

Vi kommer ha Anna Nilsson, hon är super go! Vi har inte bestämt oss för hur länge vi vill att hon ska vara med, men det blir mellan 8000-12000 (mellan 6 och 8 timmars fotografering) för provfotografering, fotning och ett antal högupplösta redigerade bilder och sen tror jag det även var samtliga lågupplösta. Och så har hon massa fina grejer man kan beställa i efterhand av henne, typ tack-kort, fina album och coffetable books och så. Här är hennes sida där det finns portfolio och så: subclip.se/

Hoppas du hittar någon fotograf du gillar! Var ju många som hade tips här! Solig

• Blåbärsmuffin

8000:- för poträtt innan vigsel, själva ceremonin, samt gruppfoton efter ceremonin. Ingen tidspress eller liknande, plus att vi får många papperskopior och alla foton högupplösta på DVD (utom de som är helt misslyckade, som helt svarta o.dy.). Fotograf var väldigt viktigt för oss då sambon är hobbyfotograf och även jag tycker foton är oerhört viktiga. Fotografen har fina foton på hemsidan som passar vår stil.

Som sidospår kan jag nämna en bekants bröllopsfoton... De var tagna av en yrkesverksam fotograf, men i stort sett alla foton var tagna i en "vinkel" så det påminde mest om foton tagna på fyllan eller liknande... Vet inte om det var så brudparet föredrog det men jag ryser vid tanken. Klart fotografen ska få vara kreativ, men när alla bliderna ser ut som en femåring tog dem... Huuh!

Fotografen är Björn Sorkin. Har fått honom rekommenderad av bekanta, så det känns super, även om det är mycket pengar för ett budget bröllop!

Svar på tråden Vad betalar ni för fotografen?