• Helena brud 20 aug

Vad betalar ni för fotografen?

Sitter och letar fotograf för fullt vilket går sådär.. Så nu undrar jag, Var bor ni? Vad betalar ni för fotografen? Vad ingår i den summan? Hemsida till fotografen? Bor i Stockholm, så det finna ju många att välja på, men många känna oxå väääldigt dyra...

• Svar på tråden Vad betalar ni för fotografen?
  • himeko81

Jag tänker ha backup med två personer som fotar men då handlar det om två kompisar som båda två är utmärkta fotografer (inte utbildade men ändock duktiga).
    Redigering av bilderna kan jag göra själv.

• Salat
    förlovadflicka skrev 2011-02-24 14:50:04 följande:
    Vi betalar 1000 i startavgift och 500 i timmen sedan och får alla bilder hon tagit och så redigerar hon vissa utvalda. :) elinolsson.se
    Hei og hopp...
    Vi skall ha samma fotograf och för två tre månader sedan kostade det 1000 kr i startavgift och 600 kr i timmen...
    Hm... kompispris eller? 
  • Lillaplopp

Min kusin är hobby fotograf så vi betalar 1000 kr får 2 h porträttfotografering, foto i kyrkan och på kyrktrappan. Båda bor i nordvästra Skåne.

• rollei

Kompispriser är ju ganska ointressant.  Om trådskaparen exempelvis hade undrat vad det hade kostat att byta växellådan på en Saab 95 så tror jag inte hon är så intresserad (?) av någon vars kusin fixar växellådan för en tusenlapp.

Ingen seriös fotograf som betalar sociala avgifter och skatt kan väl ta mindre än femtusen kronor för 1-2h jobb. 

• cattitzi

Vi kommer att betala 3800 kr för en fotograf som är med oss hela dagen och fotograferar samt även filmar själva vigseln. Känns som att vi för en gångs skull inte lyckades ta det dyraste! ;o)

• Fru Pettersson

Vi ska ha Mia Lewell www.mialewell.se. Betalar 6.500:- för fotografering från förberedelser till gratulationer efter vigseln (inkl. en timmes porträttfotografering. Får sedan typ 40 högupplösta bilder för fri framkallning. Vi ska även köpa ett album av henne med de bästa bilderna från dagen.

• queenelin

Vi betalar 5000 kr (mässpris på bröllopsmässan, ord. pris 5500 kr) för:

• Upp till 1,5 timmes fotografering på bröllopsdagen, innan eller efter bröllopet
    • 15st fullt bearbetade högupplösta filer (utskrift upp till 18x24) på CD
    • 15st 13x18 cm eller 30st 10x15 cm fullt bearbetade fotografier på högkvalitativt fotopapper

Det är en gammal kollega på ett ställe där jag jobbade extra och hon ör även kompis till min bästa vän. Jag tycker vädligt mycket om hennes bilder och vet att hon går att lita på. www.fotografcarin.se (bor i Stockholm).

• queenelin

Jag såg förresten i Aftonbladet för några månder sedan, några stackare i England som hade betalat dyra priser för en bröllopsfotograf och när bilderan sen kom var de fruktansvärea, sneda, mörka och totalt oestistiska. På någon bild hade han kapat brudgummens panna.
    Hemska tanke, det går ju inte att göra allt igen, att ta på sig klänningen igen, fixa håret och blommor och försöka återskapa dagen.

Jag tror att rekommendationer är bra. Det känns bra med vår fotograf Carin, (se inlägget ovan) hon är en bekant, vi får inget kompispris men jag vet att det går att lita på henne och att hennes bilder på hemsidan är autentiska.

Det är som att köpa grisen i säcken lite, eller hur?

• Loppansson

vi betalar 10 000kr för en heldag, från kl 10-01. Han fotar allt!! förberdedelser, porträttbilder innnan vigseln, själva vigseln och under början av festen... vi är jätte nöjda!!

Svar på tråden Vad betalar ni för fotografen?