• Loche
    Äldre 23 Feb 23:55
    11501 visningar
    20 svar
    20
    11501

    Fler "50+are" som gifter sig 2011?

    Hejsan!


    Jag känner mig väldigt gammal här. Flört
    Min sambo och jag gifter oss båda för andra gången till sommaren och det är inget annat än underbart!!
    Det är dock lite svårt med planeringen,,, när man är över 50 känns det som att det lätt blir lite "löjligt" om man tar ut svängarna för mycket och att det anses mer "lämpligt" att ha ett väldigt litet, diskret bröllop för "de närmast sörjande" typ,,, Skrattande
    Själva känner vi att vi faktiskt vill ha det litet och enkelt,,, men med åtta vuxna barn med respektive, ett barnbarn, två gamla föräldrar och en himla massa goda vänner i olika åldrar är vi nu uppe i 47 pers!

    Nåja, det hela fixar sig säkert till det bästa och vi har förmågan att strunta i vad andra tycker. Men det vore kul att höra från andra "äldre" brudpar här hur ni tänker och resonerar och vilken sorts bröllop ni planerar?

    {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden Fler "50+are" som gifter sig 2011?
  • fralla­n
    Äldre 24 Feb 00:06
    #1

    Nu är jag ingen 50+are men jag tycker GO FOR IT!!!!!! Det betyder ju inte mindre för att man inte är 25. vill man ha litet så skall man ha det.... vill man ha stort skall man ha det!

    Stort grattis i alla fall! Hoppas ni får er dröm dag!

  • Loche
    Äldre 24 Feb 00:08
    #2
    frallan skrev 2011-02-24 00:06:44 följande:
    Nu är jag ingen 50+are men jag tycker GO FOR IT!!!!!! Det betyder ju inte mindre för att man inte är 25. vill man ha litet så skall man ha det.... vill man ha stort skall man ha det!

    Stort grattis i alla fall! Hoppas ni får er dröm dag!
    Tusen tack! Glad
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Feb 14:29
    #3

    Hihi, vad roligt, själv är jag snart 19! Tycker bara det är kul att det är lite blandade åldrar. Och jag förstår hur du tänker med att man inte tar ut svängarna när man är lite äldre men liksom, er kärlek är ju verkligen inte mindre värd för det. det är ju fantastiskt att ni hittat rätt och det borde firas :) Lycka till! 

  • Willow­field
    Äldre 24 Feb 15:07
    #4

    Här har du två mogna personer till. :)
    Min blivande är 50+ själv fyller jag 50 ca 3 veckor före bröllopet.
    Båda har vi varit gifta tidigare, borgergligt för oss båda.
    Denna gång blir det kyrka och hela baletten, precis som vi vill ha det, vi har inte ens funderat i banorna vad är lämpligt eller inte. 
    Vi gör det vi vill och det vi känner passar oss och om något av det skulle falla inom ramen "tillhör ungdomen" så tja får det väl göra det då. Flört 
    Det är ju våran dag och inte sjutton tänker jag låta några så kallade normer bestämma hur den skall vara.

    Så jag tycker, gör precis som ni vill och känner passar er, stort, litet, bara axlar, slöja, dans eller vad det nu kan vara. Kör hårt..
    och framförallt
    Grattis och lycka till! 

  • maggiz
    Äldre 24 Feb 22:28
    #5

    Heeej! Är själv 60-talist och ska gifta mig för första gången-en flickdröm! Ska ha mammas brudkrona med liljekonvaljer i tyg, som hon hade på 50-talet. Vi gifter oss i pingst-efter 15 är tillsammans. Kyrkan och stooor fest! Låt drömmen gå i uppfyllelse-låt inte åldern hindra något! Nu om någon gång-är man väl säker?  Kramar och lycka till!

  • GnuGS
    Äldre 25 Feb 06:08
    #6

    TS, vad härligt det låter! Det finns säkert folk som kommer att ha synpunkter – skönt att ni kan strunta i det. Man behöver inte läsa många trådar här för att inse att det har folk på bröllop, no matter what...
    Vad ni särskilt ska strunta i är kommentarer/synpunkter från personer som omedvetet kan drivas av avundsjuka.
    Jag var nyligen med om ett bröllop mellan två personer som måste ha varit cirka 70 år. De var så otroligt fina, och det verkligen strålade om dem när de gick upp och ned för altargången i den enorma, men tomma, kyrkan! Jag var där som enda gäst (de gifte sig i min blivande vigselkyrka, så jag var där bara för att spana) och även om jag inte vet vad de hade för story tycker jag som utomstående att det var lite synd att deras nära och kära inte fick vara med om den stunden.
    Vi gifter oss i år för första gången, vi är 39 resp 40 – inte supergamla, men inte heller purunga. Det hindrar inte mig från att bära brudkrona, och inte oss från att ha ett jättebröllop. Och det blir en tämligen traditionell brudklänning. Annars läste vi i en gammal etikettbok (från 1947, tror jag) att lite äldre brudar bör bära riddräkt eller liknande, hihi.
    Jag är övertygad om att era anhöriga och andra gäster kommer att tycka att det är fantastiskt att ni funnit varandra och bli väldigt rörda av ert bröllop. Själv blev jag väldigt rörd bara av att sitta med på ovan nämnda pars vigsel, fast jag inte ens hörde vad de heter!

  • Loche
    Äldre 25 Feb 08:10
    #7

    Hej alla!
    Så roligt att det finns fler "gamlingar" här, haha! Cool

    Ja, jag slits nog mellan mina egna gamla fördomar och det faktum att man numera kan gifta sig hur som helst i vilken ålder som helst!

    Borgerligt blir det här iaf, det var vi helt överens om båda två från början. Men vi tänker piffa till ceremonin lite med en av våra bästa vänner som sjunger och ev. någon som läser en dikt. Sen tänker vi köra fest för ca 50 pers, har hyrt en bra lokal.

    Precis som Willofield här ovan gifte vi oss båda borgerligt förra gången och väldigt diskret, utan större festligheter. Men denna gången känns det så helrätt så vi bara MÅSTE fira med våra närmaste. Glad 

    Klänningen blir offwhite och svart,,, färger är inte min grej liksom. Men jag ser fram emot denna dagen oerhört mycket och känner verkligen att jag nu ska gifta mig med Mannen i mitt liv!!

  • Willow­field
    Äldre 25 Feb 09:41
    #8

    Härligt, härligt Loche blir så glad när jag läser, det riktigt känns hur lyckliga ni är.
     

  • 21maj
    Äldre 25 Feb 10:51
    #9

    Här är en till som inte är "purung" längre.. Jag är 46 och sambon 42. Ingen av oss har varit gifta innan så här blir det ett bröllop för 85 pers. Jag tänker inte bry mig om att jag borde inte gör si eller så för det är vårat bröllop och vi har båda drömmar. Och drömmar är ju till att förvekligas.  Vi Ska ha solist i kyrkan och jag ska ha vit klänning och ev slöja.Och eftersom jag är tokig i barn så ska barnen vara med. Vi har ju själva 8 barn. (4 hans, 4 mina) Tror vårat bröllop kommer vara precis så fantastiskt som vi drömmer om. Ung eller inte.. det är ju bara en siffra.:)
    Jag ser verkligen fram emot våran dag. Och tänk, jag ska bli gift med den mest underbaraste mannen på jorden...*lycklig*

  • Willow­field
    Äldre 25 Feb 11:41
    #10
    SoligSolig
  • Loche
    Äldre 2 Mar 08:42
    #11

    Härligt att höra!! Skrattande

  • Mogen
    Äldre 18 Mar 23:56
    #12

    Här är nästan en till... fyller 50 ett par dagar innan bröllopet. Vad härligt att höra era resonemang " skit i åldern " Jag bryr mig kanske ibland för mycket om vad folk ska tycka. Som i mitt fall, vit klänning eller inte. Jag har bestämt mig för att ha en vit klänning, det kommer säkert bli någon som tappar hakan i kyrkan ( mina bröder ) men nu ska dom verkligen få något att prata om... Min storasyster blev där emot eld och lågor, åh va kul nu måste jag också ut och hitta en ny klänning, var hennes kommentar.  

  • Willow­field
    Äldre 19 Mar 16:12
    #13
    Mogen skrev 2011-03-18 23:56:29 följande:
    Här är nästan en till... fyller 50 ett par dagar innan bröllopet. Vad härligt att höra era resonemang " skit i åldern " Jag bryr mig kanske ibland för mycket om vad folk ska tycka. Som i mitt fall, vit klänning eller inte. Jag har bestämt mig för att ha en vit klänning, det kommer säkert bli någon som tappar hakan i kyrkan ( mina bröder ) men nu ska dom verkligen få något att prata om... Min storasyster blev där emot eld och lågor, åh va kul nu måste jag också ut och hitta en ny klänning, var hennes kommentar.  
    Precis så skall det vara. du skall vara lycklig och känna dig nöjd.. :)
  • Mogen
    Äldre 19 Mar 20:48
    #14
    Loche skrev 2011-02-23 23:55:46 följande:

    Hejsan!


    Jag känner mig väldigt gammal här. Flört
    Min sambo och jag gifter oss båda för andra gången till sommaren och det är inget annat än underbart!!
    Det är dock lite svårt med planeringen,,, när man är över 50 känns det som att det lätt blir lite "löjligt" om man tar ut svängarna för mycket och att det anses mer "lämpligt" att ha ett väldigt litet, diskret bröllop för "de närmast sörjande" typ,,, Skrattande
    Själva känner vi att vi faktiskt vill ha det litet och enkelt,,, men med åtta vuxna barn med respektive, ett barnbarn, två gamla föräldrar och en himla massa goda vänner i olika åldrar är vi nu uppe i 47 pers!

    Nåja, det hela fixar sig säkert till det bästa och vi har förmågan att strunta i vad andra tycker. Men det vore kul att höra från andra "äldre" brudpar här hur ni tänker och resonerar och vilken sorts bröllop ni planerar?

    {#emotions_dlg.flower}


    Loche, jag glömde ju faktiskt svara på din fråga hur vi lite "äldre" har tänkt att utforma våra bröllop.
    Vi skall ha ett kyrkbröllop med cirka 50 gäster, mest släktingar och ett par vänner. Har hyrt en festlokal där de även fixar maten. Så det blir väl ett rätt så traditionellt bröllop.

  • mittid
    Äldre 19 Mar 22:52
    #15

    Släng alla fördomar och förutfattade meningar... Kör fullt ut just det bröllop som ni själva vill ha det!!

    Att manifestera sin kärlek är inte mindre värt för att man är äldre... Aldrig någonsin!

    Hur många gånger lever man sitt liv.... näe just de... det är just NU ni ska gifta er !! Grattis !!

    Go for it!

  • Äldre 20 Mar 08:27
    #16

    Jag är 46 och min sambo kommer att vara 54. Vi har båda varit gifta tidigare. Vi kommer att ha en borgerlig förhoppningsvis stämningsfull vigsel i vår festlokal. Kyrklig vigsel var inte på tapeten, ingen av oss är troende så det ville vi avstå ifrån. Jag kommer att ha en kort vit klänning och min dotter kommer att vara tärna. Vi blir drygt 80 gäster och vill ha fest med middag och dans. På det hela taget vill jag ha det på ett annat sätt än första gången jag gifte mig. Det är nog mycket därför jag inte väljer lång klänning och krona och slöja.


  • Loche
    Äldre 21 Mar 08:32
    #17

    Åh vad härligt att höra från fler som gifter sig i mogen ålder!! Skrattande

    Nu känns det som att jag helt skippat betänkligheterna och nu kör vi vårat race, sambon och jag.
    Det blir borgerligt med utbyggd ceremoni, fest för ca 50 släktingar och vänner, vit-svart klänning, brudbukett och skojigheter! Flört

    Gifte mig väldigt stillsamt förra gången på 80-talet, så denna gång blir det party!!

    Vi skippar dock tärnor och marsalkar,,, vi har åtta barn så det gick inte att välja ut några och tre tärnor och fem marsalkar kändes som lite överkurs, hihi.

    Som bröllopsvittnen tänker vi oss våra gamla föräldrar! Vi har var sin förälder kvar i livet, sambon och jag. De är båda över 80 (en närmar sig 90), men pigga och vid sina sinnens fulla bruk s a s. Vi tänker så här att detta kanske är deras sista stora uppdrag i livet och de kommer att bli glada att få en roll i det hela, som ändå inte är betungande och kräver en massa av dem.

  • Mogen
    Äldre 21 Mar 11:32
    #18

    Härligt! Alla som jag pratar med säger också "Go for it" det känns skönt att höra. Och när ens 22åriga dotter också tycker att det ska bli jätte kul (hon ska vara tärna) då värmer det. Ingen av oss har ju varit gift tidigare så det här är helt nytt för oss båda. Jag kommer att vara 50 år och min sambo 59 år den stora dagen.
    Och på tal om föräldrar, tyvärr så finns inte mamma mer men pappa han fylller 89 år idag och min sambos föräldrar närmar sig 85 år. Dom är överlyckliga att vi ska gifta oss. Hihi.. medelåldern kan ju bli rätt så hög men syskonbarnen kommer förhoppningsvis att dra ner den.

    Livet leker när man har träffat världens snällaste och finaste man.

  • Loche
    Äldre 21 Mar 16:08
    #19

    Instämmer helt, Mogen!!

  • nikkih­ag
    Äldre 21 Mar 17:13
    #20

    Vi är oxå 2 mogna 60-talister som ska slå till i pingst.
    Vi har båda varit gifta förut men det här känns faktiskt som det enda o första :)) 
    O man kan verkligen ha sitt bröllop precis som man önskar o vill trots att man inte
    är någon ungdom. Det är väl klart att man absolut ska ha en vit klänning om man vill det !!
    Det här är ju en stor dag för alla varesig om man är 20 30 40 eller 50+ :)) Lycka till alla.

Svar på tråden Fler "50+are" som gifter sig 2011?