• Troligen

Hjälp mot oren hud!

Alla tips motages. Jag får inte ordning på min hud!!! Blir galen. Vill inte ha finnig och oren hud!

• Svar på tråden Hjälp mot oren hud!
  • masz

Differin fick jag när jag gick i högstadiet. Då hade jag finnar ÖVERALLT i ansiktet. Minns inte hur lång tid det tog innan det började verka med det var Jätte bra. Inte fått tillbaka finnarna efter det. Jaja, klart det kan kika fram någon tillsammans med cokladkakorna, men annars ren och fin :) Men den gelen var iaf super. !!

• polkapinne

Jag märker också stor skillnad på när jag äter mycket socker eller inte. Men det som har hjälpt mig mest är att byta ut min flytande foundation till mineralfoundation i puderform. Trodde inte på det innan men testade och ett par månader senare så fick jag inte alls mycket finnar, förutom när jag äter dåligt.

• Lysdioda

Hej, jag skrev just ett svar i en annan tråd om det här, så ursäkta om jag upprepar mig,

Men, jag kan rekommendera dig ett besök på en bra hudvårdssalong, gärna med dermalogicaprodukter, där du gör en ansiktsbehandling för att få veta vilken typ av hudtyp du har och vilka åtgärder som krävs.

Oren hud kan bero på såväl hormoner, väder, kost, torr inomhusmijö, och felaktiga produkter/för mycket tvätt, så det är bra att reda ut det från början.

Själva dermalogicaprodukterna finns oftast att köpa i ett startpaket med småförpackningar, typ resekit. Jag kan sen rekommendera dig att köpa dom på lookfantastic.com där det är nästan halva priset och inte sällan får man man nån extra produkt eller nåt sånt för de har ofta erbjudanden.

En bra hudterapeut kan också vara ärlig med om du har onormala problem med hyn och i såfall behöver söka läkarvård, för ev eksem, allergier, acne eller vad det nu än må vara.

Hoppas det löser sig för dig. Min hy kapsejsade helt under graviditeten och jag tyckte det var skitjobbigt då, men det har gått bra att jobba sig tillbaka.

• Helena Mikael
    Granatöga skrev 2011-02-16 09:48:49 följande:
    Jag har nyss varit på hudmottagningen på sj.hus. just för min akne. man kan få äta ett penicillin som heter doxyferm i nån månad, det hjälper. Sen kan man få ett annat som heter tetralysal det ska jag äta i 5 månader nu. och det finns dalacin antibiotika kräm att smörja med (på recept). Och jag fick nu också en gel som heter differin, att smörja med. Om det ovanstående inte tar skiten så är det roaccutan som gäller... Och det är en dunderkur, med a-vitamin i hög koncentration som man äter i ca 5 månader och sen är det borta tydligen. Men jag har inte velat äta det då jag läst om vilka hemska biverkningar det kan ge...
    Men mitt tips är att gå till läkaren och be om hjälp för de där krämerna som finns på apoteket hjälper inte, tyvärr.
    Hej!
    Jag måste bara tipsa lite. Jag har ätit både Tetralysal och Roaccutan.
    Tetralysalen hjälper, men så fort du slutar med dem så kommer acnen tillbaka.
    Roaccutan däremot tar bort allt + håller skiten borta.

Jag ville heller inte äta dem först just för att dem är rätt starka.
    Men jag gick till en privatklinink och han räddade mig!
    Han sa att man behöver inte göra kuren så stark. Man behöver inte ta mellan 8-13 tabletter om dagen i 5 månader, för då blir det inte bra för kroppen.
    Jag tog 5 tabletter om dagen i 8 månader. Mådde super bra, kunde åka utomlands, kunde gå på partaj, ja leva som vanligt. Och eftersom acnen försvinner efter kuren och håller sig borta, så gjorde det mig inget att det tog längre tid genom kuren.

Nu kör jag en 2:a omgång med Roaccutan för att få bort det allra sista innan bröllopet.
  • Granatöga
    Helena Mikael skrev 2011-02-17 08:11:52 följande:
    Hej!
    Jag måste bara tipsa lite. Jag har ätit både Tetralysal och Roaccutan.
    Tetralysalen hjälper, men så fort du slutar med dem så kommer acnen tillbaka.
    Roaccutan däremot tar bort allt + håller skiten borta.

Jag ville heller inte äta dem först just för att dem är rätt starka.
    Men jag gick till en privatklinink och han räddade mig!
    Han sa att man behöver inte göra kuren så stark. Man behöver inte ta mellan 8-13 tabletter om dagen i 5 månader, för då blir det inte bra för kroppen.
    Jag tog 5 tabletter om dagen i 8 månader. Mådde super bra, kunde åka utomlands, kunde gå på partaj, ja leva som vanligt. Och eftersom acnen försvinner efter kuren och håller sig borta, så gjorde det mig inget att det tog längre tid genom kuren.

Nu kör jag en 2:a omgång med Roaccutan för att få bort det allra sista innan bröllopet.
    Jo, jag vet att det funkar, men jag är lite feg..Men jag ska äta den här tetralysalen nu i 5 mån. Och sen se...Kommer det tillbaka så får jag nog gå på roaccutanen i alla fall..
  • FelizLane

Ni tänker väl på att huden blir oerhört känslig när man käkar roaccutan och tetralsyal.... Man kan behöva använda produkter man inte använder i vanliga fall skulle använt. :) 

• Helena Mikael
    Granatöga skrev 2011-02-17 10:26:38 följande:
    Jo, jag vet att det funkar, men jag är lite feg..Men jag ska äta den här tetralysalen nu i 5 mån. Och sen se...Kommer det tillbaka så får jag nog gå på roaccutanen i alla fall..
    Menade mest på att du inte behöver göra en sån stark kur. För då slipper du biverkningarna.
    Den enda biverkningen jag fick var torra läppar, det botades dock med Försvarets Hudsalva :)
  • Helena Mikael
    Oniq skrev 2011-02-16 19:29:22 följande:
    ..ingen som testat Proactive? Lite nyfiken på produkten, men bara det faktum att det är en tv-shop (-ish?) produkt gör att man drar sig för att testa själv.
    Jag har provat det mesta.
    Proactive är rena syran mot huden. Kändes som min Hy skulle frätas bort!
    Otroligt starka grejjer som inte hjälper alls.
    Bara obehagligt och oskönt :(
    Rekomenderar inte Proactive.
  • Helena Mikael
    Troligen skrev 2011-02-16 09:40:17 följande:
    Alla tips motages. Jag får inte ordning på min hud!!! Blir galen. Vill inte ha finnig och oren hud!
    Mary Kay! Jag är ingen fanatiker som säljer eller så.
    Bara en otroligt nöjd kund som själv lidigt av acne hela mitt liv.
    Nu fick inte Mary Kay bort allt, utan medicinen gjorde underberk.

Men är det inte Acne du har så är det mycket möjligt att Mary Kay och bra smink, typ ID smink kan vara din lösning.

Hoppas du hittar någotn som fungerar för dig.
  • Trollmor
    Lysdioda skrev 2011-02-17 06:38:07 följande:
    Hej, jag skrev just ett svar i en annan tråd om det här, så ursäkta om jag upprepar mig,

Men, jag kan rekommendera dig ett besök på en bra hudvårdssalong, gärna med dermalogicaprodukter, där du gör en ansiktsbehandling för att få veta vilken typ av hudtyp du har och vilka åtgärder som krävs.

Oren hud kan bero på såväl hormoner, väder, kost, torr inomhusmijö, och felaktiga produkter/för mycket tvätt, så det är bra att reda ut det från början.

Själva dermalogicaprodukterna finns oftast att köpa i ett startpaket med småförpackningar, typ resekit. Jag kan sen rekommendera dig att köpa dom på lookfantastic.com där det är nästan halva priset och inte sällan får man man nån extra produkt eller nåt sånt för de har ofta erbjudanden.

En bra hudterapeut kan också vara ärlig med om du har onormala problem med hyn och i såfall behöver söka läkarvård, för ev eksem, allergier, acne eller vad det nu än må vara.

Hoppas det löser sig för dig. Min hy kapsejsade helt under graviditeten och jag tyckte det var skitjobbigt då, men det har gått bra att jobba sig tillbaka.
    Kan rekommendera http://www.jerseybeautycompany.co.uk/ de säljer Dermalogicas produkter till vrakpriser. De hör hemma i England vilket innebär att man inte riskerar någon tull. Och frakten är inkluderat i priserna.
    Ett resekit kostar 18,79 pund, vilket inte är mer än 202kr :) tar väl en vecka ungefär och sen har man produkterna.
    tom lite billigare än lookfantastic
  • Moemoe

Jag har nyligen börjat använda en rengöringsprodukt från Body Shop som jag gillar: www.thebodyshop.se/web/ansikte/seaweed/Seaweed_Deep_Cleansing_Facial_Wash-262.aspx

Sedan är jag dag och natt kräm därifrån också:
     www.thebodyshop.se/web/ansikte/nutriganics%E2%84%A2-01330.aspx

Sedan gör jag någon gång i veckan en hemmagjord ansiktsmask med en tesked gurkmeja och ungefär en halv deciliter youghurt (typ mild yoghurt, inte den feta som finns på hink Glad) som får sitta i 10 min och sedan sköljs bort med vatten.  Lite hokuspokus kanske, men jag tycker mina knottror i pannan som stör mig något otroligt har minskat sedan jag började med dessa produkter. Tror det är viktigt att kombinera ihop så det passar ens egen hud, har testat mig fram med olika rengöringar.

• masz

för att sno tråden lite : vad gör man med återkommande pormaskar?
    Jag har 3 st, en precis brevid näsan, en vid nyckel benet och en på armen, alltså stora. Man känner dom och när jag klämmer de blir det stora hål efteråt. Men vips så är de tillbaka, i samma hål. Och så pågår det så. Jag klämmer, får hål och de är tillbaka. Kan jag få bort dom för gott?

• Blomstertösen

Hejsan.......Har börjat använda dermalogica för ca. en vecka sedan och jag märker STOR skillnad redan nu......hoppas du provar det

• ninasjoholm
    Sebastiána skrev 2011-02-16 19:24:06 följande:
    Var köper man LR, finns det på apoteket eller blandar jag ihop det med något annat?
    Nej LR finns inte att köpa i butik, endast av konsulenter. Jag vet inte hur mycket man får skriva här utan att det blir reklam men skicka mail till mig så skickar jag länken så att du kan bläddra i deras katalog. nina_sjoholm@hotmail.com
  • perfektionista

Ibland måste man gå ned på djupet innan man fortsätter med "vanliga" rengörande produkter. Det kan vara ett bra alternativ att göra en AHA-kur på en salong, och sedan fortsätta hemma med bra produkter. Att bara testa olika produkter kan mer irritera huden.

Lycka till!

• Troligen

Tack så jättemycket alla godingar. Nu ska vi få ordning på facet!!

Svar på tråden Hjälp mot oren hud!