Hjälp mot oren hud!
Alla tips motages. Jag får inte ordning på min hud!!! Blir galen. Vill inte ha finnig och oren hud!
Alla tips motages. Jag får inte ordning på min hud!!! Blir galen. Vill inte ha finnig och oren hud!
Undrar lite också. Min hud var i bra skick under hösten men nu är den helt konstig. Den ser oren ut och jag får plitor hela tiden samtidigt som den är torr. Jag gissar att det har att göra med den extrema kylan. Det har varit mellan -20 och -30 länge nu och det kan knappast vara bra för huden. Hur i hela världen ska jag sköta den? Jag är inte van vid denna kyla eftersom jag kommer från Skåne. Jag vet inte hur jag ska göra.
Det bästa är kanske att gå på konsultation hos hudterapeut?
Jag har nyss varit på hudmottagningen på sj.hus. just för min akne. man kan få äta ett penicillin som heter doxyferm i nån månad, det hjälper. Sen kan man få ett annat som heter tetralysal det ska jag äta i 5 månader nu. och det finns dalacin antibiotika kräm att smörja med (på recept). Och jag fick nu också en gel som heter differin, att smörja med. Om det ovanstående inte tar skiten så är det roaccutan som gäller... Och det är en dunderkur, med a-vitamin i hög koncentration som man äter i ca 5 månader och sen är det borta tydligen. Men jag har inte velat äta det då jag läst om vilka hemska biverkningar det kan ge...
Men mitt tips är att gå till läkaren och be om hjälp för de där krämerna som finns på apoteket hjälper inte, tyvärr.
Jag använder de här produkterna... Min hud har blivit hur bra som helst! De är otroligt skonsamma och återfuktande och man får ett jättefint lyster. Det känns bra att rengöra huden med lotionen med ansiktsvatten i på morgonen, då torkar man inte ut som man gör om man kör peeling både morgon och kväll. Huden känns verkligen redo att möta vinterkylan sen! :D
www.yves-rocher.se/control/hudvard/alla-hudtyper/rengoring-ansiktsvatten-2-i-1/
www.yves-rocher.se/control/hudvard/alla-hudtyper/fuktgivande-creme-dag-natt/
Min svägerska har också jättemycket problem med huden. Hon har mycket finnar men är ändå torr och som andra säger, det är värre på vintern. Nu har hon använt Aloe Vera concentrate med 90% aloe vera från LR. Den har hon lagt ett tunt lager av under sin dag-/nattkräm. Det har verkligen hjälpt och man ser en klar förbättring. Finnarna har minskat och dom torra partierna har försvunnit. Så detta är något jag absolut rekommenderar!
Jag hade problem med finnig och oren hy fram tills jag var 29. Rekordet för antalet sammanhängande dagar då min hur såg okey ut var kanske runt 4-5 och det hände väldigt sällan. Jag hade inte någon speciellt dålig diet - jag åt "normalt" - men när jag var 29 drog jag ner på alla kolhydrater till ett minimun (LCHF-diet) och alla problem med min hy försvann inom 1½ vecka och höll sig borta!
Gissa om det kändes overkligt! Underbart overkligt!
Så fort jag fuskar, äter bröd, pasta eller sockar, kommer de tillbaks som ett brev på posten.
Det kanske inte funkar för alla, men det kan vara värt att prova. Min jobbiga IBS-mage blev dessutom helt plötsligt en alldeles normal och lycklig mage, hihi!
Lycka till!
Hahaha! Det ska ju stå socker, inte sockar.
Fast jag kan tänka mig att en sock-diet inte heller skulle gagna hyn...
Clinique har en 3-stegs serie mot oren hud (samt masker, make-up osv). Dyr men satans vad bra!
..ingen som testat Proactive? Lite nyfiken på produkten, men bara det faktum att det är en tv-shop (-ish?) produkt gör att man drar sig för att testa själv.