• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • pyret och snöflingan
    förlovadflicka skrev 2011-07-28 10:51:14 följande:

Skulle aldrig kunna köpa ringar för 36000 då det skulle vara grymt materialistiskt med tanke på hur mycket pengar vi har. Hur tänker du egentligen när du säger att man inte ska lägga ner 3000 på dem? Vet du inte om att det faktiskt finns fattiga människor även i Sverige som inte alltid har råd att köpa mat? (Inte för att det är så för mig... Längre!) Mina ringar är jättefina och glansiga, alla kommenterar alltid att min förlovningsring glänser så mycket. Och ringen är bara en symbol för vår kärlek, det är inte själva kärleken man ska sätta pris på, för det går inte!

Min fästman skulle ärligt talat aldrig vilja vara ihop med mig om jag begärde ringar för 36000 kr, för han skulle tycka att det var väldigt ytligt.

Ta inte illa upp, du sa vad du tycker och jag sa vad jag tycker om det du sa appliceras på mig.

Jag tar inte illa upp, alla har rätt till sina åsikter. Men det är inte materialistiskt om man gillar saker med kvalitet och som verkligen håller i alla år precis som vår kärlek. Det är symbol för vår kärlek och det har min man uttryckt för mig på alla sätt och vis! Har har uppfyllt alla mina drömmar och mer därutöver! Jag tycker det inte fel att ha en man som älskar en mest av allt och att jag älskar honom mest i hela världen. Ringarna är bara en av bevisen på den kärleken.
    Det är två ringar ska tilläggas, förlovningsringen är från Gotland och en välkänd guldsmed där min älskling sa att han älskade mig för första gången så det blev gotländska ringar från en guldsmed Odd Magnusson och sen blev det en diamantring från Uppsala då jag är därifrån och en guldsmed Rolf Isaksson. Det är många som har det dåligt men många so har det bra. Jag har jobbat mig uppåt i karriären och är väldigt stolt över det, det får man ALDRIG skämmas för. Jag har INTE KRÄVT några ringar av min man, han köpte de frivilligt till mig, vi valde de tillsammans som vi har gjort på ALLT som vi gör!

Jag förstår om du inte haft det bra tidigare och kanske inte har råd att lägga ner mycket pengar på ringar men skäll inte på de som råd och har det bra. Det är faktiskt något man måste vara stolt över.
  • pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-07-28 13:54:59 följande:
    Jag misstänker att min ring som kostade 0 kr och var arvegods måste se ut som billig mässing då.
    Arvegods har jag inte ens nämnt i min text. Den kostade säkert något på sin tid. Arvegods värderas nog högre än nytt. Men det vet jag inget om eftersom jag inte haft den turen att ha något arvegods.
  • Kattpoet

Och man ska inte gnälla på folk som gör det bästa de kan, för det lilla de har.  Jag misstänker starkt att mina ringar var rätt så standard för 70 år sen eftersom farfar var  pappersbruk arbetare,  jag hoppas de håller  70 år till.

• pyret och snöflingan
    Kattpoet skrev 2011-07-28 21:44:52 följande:
    Och man ska inte gnälla på folk som gör det bästa de kan, för det lilla de har.  Jag misstänker starkt att mina ringar var rätt så standard för 70 år sen eftersom farfar var  pappersbruk arbetare,  jag hoppas de håller  70 år till.
    Jag försöker att inte gnälla men blir anklagad för att vara materialistisk bara för att man har det gott med pengar, inte för att vi är rika, men vi har bra heltidslöner och lever rätt så litet i en tvåa som vi renoverar upp. Bara för att man själv har det dåligt och/eller sämre än någon annan behöver man inte försöka trycka ner de som har det bättre. Jag hoppas verkligen och är nyfiken på hur fina ringar som är arvegods ser ut. Jag skulle önska att mina mor eller farföräldrar kunde lämnat efter sig något så fint som ringar som man kunde ha använt. Då kunde vi lagt de pengarna på två Maldiverna resor istället.
  • förlovadflicka
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-28 21:48:11 följande:
    Jag försöker att inte gnälla men blir anklagad för att vara materialistisk bara för att man har det gott med pengar, inte för att vi är rika, men vi har bra heltidslöner och lever rätt så litet i en tvåa som vi renoverar upp. Bara för att man själv har det dåligt och/eller sämre än någon annan behöver man inte försöka trycka ner de som har det bättre. Jag hoppas verkligen och är nyfiken på hur fina ringar som är arvegods ser ut. Jag skulle önska att mina mor eller farföräldrar kunde lämnat efter sig något så fint som ringar som man kunde ha använt. Då kunde vi lagt de pengarna på två Maldiverna resor istället.
    Jag sa inte att du var materialistisk, jag sa att det hade varit det av mig och jag hade köpt det eftersom vi är vanliga svenssons och inte skulle ha råd med det! Det jag menade med mitt inlägg var bara att du måste förstå att alla inte har råd att ens överväga att köpa en ring för sådana summor, det är därför det finns billiga ringar och man kan älska dem lika mycket för det, För mig är det lyxigt att äga ett smycke med 18k guld och jag vet många som känner likadant :)
  • Kattpoet

Det är bara släta, lätt nötta guldringar.  Man kan ju alltid  fråga en föräldrar, ibland har de ringar man inte vet om.  

• pyret och snöflingan
    bruden skrev 2011-07-28 14:08:13 följande:
    Din släta ring påminner VÄLDIGT mycket om min släta förlovningsring som jag hade med exet. Den köpte jag på Guldfynd
    Jag skulle aldrig i hela livet köpa ringar för 36tusen. NO WAY! Jag har pengarna men skulle aldrig göra det. Jag värderar tyvärr (??) inte mitt liv med min blivande man i pengar och värdesaker. Vi värderar det på annat istället som ger oss minnen för livet, glädje och gemenskap, kärlek och skratt. Vi har andra värden helt enkelt.
    Jag förstår att du ser alla släta ringar som samma, och det gör man kanske om man handlar på Guldfynd. Men om man förstår att det är också vikten och tjockleken på ringar och kvaliteten som gör skillnaden, inte minst att det är guldsmeden som har gjort ringen. Guldfynd har fabrikstillverkade ringar och det är skillnad. Jag värderar inte mitt liv med saker som jag äger heller men ringar på fingret är något man ser varje dag och det är viktigt att man är nöjd med dessa. Tyvärr så minnen, glädje och gemenskap, kärlek och skratt är känslor, alltså inget man tar på vilket med tiden tynar bort tyvärr. Det man har kvar är ju kärleken och glädjen för varandra men ändå så ringarna är symbolen för dessa känslor och de kan man ta på vilket gör att man (iaf jag) upplever kärleken som vi har för varandra genom att bara tittat på mina ringar.
  • baby freeze

Men känslorna blir ju inte mer värdefulla bara för att ens ring är dyr!

• bruden
    pyret och snöflingan skrev 2011-07-28 21:57:54 följande:
    Jag förstår att du ser alla släta ringar som samma, och det gör man kanske om man handlar på Guldfynd. Men om man förstår att det är också vikten och tjockleken på ringar och kvaliteten som gör skillnaden, inte minst att det är guldsmeden som har gjort ringen. Guldfynd har fabrikstillverkade ringar och det är skillnad. Jag värderar inte mitt liv med saker som jag äger heller men ringar på fingret är något man ser varje dag och det är viktigt att man är nöjd med dessa. Tyvärr så minnen, glädje och gemenskap, kärlek och skratt är känslor, alltså inget man tar på vilket med tiden tynar bort tyvärr. Det man har kvar är ju kärleken och glädjen för varandra men ändå så ringarna är symbolen för dessa känslor och de kan man ta på vilket gör att man (iaf jag) upplever kärleken som vi har för varandra genom att bara tittat på mina ringar.
    Jag har handlat hos välrenommerade guldsmeder också så nedvärdera mig inte bara för att jag och mitt ex köpte ringarna på Guldfynd! Faktumär att när jag sålde min vigselring hos en guldsmed så var han mäkta imponerad av det fina arbetet och ringens kvalitet Den som var från Guldfynd!
    Jag upplever också kärleken genom våra ringar men det betyder inte att ringarna måste kosta skjortan för att de ska vara värdefulla. För mig är det affektionsvärdet som betyder mest, inte prislappen.
    baby freeze skrev 2011-07-28 22:54:11 följande:
    Amen!
  • pyret och snöflingan
    bruden skrev 2011-07-29 07:02:31 följande:
    Jag har handlat hos välrenommerade guldsmeder också så nedvärdera mig inte bara för att jag och mitt ex köpte ringarna på Guldfynd! Faktumär att när jag sålde min vigselring hos en guldsmed så var han mäkta imponerad av det fina arbetet och ringens kvalitet Den som var från Guldfynd!
    Jag upplever också kärleken genom våra ringar men det betyder inte att ringarna måste kosta skjortan för att de ska vara värdefulla. För mig är det affektionsvärdet som betyder mest, inte prislappen.
    baby freeze skrev 2011-07-28 22:54:11 följande:
    Amen!
    Du nedvärderar våra ringar. Du känner dig nedvärderad är inte mitt fel. Jag har bara sagt vad vi har gjort.
    Du värdesätter dina guldfynd fabrikstillverkade ringar, jag värdesätter mina guldsmedsringar som är unika i sitt slag men vill man ha en ring som är producerad i miljontals upplaga så är det bra för dig.
    Alla gillar inte en fin bil, vissa köper Skoda andra köper Chevrolet Camaro eller Ferrari..
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?