• Luc

Min tärna har noll koll!

Har ett litet dilemma..

Min tärna har noll koll och hon är dessutom ganska ego har det visat sig.
    När vi träffas pratar hon bara om hur hon ska se ut, hur hon ska hitta en klänning, gå ner i vikt, fixa håret, hur hon ska fixa sminket... känns ibland som om det är jag som är tärnan och hon bruden..

Hon har aldrig varit på ett svenskt bröllop och tycker sig inte veta hur det går till. Jag har föreslagit att hon kan låna min bröllopsbok jag har hemma och läsa men det har hon sagt att hon inte orkar med. Jag har berättat om att det finns massor av info på nätet (typ bröllopstorget) men det har hon också sagt att det orkar hon inte med.
    Jag har berättat så mycket som möjligt men jag saknar intresset från hennes sida.

Hon frågade hur det går till med möhippa och jag berättade om de möhippor jag varit på. Hon sa att det vore bättre om jag bara berättar hur jag ville ha min möhippa än att hon ska behöva planera. Men grejjen är ju att man ska bli överraskad?! hallå!

Hon har i efterhand också sagt att hon först blev besviken när jag frågade henne om hon ville vara min tärna, eftersom hon inte tror på äktenskap som företeelse, men att hon nu tycker att det ska bli kul eftersom hon ser det som ett tillfälle att gå ner i vikt, bli stylad och bli lite mer feminin (hon är lite "lost" när det gäller girlie stuff)..

Nu har jag skrivit ner en guide till henne vad hennes roll är och vad det innebär att vara tärna, eftersom hon så ogärna vill ta reda på det själv.

SKa det vara så här? Ångrar valet av tärna. Hur ska jag göra?

Tack för att du orkade läsa!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-16 10:43

Hej!

Tack för alla kommentarer och inlägg. Det märks att människor är olika för det finns många olika åsikter.

Jag har nu pratat med min tärna och hon vill fortfarande gärna vara tärna och ser det som en ära. Guiden visade sig var en bra grej att ordna, kan rekommenderas, så vet man var man har varandra.
    Jag har tack vare era kommentarer också insett att det inte bara behöver vara hon som hjälper mig med allt, det finns också andra vänner och familj som intresserar sig för bröllopet och som mer än gärna ställer upp. De kan även vara bättre lämpade i vissa fall.

TACK!

• Svar på tråden Min tärna har noll koll!
  • Chicita
    Zelmah skrev 2011-02-15 01:35:14 följande:
    Denna människan låter ju som en ärkebitch... ursäkta men varför ville du ha henne som tärna från första början? Ledsen, men på beskrivningen att hon vill få möjlighet att kunna fälla elaka kommentarer om dig m.m så verkar hon inte vara en särskilt trevlig vän... Varför umgås med människor som är självcentrerade och gillar att trycka ner en för att själv må bättre... Nu kan ju jag inte er historia men det låter inte som en bra vän i mina öron.

annars är jag i övrigt inne på Sebastiánas o Blackwingedangels inlägg angående att många brudar har orimliga förväntningar o krav på sina tärnor. Men jag slipper hursom helst alla sådana problem eftersom jag kommer att ha min bror som brudmarsalk och han får ta den kostym han vill, han behöver inte köpa nytt om han inte har råd eller lust. Skönt o inte behöva tänka på tärnklännighar hit o dit faktiskt. Bara brorsan är med på den stora dagen o kan hålla mina blommor o så så är jag nöjd :) Allt annat föredrar jag att göra själv, och i samtycke med min m2b. Har faktisk inget direkt behov att bolla idéer med någon utöver här på BT.
    Hon är en av mina äldsta vänner... Hon är egentligen snäll, men problemet är att hon är aningen "blond" Tungan ute
    Hon förstår liksom inte att hennes kommentarer är sårande, och när jag påpekar det så blir hon ledsen och arg för att jag "tycker att hon är korkad"...
    Exempel... hon är skyldig mig pengar sen vi hade häst ihop. Nu när jag inte längre får hålla på med hästar pga min axelskada så ville hon köpa mina ridyxor och tyckte att vi kunde dra av det på skulden {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Öh ja... visst...

Hon gör såna där saker som att sitta och vrida på tändningsnyckeln i bilen och ha kopplingen nedtryckt och växeln i neutralläge när man ska boxera igång henne... Well, you get the picture Flört

Hon har blivit väldigt självcentrerad efter att hon träffade sin man. Eller rättare sagt hon har slutat använda den lilla hjärna hon faktiskt visade innan att hon hade, nu när han kan tänka åt henne...

Hon är mer som en syster än som en vän. Och ibland kan jag känna att "varför i h-vete valde jag henne som syster nu när jag hade ett val av släkting"... Men sen gör hon något sånt där urgulligt och jag minns varför... Glad

• Willowfield
    Chicita skrev 2011-02-15 09:31:29 följande:
    Hon är en av mina äldsta vänner... Hon är egentligen snäll, men problemet är att hon är aningen "blond" Tungan ute
    Hon förstår liksom inte att hennes kommentarer är sårande, och när jag påpekar det så blir hon ledsen och arg för att jag "tycker att hon är korkad"...
    Exempel... hon är skyldig mig pengar sen vi hade häst ihop. Nu när jag inte längre får hålla på med hästar pga min axelskada så ville hon köpa mina ridyxor och tyckte att vi kunde dra av det på skulden {#emotions_dlg.djavulsk} 
    Öh ja... visst...

Hon gör såna där saker som att sitta och vrida på tändningsnyckeln i bilen och ha kopplingen nedtryckt och växeln i neutralläge när man ska boxera igång henne... Well, you get the picture Flört

Hon har blivit väldigt självcentrerad efter att hon träffade sin man. Eller rättare sagt hon har slutat använda den lilla hjärna hon faktiskt visade innan att hon hade, nu när han kan tänka åt henne...

Hon är mer som en syster än som en vän. Och ibland kan jag känna att "varför i h-vete valde jag henne som syster nu när jag hade ett val av släkting"... Men sen gör hon något sånt där urgulligt och jag minns varför... Glad
    Älska någon inte för vad hon är utan för vem hon är :)
  • dobbenochister

Uscha mig vilka exempel. Men om jag faktiskt svara till dig som skrev inlägget så låter det lite som om din tärna inte har ett större intresse i att hjälpa dig och hon är ändå vad jag förstår en god vän till dig. Att vara tärna är stressande och jag sa till båda mina tärnor då jag frågade att jag INTE ville ha ett svar direkt utan att det  skulle tänka efter lite. Som jag skrev att vara tärna är stressande men att vara brud är faktsikt ännu mer stressande.

Det är bara du som vet om hon passar som din tärna eller inte på DIN/ERAN dag! Tror att man behöver påminna sig själv om att för alla gäster är detta en underbar dag som de får dela med brudparet MEN det är faktiskt själva brudparet som kommer att leva på minnen från den dagen även om 20 år. Ens bröllopsdag kan man tycka är den enda dagen som allt ska och bör handla om enbart er två!

Mitt råd till dig är, lyssna till ditt hjärta. Alla vi som ska gifta oss har olika smak, olika förväntningar och framförallt olika drömmar. Vissa vill ha det super enkelt för att det passar dem bäst i smaken andra lägger ner mycket mera pengar för att ha ett maffigt bröllop för att det passar dem i smaken... det finns inget som är rätt eller fel, vi är alla olika!

• Rose marie

låter jobbigt!! måste du ha henne som tärna? ... ta lite söta barn istället som sprider blommor

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-15 09:31:29 följande:
    Tack för kängan till alla blondiner. Jodå vi är visst korkade hela högen. Kanske borde färga håret så att jag blir smartare?!
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-16 08:57:56 följande:
    Tack för kängan till alla blondiner. Jodå vi är visst korkade hela högen. Kanske borde färga håret så att jag blir smartare?!
    Du vill gärna att jag ska vara den där elaka kärringen va?
    Eftersom du läser in så mycket i ett uttryck som är allmänt vedertaget...
    Just HON fyller prototypen/ mallen för blondiner (den som hollywood skapat) perfekt.

Därmed inte sagt att alla blondiner är idioter. Det tolkade du in så bra på egen hand... 
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-16 09:45:31 följande:
    Just HON fyller prototypen/ mallen för blondiner (den som hollywood skapat) perfekt.

Därmed inte sagt att alla blondiner är idioter. Det tolkade du in så bra på egen hand... 
    Förlåt, jag blir bara irriterad på att höra den där klyschan hela tiden. Om man säger "Hon är lite blond" och med det menar att "Hon är lite korkad" spär man ju på den där myten om att blondiner är korkade. Jag tycker att det är väldigt jobbigt att höra blondinskämt också. Om samma skämt handlat om judar eller svarta hade det kallats rasism, men blonda är tydligen OK att ge sig på. Om jag varit invandrare från Iran och hört att folk sa "Iransk" i betydelsen "korkad" hade jag också blivit irriterad.
  • BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-16 09:45:31 följande:

Som ett tips att tänka på, så vet jag att du inte menade alla blondiner, men precis som Sebastiána så är det jättetröttsamt att höra det uttrycket om man faktiskt är blond.
    (Nu vet jag att det finns blonda personer som inte stör sig på detta, så ni behöver inte hojta till.)
    Faktum är ändå att det bidrar till myten om att vi blondiner skulle vara dummare. Tycker man att någon är korkad är det så mycket enklare om man bara säger det, så slipper man förolämpa oss andra. Och det handlar inte om att vi läser in mer än det du menar, utan om vad resultatet blir av att du använder begreppet.  
  • Chicita

Hela "hollywood framställningen" om hur blondiner ÄR, stämmer in på henne. Därför använde jag det uttrycket.
    Hon är precis som de blondiner man ser i filmer.  Det finns inget annat sätt att beskriva henne. Hon är inte direkt korkad, hon använder bara inte hjärnan ibland...
    Det var också därför som jag satte det inom citat-tecken för att förtydliga att det var ett uttryck och inget som jag personligen tycker att alla blondiner är...
    Men ingen med vettet i förstånd tror väl på allvar att man blir dum av hårfärgen?
    Jag tror i alla fall inte på allt jag ser på film eller läser i tidningar...
    Finns många smarta blondiner, vissa SPELAR dock dumma för att komma ännu längre i karriären. "För det är ju så man ska vara när man är blond". Bli arg på DOM istället, det är dom som föder uttrycket.
    Många av de mest framgångsrika skådespelarna är blonda i en eller annan nyans. De flesta som vunnit stora skönhetstävlingar är blonda... Fokusera inte på det dåliga bara...
    Men som sagt, det bästa sättet att beskriva min vän är "blond". 
    Jag skulle nästan tro att dom byggt en del hollywoodkaraktärer på henne, sånt typexempel är hon...

Jag är rödhårig och kan i vissa situationer vara rätt eldfängd i temperamentet. Men inte tror jag att det hör ihop på något sätt.
    Däremot är det (tyvärr) vetenskapligt bevisat att de kraftigt rödhåriga med ljus hy och fräknar ofta är resistenta mot smärtlindring.
    Och med min olycksstatistik så är jag jäkligt ledsen över att DET stämmer Flört 

• BlackWIngedAngel
    Chicita skrev 2011-02-16 10:24:02 följande:
    Hela "hollywood framställningen" om hur blondiner ÄR, stämmer in på henne. Därför använde jag det uttrycket.
    Hon är precis som de blondiner man ser i filmer.  Det finns inget annat sätt att beskriva henne. Hon är inte direkt korkad, hon använder bara inte hjärnan ibland...
    Det var också därför som jag satte det inom citat-tecken för att förtydliga att det var ett uttryck och inget som jag personligen tycker att alla blondiner är...
    Men ingen med vettet i förstånd tror väl på allvar att man blir dum av hårfärgen?
    Jag tror i alla fall inte på allt jag ser på film eller läser i tidningar...
    Finns många smarta blondiner, vissa SPELAR dock dumma för att komma ännu längre i karriären. "För det är ju så man ska vara när man är blond". Bli arg på DOM istället, det är dom som föder uttrycket.
    Många av de mest framgångsrika skådespelarna är blonda i en eller annan nyans. De flesta som vunnit stora skönhetstävlingar är blonda... Fokusera inte på det dåliga bara...
    Men som sagt, det bästa sättet att beskriva min vän är "blond". 
    Jag skulle nästan tro att dom byggt en del hollywoodkaraktärer på henne, sånt typexempel är hon...

Jag är rödhårig och kan i vissa situationer vara rätt eldfängd i temperamentet. Men inte tror jag att det hör ihop på något sätt.
    Däremot är det (tyvärr) vetenskapligt bevisat att de kraftigt rödhåriga med ljus hy och fräknar ofta är resistenta mot smärtlindring.
    Och med min olycksstatistik så är jag jäkligt ledsen över att DET stämmer Flört 
    "Blåst" är väl ändå ett vettigare alternativ? 
    När folk är rationella och logiska så säger de att de inte tror på att hårfärgen spelar in, men det sitter liksom inpräntat ihop med uttrycket. Svårt att förstå kanske, om man inte blivit utsatt för det själv, men så är det. Och för vår skull skulle det underlätta avsevärt om alla kunde byta bort uttrycket. Det är så onödigt att använda uttryck som förolämpar människor, inte sant?!
Svar på tråden Min tärna har noll koll!