• keee

Akvariefiskar eller inte?

Hej!
    Vi börjar närma oss vårt bröllop och vi har börjat fundera på bordsdekorationer till middagen, Lite bakgrundsinformation är att min blivande är hobbyfiskare. Nu har han kommit på en idé om hur han vill dekorera. Vi är oense om denna idé. Min blivande tycker att jag ska fråga er här på BT vad ni tycker.

Färgtemat för bröllopet är vitt & blått.

Han tycker att vi ska ha små skålar med två små blåa akvariefiskar (neontetra) vid varje bord (vi kommer ha 8-personers bord).

Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?
  • Moemoe
    fru2011kanske skrev 2011-02-12 12:14:46 följande:
    Det finns ju fina konstgjorda fiskar i glas (som har en tyngd i botten och hänger i tunn tråd) som blir jättefina. Då kan man ju ha snygga blåa glasstenar i botten och blommor i, utan att behöva fundera på hur fiskarna mår
    Tycker det där låter som ett jätte bra alternativ! Tror inte neontetror mår så bra i en skål. De är ju ganska pluttiga (har fler här hemma i 200 litersakvarium med pump) men jag förstår idén då de verkligen är fina!
  • Emblas Mamma
    fru2011kanske skrev 2011-02-12 12:14:46 följande:
    Det finns ju fina konstgjorda fiskar i glas (som har en tyngd i botten och hänger i tunn tråd) som blir jättefina. Då kan man ju ha snygga blåa glasstenar i botten och blommor i, utan att behöva fundera på hur fiskarna mår
    Vart köper man dessa då? Glad
  • keee

Tack för alla svar!

Jag vill bara tillägga att vi skulle ALDRIG tillåta djurplågeri.  Om vi skulle ha genomfört detta skulle vi naturligtvis pratat med djurhandlare innan om man kunde göra det.

En del av er som har svarat har tagit vårt inlägg på allt för stort allvar med bl.a svar om lagar & paragrafer. Frågan gällde om själva idén. Jag hoppas verkligen att de flesta av er har förstått att vi ställt frågan med glimten i ögat. GladMan måste ju kunna brainstorma och skratta ihop utan att ta allting på för stort allvar! 

• loluna

Jag vet inte hur hungrig man blir...speciellt om ni serverar fiskrätt till middag....Och med tanke på att din blivande är hobbyfiskare så leder ju tankarna till...varför har man fiskar på bordet?

• shakynose
    loluna skrev 2011-02-12 20:00:45 följande:
    Jag vet inte hur hungrig man blir...speciellt om ni serverar fiskrätt till middag....Och med tanke på att din blivande är hobbyfiskare så leder ju tankarna till...varför har man fiskar på bordet?
    Fast många restauranger har ju akvarier i matsalen...
  • loluna
    shakynose skrev 2011-02-12 20:05:13 följande:
    Fast många restauranger har ju akvarier i matsalen...
    Javisst finns det. Men blir man sugen på fisk i sådana restauranger?
  • Emblas Mamma

haha tja, tänk på vissa ställen utomlands där man kan gå till akvariumet och peka ut den fisk man vill ha så lagar dom till den :P

snacka om att få dåligt samvete ;)

• loluna

Jag kom att tänka på en annan rolig sak...om man nu vill ha fiskar med på något sätt, kan man ju ha "fiskdammen" där gästerna får "fiska fram" sina gåvor... Som på barnkalas:) Barnsligt kanske men jag tyckte det var en kul idé =)

• JustMeAndMyLove
    keee skrev 2011-02-12 19:43:22 följande:
    Tack för alla svar!

Jag vill bara tillägga att vi skulle ALDRIG tillåta djurplågeri.  Om vi skulle ha genomfört detta skulle vi naturligtvis pratat med djurhandlare innan om man kunde göra det.

En del av er som har svarat har tagit vårt inlägg på allt för stort allvar med bl.a svar om lagar & paragrafer. Frågan gällde om själva idén. Jag hoppas verkligen att de flesta av er har förstått att vi ställt frågan med glimten i ögat. GladMan måste ju kunna brainstorma och skratta ihop utan att ta allting på för stort allvar! 
    Har svårt att ta förslag på djurplågeri med "glimten i ögat". 
  • himeko81

jag har inte läst svaren för så fort jag läste om ditt fisk-tema så kom jag ihåg två fiskrelaterade grejer jag sett på en sida som dessutom är väldigt djurvänliga :D

http://ruffledblog.com/diy-projects/ 

hoppas du hittar de två :D

• Mace
    keee skrev 2011-02-12 19:43:22 följande:
    Tack för alla svar!

Problemet är väl att inte alla gör det - bara brainstormar. Rätt många skulle faktiskt inte alls tänka djurplågeri, utan bara köra på. 

För några år sedan var det ju en fest i stockholm där de lottade ut en levande kyckling.... så sådana människor finns absolut och det är nog därför många reagerar. Djur är inte prydnads- eller leksaker, så är det bara. 

Jag skulle bli extermt illa till mod om jag var på ett bröllop med fiskar på borden.

Men det är bra att ni vet det och jag håller med alla tidigare - använda konstgjorda fiskar eller något annat. Du vet ju aldrigt om någon av dina gäster får för sig att hälla lite sprit eller liknande i skålarna för att se om fiskarna blir fulla. 
  • Kattpoet

Jag blev kickad från ett Amerikansk forum för att jag hävdade att ha fiskar i skålar på borden var djurplågeri, jag blev kickad med orden att  jag förstörde stämmningen på forumet med att säga något så negativt.

Använd istället  glasfiskar, plastfiskar  för badkar eller de små plastfiskar som man har som bete. 

• Chicita

Varför inte några fina fiskedrag? 
    Fäst en kork i ena änden på draget (alternativt haka fast kroken i en kork) och släpp ner i en vas.
    Om ni har höga glasvaser så kan ni använda fiskelina för att få dragen på olika höjd i vasen, kanske lite grönt i vasen (alltså nån grön växt)

DET skulle väl verkligen skrika hobbyfiske?  Glad

• shakynose
    Chicita skrev 2011-02-13 17:54:29 följande:
    Varför inte några fina fiskedrag? 
    Fäst en kork i ena änden på draget (alternativt haka fast kroken i en kork) och släpp ner i en vas.
    Om ni har höga glasvaser så kan ni använda fiskelina för att få dragen på olika höjd i vasen, kanske lite grönt i vasen (alltså nån grön växt)

DET skulle väl verkligen skrika hobbyfiske?  Glad
    Ja! Himmel vad snyggt det låter! Ett flöte som guppar på ytan, ett vackert fiskedrag, och så några gröna vasstjälkar el. liknande.
Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?