• keee

Akvariefiskar eller inte?

Hej!
    Vi börjar närma oss vårt bröllop och vi har börjat fundera på bordsdekorationer till middagen, Lite bakgrundsinformation är att min blivande är hobbyfiskare. Nu har han kommit på en idé om hur han vill dekorera. Vi är oense om denna idé. Min blivande tycker att jag ska fråga er här på BT vad ni tycker.

Färgtemat för bröllopet är vitt & blått.

Han tycker att vi ska ha små skålar med två små blåa akvariefiskar (neontetra) vid varje bord (vi kommer ha 8-personers bord).

Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?
  • Snigel Bee
    Alorna skrev 2011-02-12 11:20:30 följande:
    Jag säger NEJ! Det är levande djur som ska ha rätt levnadsförhållande och en liten skål utan cirkulation och med begränsat syre stressar fiskarna. Jag tycker det är elakt.
    Säger också nej pga detta!
  • JustMeAndMyLove

Nej, det finns lagar som skyddar fiskar från det där. De är levande varelser, inte prydnader!
    Alla fiskar måste ha en viss yta att leva på. Att ha dem på en fest skulle bara stressa ihjäl dem.
    De är inte så många år sen ett hoitell i Stockholm fick dryga böter för att de hade fiskar som prydnad i alldeles för små skålar i lobbyn.

• Sackhina

Tycker att ni (som du iofs redan skrivit att ni ska9 ska kolla med en djuraffär som är bra på fiskar, hur det skulle påverka dem! Visar det sig att det finns någon sort som skulle klara detta bra är det ju superkul!
    Det där med hotell som blev omtalade handlade väl om fiskar som levde i extremt små skålat JÄMT?? kan väl kn appast vara jämförbart?

• TheD

Om ni har ett riktigt akvarium så ja. Men annars nej. Djurmisshandel på många plan. Det är som att sätta en guldfisk i en rund skål.

• Lysdioda

Jag skulle bestämt avråda från denna prydnad eftersom fiskarna sannolikt kommer att dö. De behöver ha mer än så för att leva.

Kan han inte hellre binda små flugor i vitt och blått och ha som dekorationer? Sätta namnlapparna i? Eller binda dem i färger som hyfsat matchar era färger och sen ha en lapp i rätt färg?

• shakynose
    Sackhina skrev 2011-02-12 17:13:20 följande:
    Tycker att ni (som du iofs redan skrivit att ni ska9 ska kolla med en djuraffär som är bra på fiskar, hur det skulle påverka dem! Visar det sig att det finns någon sort som skulle klara detta bra är det ju superkul!
    Det där med hotell som blev omtalade handlade väl om fiskar som levde i extremt små skålat JÄMT?? kan väl kn appast vara jämförbart?
    Jo, även om det bara är för en kväll så är det inte OK att sätta djur i alldeles för små utrymmen som inte är anpassade efter deras behov. Ibland har man inget val utan måste ha dem i en mindre bytta vid sidan av akvariet (som när en av mina fiskar blev sjuk) men bara för skojs skull? Nä.

Men som sagt, varför inte ha ett riktigt akvarie som dekoration? Kanske man kan hitta fina lagom små, som dessutom kan fungera som lampor vid borden? Kolla med akvarieaffären!
  • S2011
    Sackhina skrev 2011-02-12 17:13:20 följande:
    det spelar ingen roll att det är tillfällig förvaring - vi har fortfarande en djurskyddslagstiftning att förhålla oss till och att hålla fiskar "för dekoration" på detta vis är inte förenligt med lagstiftningen

se gärna 13 kap. DFS 2004:16 (L80) som man hittar här:
    http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf
  • Zelmah

Djurplågeri.

förmodligen inte något som djurskyddslagen tillåter. Fiskarna måste ha syre, växter o större yta för att må bra och inte dö på kuppen. Risken att de dör är överhängande och då är den lustiga idén plötsligt bara något makabert istället.  Och att djur ska behöva lida för att vi människor ska ha dem som pynt är heller inte ok. Flera andra här gav tips om bättre idéer med ett stort riktigt akvarie som har ordentlig luftpump o växter eller att man väljer fejkfiskar istället om man ska ha det som bordsdekoration.

• Emblas Mamma

Hmm. Jag förstår att han är exhalterad - det hade varit så fint som dekoration..

MEN..

jag tillhör en av dom som egentligen tycker det är lite jobbigt att titta på djur i djurpark..
    jag gillar inte det där med djur som dekorationer ovs..
    och jag kan förstå att ni tycker det är fint, men fiskarn kan ju inte få något syre, och även om ni skulle fixa det så känns det kanske lite jobbigt att dom är där i en liten glasskål och människor tittar på dom och pratar, skrattar högljutt..
    nu vet jag faktiskt inget om fiskar, men antar att dom borde känna sig lite pressade och stressade? :)

Kan ni inte ha ett stort akvarie som någon föreslog, någon annan stans, vid ex. presentbordet, lite längre bort från människor och musik?
    Så var det ju en jättefin idé det där när någon skrev om små söta dekorationsfiskar i små (osynliga) trådar som ni kan ha i en snygg skål! Det vore ju toppen :)

• Sebastiána

Kul idé, förutom det att fiskar är levande varelser och inte prydnadssaker.

Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?