• keee

Akvariefiskar eller inte?

Hej!
    Vi börjar närma oss vårt bröllop och vi har börjat fundera på bordsdekorationer till middagen, Lite bakgrundsinformation är att min blivande är hobbyfiskare. Nu har han kommit på en idé om hur han vill dekorera. Vi är oense om denna idé. Min blivande tycker att jag ska fråga er här på BT vad ni tycker.

Färgtemat för bröllopet är vitt & blått.

Han tycker att vi ska ha små skålar med två små blåa akvariefiskar (neontetra) vid varje bord (vi kommer ha 8-personers bord).

Vad tycker ni om denna idé?

• Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?
  • förlovadflicka

Ja, det låter jättekul tycker jag! Bara ni vet var ni gör av dem sen. Och att de kommer stå säkert :) Min m2b hälsar "låt honom bestämma något också" :P 

• shakynose

Då fiskar kan vara rätt så känsliga, så säger jag nej. Både för fiskarnas skull, men också för att det känns lite sådär med döda fiskar som flyter upp och ner på matbordet... Rynkar på näsan

• Äppelkärna

Vilken underbar blivande man du har, snacka om originell idé! :)
    Utöver min förvåning och skratt försöker jag nu vara seriös och jag kan inte riktigt komma på ngn orsak till att det inte skulle fungera förutom hur fiskarna mår i den miljön. Blir de stressade?? Om man har kunskap kring deras beteende och mående i olika situationer tycker jag man kan göra så. :) Men då ska ni förstås vara överens också! Även om jag älskar galna idéer och annorlunda tänk kanske jag själv inte skulle valt levande fiskar som bordsdekoration, men skulle det funnits vid ngn annans bröllop hade jag älskat det!

Lycka till! :)

• Alorna

Jag säger NEJ! Det är levande djur som ska ha rätt levnadsförhållande och en liten skål utan cirkulation och med begränsat syre stressar fiskarna. Jag tycker det är elakt.

• S2011

levande fiskar?

bara så ni vet det så är det ytterst tveksamt om det är förenligt med djurskyddslagen.
    jag skulle nog vara benägen att säga att det bryter mot flertalet paragrafer i såväl lag som föreskrift.

utöver detta, så är det dessutom inte en särdeles passande eller smaklig idé med tanke på fiskars natur.
    den här "briljanta idén" tycker jag definitivt ni ska kasta i skräpkorgen. 

• Kakform

Kan ni inte ha ett större akvarium någonstans i festlokalen istället? (Typ vid presentbordet, på ert eget bord, någon annanstans i blickfånget) Då kan ni ha lite växter och sånt i vattnet och mer plats för fiskarna, det klarar de säkert utan problem i några timmar.

• keee

Min blivande säger att givitvis måste vi kolla med djurhandlare om hur fiskarna skulle klara detta.
    Han är mest ute efter tankar om denna idé. (Dvs argument för att övetyga migGlad)

• shakynose

ett annat argument är att de inte ser blåa ut uppifrån. om man tittar ner på fiskarna är dom mest brunsilveraktiga

Jag måste säga att jag är emot idén att använda levande varelser som dekoration på det viset.

• fru2011kanske

Det finns ju fina konstgjorda fiskar i glas (som har en tyngd i botten och hänger i tunn tråd) som blir jättefina. Då kan man ju ha snygga blåa glasstenar i botten och blommor i, utan att behöva fundera på hur fiskarna mår

• Äppelkärna
    fru2011kanske skrev 2011-02-12 12:14:46 följande:
    Det finns ju fina konstgjorda fiskar i glas (som har en tyngd i botten och hänger i tunn tråd) som blir jättefina. Då kan man ju ha snygga blåa glasstenar i botten och blommor i, utan att behöva fundera på hur fiskarna mår
    Vilken bra idé!
Svar på tråden Akvariefiskar eller inte?