Helena Mikael skrev 2011-02-01 12:19:43 följande:
När man inte är förlovad innan killen friar och det ska bli bröllop inom ett år, är det inte så ovanligt att killen inte skaffar ring försen bröllopsdagen.
Dejli skrev 2011-02-01 16:34:38 följande:
Jag kanske är dum, men jag fattar inte denna mening... För fria = förlova sig... iaf i min värld...
Nej, du är inte dum. Tänkte också kommentera på det där. Man är ju inte förlovad "innan killen friar", utan man är förlovad, efter att man gemensamt har växlat ringar eller efter att
någondera partner har friat. Att växla ringar har ju historiskt sätt varit normen i Sverige, men friandet är en tradition som är mer vanlig i andra länder, såsom UK och USA. Ibland känns det som att det har skapat viss förvirring att ta in den här trenden till Sverige, för vissa väntar sig fortfarande ett frieri efter att man redan har förlovat sig. Men det är alltså antingen eller, om man ska vara korrekt.
Kör man på "frierikoncecptet" så är ju normen att endast kvinnan bär förlovningsringen och att båda sedan bär vigselring. Den svenska (kallar den svensk, eftersom jag inte har något samlingsnamn) traditionen med ringväxling anger ju genom själva ordet "växling" att man ger varandra var sin ring.
Allt det där var en aning OT, men det är alltså inte så konstigt att din sambo inte bär ring i och med att han friade. Om han har skapat sin uppfattning om förlovning utifrån den "amerikanska" seden, så kanske han bara har för avsikt att bära vigselring. Eller vet du säkert att han inte tänker ha det heller?