• AnnaJacob

Han vill inte ha ring

Min sambo friade till mig på juldagen med en jättefin ring, och vi ska gifta oss nästa sommar.
    Jag vet inte om det är jag som är löjlig, men jag är jätteledsen över att han inte vill ha en förlovningsring på sig. Han arbetar på kontor, så det har inget med att det skulle vara "farligt" för honom att ha ring på sig.

Han är verkligen inte typen som går med smycken, men jag tycker ändå att en förlovningsring inte är det samma som ett vanligt smycke...

Är det bara jag som är löjlig, eller är det andra som har detta problem?

• Svar på tråden Han vill inte ha ring
  • förlovadflicka
    S2011 skrev 2011-02-01 16:30:33 följande:
    fast det är väl ingen som tvingar kvinnor att bära ring heller?
    helt frivilligt. i regel är vi kvinnor lite mer förtjusta i smycken och bling baraFlört
    Ja, det är klart! Menar inte så :) Men om killen köper en ring till tjejen och menar att hon ska ha på sig den för att det ska synas att hon är tagen men att han själv inte vill ha någon tycker jag är lite suspekt...
  • MaalinJohansson

Min kille är heller ingen som har smycken eller liknande. Men ring har vi både och jag hade också blivit jätte lessen om han inte haft någon.

Det är bara jag som ska ha vigselring ( eftersom han inte vill ha två ;) )
    Men han har åtminstånde en och det räcker för mig.

Så nej jag tycker inte att du är löjlig. Jag hade blivit jätte lessen.

• water lily

Jättetrist, jag hade också blivit ledsen, hade känt det som att han skämdes för oss eller något. Men jag tycker ändå att du inte ska straffa dig själv för detta genom att ta av dig ringen och inte låta bli att bära ringen för att statuera exempel inför honom - då blir du bara martyr och tänk om han aldrig ändrar sig, då har du ju gått miste om att bära din ring hela förlovningstiden och kanske längre. Om du gillar din ring och vill ha den på så ska du ha det, du behöver inte ansvara för varför han inte har sin på. Säger någon något om det så säger du bara att han inte gillar att bära ring men såklart ville att du skulle ha en eftersom du gillar det. Men jag tycker ändå att du ska försöka fråga allvarligt igen ifall han inte kommer vilja ha vigselring heller, för det är ju ändå lite ovanligt med sådan motvilja. Eller om du vågar, fråga om han ångrat sig och inte vill gifta sig, men då ska du vara beredd på hur du känner om han säger att han inte vill innan du frågar. Hoppas verkligen att det inte är det det handlar om.

• Iseika

Min sambo bär inte heller sin förlovningsring längre. Jag tror ärligt talat inte att han kommer att vilja ha vigselring heller. Det stör inte mig det minsta. Jag har inget behov av att visa upp honom som min och trivs han inte med ring så kan ju inte jag tvinga honom att ha det. 

Jag är tämligen övertygad om att hans kärlek ligger i ett eventuellt ringbärande. 

• Aniara4

Haha, varje gång jag ser den här rubriken läser jag fel och tycker det står "Han vill inte ha mig", och det skulle ju onekligen vara ett större problem! Skrattande

• Cantaton

Min sambo och jag pratade om detta rätt tidigt i vårt förhållande. Han avskyr att ha smycken; han har aldrig halsband, ringar, klocka eller liknande. Han tycker att det är obehagligt att ha dem på sig. Så han gjorde väldigt tidigt klart att han aldrig skulle komma att ha en ring vid förlovning eller bröllop. Då reagerade jag precis som du - jag blev jättebesviken. Och jag försökte övertala honom att han visst skulle komma att ha ring o.s.v. Sedan ställde jag ett ultimatum: Vi tar mitt efternamn om du "slipper" ring.

I efterhand känns allt ovanstående jättelöjligt. Vi är fortfarande inte förlovade eller gifta, men nu har jag vant mig vid tanken att han inte kommer att vilja ha en ring. Ett tag tänkte jag "Men om han inte har den på fingret, utan på en kedja runt halsen". Men hmm.. Nej, han ville ju inte ha halsband heller. Men... han måste ju åtminstone ha en ring! Om den så ska ligga i en byrålåda. Han kontrade med att det  var bättre att lägga mer pengar på min ring än att lägga pengar på en ring som skulle ligga i en byrålåda.

Jag skulle faktiskt inte heller sätta på mig något jag var obekväm i, så varför skulle jag tvinga honom? Och vad "bevisar" ringen egentligen? Jag vill gärna ha en ring för att visa hela världen att jag är lycklig. Men att han älskar mig, det vet jag oavsett om han har en ring på fingret eller inte.

Så sammanfattningsvis: Jag förstår din reaktion, den är inte löjlig. Men med perspektiv och förnuft skulle jag låta honom "slippa" ha ringen.

• BlackWIngedAngel
    Helena Mikael skrev 2011-02-01 12:19:43 följande:
    När man inte är förlovad innan killen friar och det ska bli bröllop inom ett år, är det inte så ovanligt att killen inte skaffar ring försen bröllopsdagen.
    Dejli skrev 2011-02-01 16:34:38 följande:
    Jag kanske är dum, men jag fattar inte denna mening... För fria = förlova sig... iaf  i min värld...
    Nej, du är inte dum. Tänkte också kommentera på det där. Man är ju inte förlovad "innan killen friar", utan man är förlovad, efter att man gemensamt har växlat ringar eller efter att någondera partner har friat. Att växla ringar har ju historiskt sätt varit normen i Sverige, men friandet är en tradition som är mer vanlig i andra länder, såsom UK och USA. Ibland känns det som att det har skapat viss förvirring att ta in den här trenden till Sverige, för vissa väntar sig fortfarande ett frieri efter att man redan har förlovat sig. Men det är alltså antingen eller, om man ska vara korrekt. 

Kör man på "frierikoncecptet" så är ju normen att endast kvinnan bär förlovningsringen och att båda sedan bär vigselring. Den svenska (kallar den svensk, eftersom jag inte har något samlingsnamn) traditionen med ringväxling anger ju genom själva ordet "växling" att man ger varandra var sin ring. 

Allt det där var en aning OT, men det är alltså inte så konstigt att din sambo inte bär ring i och med att han friade. Om han har skapat sin uppfattning om förlovning utifrån den "amerikanska" seden, så kanske han bara har för avsikt att bära vigselring. Eller vet du säkert att han inte tänker ha det heller?
  • Zelmah

jag förstår dig fullt ut och tycker inte att du är löjlig på något sätt!
    Att bära en ring är något man vänjer sig vid, efter ett tag känner man inte att den sitter där, det är en vanesak. Det verkar ju inte som han har gett dig något ordentligt argumnet till varför han inte vill bära ring när han enbart säger att "det bara är så". Jag hade börjat undrar precis som någon annan sa ifall han skäms över relationen eller att han inte vill "hålla stängt på marknaden"... men jag är kanske paranoid..

Min m2b kan inte bära ring på sitt jobb pga av hygieniska skäl och det är inget konstigt med det, det finns en anledning. Han tar oxå av sig ringen när han tränar för att inte slita o repa den i onödan - inte heller där något konstigt. Men skulle han vägra ring i andra sammanhang skulle jag bli väldigt ledsen. Vill han inte att andra ska se att han är upptagen? Vill han inte stå för vår relation, är han inte stolt över vad vi har? Jag tycker att ringen är en väldigt stark symbol för den tvåsamhet man väljer att tillsammans ingå i när man förlovar eller gifter sig. Det är ju inte bara ringen som är ett äktenskap/förlovning men den är den yttersta symbolen för allt vad det innebär.

Jag tycker att du ska tala om för honom precis vad du känner kring detta, när han får chans att förstå dig kanske han kan visa dig respekten att bära den för din skull då han vet hur mycket det betyder för dig. Uppoffringar gör vi väl alla nån gång för kärlekens skull?

• prinsessanogrodan

Min m2b tyckte att det var väldigt ovant att ha förlovningsring i början och han vill inte ha vigselring. Däremot tycker han inte att förlovningsringen känns obehaglig nu, men han behövde vänja sig ett tag. Han är inte smyckestypen, han tyckte att det kändes märkligt att prova ringar och att den alltid skulle kännas på fingret.
    Dessutom var det väldigt varmt i somras när vi förlovade oss så då satt ringen lite extra tajt men som sagt han behövde tid att vänja sig. Jag behövde också tid att vänja mig vid känslan att ha den på fingret hela tiden.
    M2b ville gärna förlova sig men att alltid ha ring på fingret, det var märkligt för honom

TS: kanske att du kan prata med killen igen? Förklara att många behöver tid att vänja sig vid att ha ring?
    Som sagt min m2b tyckte att det var väldigt ovant, att ringen kändes hela tiden och att det kändes märkligt.
    Jag tror dock att alla positiva reaktioner från omgivningen gjorde att han vande sig snabbare vid ringen
    Jag tror att m2b inte hade förstått hur GLADA alla skulle bli, att omgivningen skulle ge signaler om att vi är "ett stadigt par med seriös relation som vi bekräftat med att förlova oss" och att vi skulle få presenter (vi fick förlovningspresenter och kort på posten med gratulationer) och jag tror att all den positiva uppmärksamheten gjorde att han började se förlovningsringen som något mer positivt och inte 'bara' "beviset på att vi är förlovade". han har till och med berättat att han sitter på jobbet och tittar på sin ring och beundrar den och känner på den  och tycker om känslan av att ha den på fingret

• AnnaJacob

Tack alla för att ni bryr er.
    Jag har pratat med min sambo, och visade honom denna tråden. Han säger att han kommer att ha en vigselring, men att han måste se om han kan vänja sig vid att gå med den.
    Det är ju ett och ett halvt år tills vi gifter oss...så kanske han kan vänja sig vid tanken tills dess...=)
    Jag kanske köper en billig silverring som han kan ha på sig där hemma och vänja sig!

Han säger iallafall att han inte vill annat än att gifta sig med mig och igår kom jag på honom med att läsa bröllopstidningar..hehe

Svar på tråden Han vill inte ha ring