• AnnaJacob

Han vill inte ha ring

Min sambo friade till mig på juldagen med en jättefin ring, och vi ska gifta oss nästa sommar.
    Jag vet inte om det är jag som är löjlig, men jag är jätteledsen över att han inte vill ha en förlovningsring på sig. Han arbetar på kontor, så det har inget med att det skulle vara "farligt" för honom att ha ring på sig.

Han är verkligen inte typen som går med smycken, men jag tycker ändå att en förlovningsring inte är det samma som ett vanligt smycke...

Är det bara jag som är löjlig, eller är det andra som har detta problem?

• Svar på tråden Han vill inte ha ring
  • Helena Mikael

När man inte är förlovad innan killen friar och det ska bli bröllop inom ett år, är det inte så ovanligt att killen inte skaffar ring försen bröllopsdagen.
    Om man däremot förlovar sig för att vara förlovade ett par år, då tycker jag det är skillnad.

Vet att i USA & England bl.a gör man så att tjejen får en ring men inte killen, han får sin först i kyrkan.

Men jag e nyfiken på om han inte ens vill ha ring när ni gifter er?
    För då hade jag också blivit ledsen.

Klart att alla känner olika men jag hade nog inte känt mig gift "på riktigt"
    Det är ju hela ringbytar grejen som i alla fall jag längtar efter.

• Aniara4

Jag kan förstå att det känns lite trist. Jag gillar tanken på att min fästman är på jobbet med ringen med mitt namn på sig. För mig visar ringen inte bara att man är "paxad" utan också att man är älskad. Jag gillar själv att andra ser att jag är en person som någon vill leva med - fånigt, jag vet. Som om man skulle behöva bevisa sitt värde för fullständiga främlingar...

Men om han verkligen inte ville ha den skulle jag nog först och främst vilja veta varför - inte bara "jag känner inte för det" utan en ordentlig förklaring om vad det är som är så obehagligt att det är starkare än önskan att visa att man hör ihop med någon. Men skulle han känna väldigt starkt för det skulle jag såklart acceptera det, men det skulle kännas lite småtrist.

• förlovadflicka

Fy, hade blivit jätteledsen! Min m2b ville definitivt har ring och har den alltid på sig! Han ville tom ha en vigselring han också för att det ska synas att han är gift men han slopade den idén när han insåg att det inte är så vanligt. Och han är definitivt inte smyckestypen, han bär inte ens klocka! 

• sms å fotboll

Min BM har aldrig haft smycke på sig förrutom esin klockan. Därför tyckte han att det var konstigt att ha på sig en ring till en början när vi förlovade oss och han tar fortfarande, (efter 4 år) i stort sett av den så fort han kommer hem. Däremot så tycker han det känns konstigt att inte ha den på sig när vi går hemifrån.

Jag skulle gissa på att det är en vanesak som med så mycket annat. Kanske han kan tänka sig att prova en billigare ring ett tag bara för att gå dig lite till mötes. Då har ahn i alla fall provat...

• AnnaJacob

Tack igen för alla era gulliga svar. Känns skönt att veta att det inte bara är jag som är löjlig, även om det finns er som tycker att det är helt ok att era män inte har ring på sig..=)

Jag vet inte om han kommer vilja gå med ring när vi gifter oss. Jag kan inte se vad skillnaden skulle vara på att ha en ring då som nu. När jag frågar honom om varför han inte vill ha ring, så får jag bara ett irriterat svar om att så är det bara. Det är inte hans stil att gå med ring. Det slutar alltid i bråk.

Jag har iallafall tagit av mig min ring nu...

• förlovadflicka
    AnnaJacob skrev 2011-02-01 14:38:44 följande:

Tack igen för alla era gulliga svar. Känns skönt att veta att det inte bara är jag som är löjlig, även om det finns er som tycker att det är helt ok att era män inte har ring på sig..=)

Jag vet inte om han kommer vilja gå med ring när vi gifter oss. Jag kan inte se vad skillnaden skulle vara på att ha en ring då som nu. När jag frågar honom om varför han inte vill ha ring, så får jag bara ett irriterat svar om att så är det bara. Det är inte hans stil att gå med ring. Det slutar alltid i bråk.

Ja, tycker det är sjukt ojämställt att bara kvinnan ska vara ringmärkt!
  • sms å fotboll
    AnnaJacob skrev 2011-02-01 14:38:44 följande:

Tycker nog han borde prova. Vad är det värsta som kan hända? Det är ju inte som att det är omanligt eller ovanligt att förlovade och gifta män har ring, oavsett om de är kontorsråttor, finanspampar, stekare eller MC-knuttar... :)
  • S2011

hos oss är det bara jag som bär förlovningsring - han lägger "krutet" på en vigselring istället och det är helt okej.
    jag vet att han är min, han vet att han är min (eller jag hans om man hellre vill) och så gör även alla ikring oss.
    om hans arbetskamrater vet det eller ej ger jag faktiskt fasen i..

jag tycker inte man behöver göra en så himla stor deal av allt, herregud, gillar han inte smycken så vad gör det?
    ta er tid till att leta fina vigselringar som ni bägge kan trivas med och gläds över dem istället.

och bär du din förlovningsring - det är inget fult i att vara "ensam" om att bära ring.

• S2011
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 14:40:11 följande:
    Ja, tycker det är sjukt ojämställt att bara kvinnan ska vara ringmärkt!
    fast det är väl ingen som tvingar kvinnor att bära ring heller?
    helt frivilligt. i regel är vi kvinnor lite mer förtjusta i smycken och bling baraFlört
  • Dejli
    Helena Mikael skrev 2011-02-01 12:19:43 följande:
    När man inte är förlovad innan killen friar och det ska bli bröllop inom ett år, är det inte så ovanligt att killen inte skaffar ring försen bröllopsdagen.
    Jag kanske är dum, men jag fattar inte denna mening... För fria = förlova sig... iaf  i min värld...
Svar på tråden Han vill inte ha ring