• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Burre Präst
    nattiselita skrev 2011-02-04 23:35:30 följande:
    Hej!
    Jag har funderat på att vara "osvensk" och ha min pappa som lämnar över mig framme vid altaret. Någon som har samma idé? 
    Utan att mena det som ett påhopp så undrar jag om du vet hur du kommit fram till att du vill göra på detta sättet?

Sedan funderar jag förstås på om du är medveten vad denna sed har för ursprung och så...
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Burre Präst
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:12:36 följande:
    Tycker det är jätteintressant att alla bryr sig om ursprunget till det här men inte tycker att det är något att dansa runt ett manligt könsorgan på midsommarafton :P Tycker jag är lite mer udda :P
    Idag på svd.se stod det i dagens Bergelin apropå bantning och hälsa:

"Först sa du 'Efter nyår' och sen 'När jobbet börjar' ... Varför sätter du inte bara igång?"
    "Men snälla rara ... en miljon Egyptier ropar på frihet på Tahrir-torget och du ber mig börja banta!"

Ibland förs det fram saker som är värre än det man diskuterar, och anledningen sägs vara att man borde engagera sig mot det istället. Oftast är dock det egentliga syftet att bara få folk att hålla tyst och inte engagera sig alls.

Med andra ord: Du vet inte ett dyft om vad jag eller någon annan har för åsikter kring mer eller mindre hedniska fruktbarhetsriter och deras plats i tradionen. Och inget hindrar att man engagerar sig i mer än en fråga åt gången!
  • förlovadflicka
    Burre Präst skrev 2011-02-06 17:39:48 följande:

"Först sa du 'Efter nyår' och sen 'När jobbet börjar' ... Varför sätter du inte bara igång?"
    "Men snälla rara ... en miljon Egyptier ropar på frihet på Tahrir-torget och du ber mig börja banta!"

Ibland förs det fram saker som är värre än det man diskuterar, och anledningen sägs vara att man borde engagera sig mot det istället. Oftast är dock det egentliga syftet att bara få folk att hålla tyst och inte engagera sig alls.

Med andra ord: Du vet inte ett dyft om vad jag eller någon annan har för åsikter kring mer eller mindre hedniska fruktbarhetsriter och deras plats i tradionen. Och inget hindrar att man engagerar sig i mer än en fråga åt gången!
    Menade absolut inget illa, jag gillar inte heller brudöverlämning, ta det lugnt ;)
  • JustMeAndMyLove
    Burre Präst skrev 2011-02-06 17:39:48 följande:

Kort och gott: Två fel blir aldrig ett rätt :)

(Fast då ser jag visserligen inget fel i den gamla riten trotts innehållet av en fallos-symbol!) 
  • Kattpoet

Och man brukade ha en kvinna att befrukta till denna fallos symbol.

• JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2011-02-06 17:46:26 följande:
    Och man brukade ha en kvinna att befrukta till denna fallos symbol.

Förstod inte? 
    Det var väl jorden de "befruktade"? 
  • Kattpoet

Det beror på vilka  källor man tittar på, i vissa sägs det att man den mest  manliga mannen  hade sex med tjejen medans folk stod och tittade på och sedan  drogs killen ut när han kom så han kom över pålen eller avguda bilden.

Andra så har det ett par som har sex framför folket och det barnet som födds efter det bli automagisk präst....

Det finns mycket om midsommar festen, eller midsommar blotet som det hette. 

• Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:22:40 följande:
    So? Tycker det är en väldigt konstig sed ändå :P Och varför är den manlig, det hedrar ju mannen automatiskt! Menar inget med det och pallar inte diskutera det men folk gör så mycket som de inte har en aning om var det härstammar från :) 
    Själva jorden är kvinnan - så kvinnan hedras också
  • JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2011-02-06 19:45:54 följande:
    Det beror på vilka  källor man tittar på, i vissa sägs det att man den mest  manliga mannen  hade sex med tjejen medans folk stod och tittade på och sedan  drogs killen ut när han kom så han kom över pålen eller avguda bilden.

Andra så har det ett par som har sex framför folket och det barnet som födds efter det bli automagisk präst....

Det finns mycket om midsommar festen, eller midsommar blotet som det hette. 
    Wow, ja det berättade de inte om i skolan kan jag ju säga.
    Men det är kanske inte en sån konstig rit ändå. Sex har inte alltid varit hysch hysch.  

Det jag vill mena är helt enkelt att en fallos inte är "anti-femenistisk". Det är bara det den är. En fallos.
    Det är inte alls konstigt att många har en förvrängd bild av femenismen idag. Manshatet, eller snarare penishatet verkar ta stor plats. Vilket är väldigt synd.
  • Aniara4
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-06 20:04:11 följande:
    Det jag vill mena är helt enkelt att en fallos inte är "anti-femenistisk". Det är bara det den är. En fallos.
    Det är inte alls konstigt att många har en förvrängd bild av femenismen idag. Manshatet, eller snarare penishatet verkar ta stor plats. Vilket är väldigt synd.
    Det har du rätt i. Jag anser mig vara feminist, men jag har absolut ingenting emot penisar - jag tycker bara inte man ska behöva ha en själv för att få högre lön, slippa bli avbruten på möten, få ta plats och trivas med sig själv!
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?