• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • förlovadflicka
    Duchess skrev 2011-02-03 14:54:54 följande:
    Nu har det väl inte direkt att göra med frågan om brudöverlämning, men jag har ganska svårt för synsättet att bröllopsdagen är tjejens tillfälle att vara prinsessa för en dag. Jag tycker att det är brudparets dag, inte brudens.

För övrigt var min brudklänning med tillbehör dyrare än den blivande makens när jag gifte mig...
    Vet inte hur din blivande är men min har inget behov av att bli betraktad som vacker... Ser det inte som min dag mer än hans, han är inte en sån som inte bryr sig, han är med och planerar och ser lika mycket fram emot det som jag, men eftersom jag är ful i vanliga fall så vill jag gärna ge folk en "wow"-effekt den dagen, något som (tack och lov) inte min m2b vill :P
  • skruttisOmuffis
    Duchess skrev 2011-02-03 14:48:00 följande:
    Jag känner präster som rappar och spelar i rockband. Och så känner jag präster som tycker att all musik utom den som spelas i P2 är obegriplig. Präster är ju också människor

Jag vet att det finns många som inte vill ses förrän i kyrkan. Det är helt okej. Men varför är det då alltid tjejen som ska tåga fram till killen, själv eller med pappa? Varför kan inte killen skrida fram till bruden som står där och väntar, tillsammans med sina tärnor? (Ja, det är en helt seriös fråga).
    Men med det mesta kring bröllop kan man ju fråga sig varför...
    Brudgummen borde få ha en brudgumsbukett... men för att göra det till ett riktigt slag om jämställdheten så döper vi om det till bröllopsbukett så har vi exakt samma...
    Jag vet att jag är extrem nu, men förstår du vad jag menar?

Saker är och har varit på ett visst sätt och det är upp till var och en att ändra på det och skapa nya traditioner eller bara göra någort helt eget. Klart killen kan gå fram när bruden står där framme, det är ju trots allt bara logistik.

Varför inte sätta på en jättbra låt och sen låta alla inklusive följet dansa fram till altaret som på en välkänd video på youtube??
  • förlovadflicka
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 15:05:25 följande:
    Brudgummen borde få ha en brudgumsbukett... men för att göra det till ett riktigt slag om jämställdheten så döper vi om det till bröllopsbukett så har vi exakt samma...

Saker är och har varit på ett visst sätt och det är upp till var och en att ändra på det och skapa nya traditioner eller bara göra någort helt eget. Klart killen kan gå fram när bruden står där framme, det är ju trots allt bara logistik.

Varför inte sätta på en jättbra låt och sen låta alla inklusive följet dansa fram till altaret som på en välkänd video på youtube??
    Som denna kanske? :P

• passionsblomman
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:53:42 följande:
    Konstigt med tanke på att kyrkan under en sjuårsperiod får mer än 14.000kr av mig i skatt.... Så kyrkan är beroende av sina medlemmar, men vill inte vara tillmötesgående...
    Kan det vara en del av roten till varför staten och kyrkan har skiljt sig och att svenska kyrkan tappar antal medlemmar.... Vi gillar ju jämställdhet i Sverige.

Jag hoppas att det kommer att stå något fint i den nya kyrkohandboken. Något om jämställdhet kanske...
    Du betalar ju ganska mycket skatt till en väldig massa fler saker i samhället. Det betyder på intet vis att du därför bestämmer på enskild nivå över hur saker och ting ska gå till  vare sig i trafiken-dit det går ganska mycket skatt, i skolan, eller vården, domstol eller för den delen vad du får lov att göra på allmän plats osv. Världen är helt enkelt inte sådan att du gör precis som du vill i någon vidare utsträckning. Det råder en total missuppfattning därvidlag måste jag säga i samhället i dagsläget. Man verkar tro att yttrande-och åsiktsfrihet, eller att man har bidragit med pengar på endera sättet innebär att man faktiskt gör som man vill. . Och man upplever sig kränkt så fort man inte får sin vilja fram.

Samtidigt verkar oerhört många ha glömt de vägar som finns för att man faktiskt ska kunna påverka. Nämligen att man deltar i de demokratiska processerna för att uttrycka sina åsikter och önskemål, lägga fram förslag och tycka till där det gör nytta. Man deltar hejvilt i debatter på nätet - det ska tyckas och kommenteras överallt, men oftast bara i just forum etc. Tycker man att något är alldeles åt skogen så finns det ju en riksdag och en regering vi själva röstat fram att vända sig till. De är valda att föra fram våra röster och lyssna på vad vi motionerar om för att fatta beslut som har folklig förankring.
    Beslutsfattande sker hela tiden inom olika organisationer, och med mindre än att man faktiskt gör sig besväret att delta aktivt för att visa att något är viktigt för en, så kanske man får finna sig i vad andra beslutat. Eller välja ett annat alternativ.
    Så, vill man ändra ditten eller datten i kyrkans värld, kanske man ska engagera sig?

Inte bete sig som att faktumet att man betalat skatt innebär att man har rätt att knata iväg och bestämma sig för att inkassera vad man tycker att man pröjsat för, utan att ens vara insatt i vad det är man faktiskt deltar i. En gudstjänst som sagt. Som kyrkan aldrig har lovat någon att sätta ihop efter eget huvud. Man har inte köpt sin stund i rampljuset och en scen för sin egen regi en viss tid. Som så väldigt många verkar tro.

(precis som att man bara för att man betraktar sig som kund någonstans inte innebär att man har rätt att bete sig precis hur som helst mot de människor som har som arbete att ge en service. kunden må ha en hel massa rätt, men inte att bete sig som jag sett oräkneliga exempel på under mitt yrkesliv. Men det är ett stickspår, så jag lämnar det därhän.)
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Aleta
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:42:40 följande:
    Man ska aldrig ta någonting för givet... prästen på min student rappade fram sin predikan...

Det ligger säkert någon fulig eller fånig stereotyp uppfattning bakom ang sistnämnda frågan...
    Det skulle vara väldigt fint om min bm's mamma ville överlämna honom. Åh, vad fint
    (Hans pappa är avliden...om någon undrar "varför just mamman och inte pappan"...)

I vårt fall så är det nog så att min bm vill vara där framme först för han har hajpat det här med att inte få se mig i min klänning innan vigseln.
    Men det kanske vore tvärtom om vi lade ner lika mycket pengar på min bm's kläder, underkläder, hår, smink, smycken och naglar...för att inte glömma lilla aftonväskan
    Då kanske jag skulle stå och med spänning och förväntan och vänta på honom där framme!
    Min mans kläder kostade mer än mina.
  • Aleta
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 15:05:25 följande:

Att låta hela följet dansa in i en kyrka känns mer show och mindre gudstjänst. Det är ett typiskt tillfälle att välja en privat borgerlig vigsel.

En vigselgudstjänst är offentligt, inte privat. Vem som helst har rätt att närvara så att det finns regler för hur de ska gå till är inte speciellt konstigt.

Blommans förslag var bra. Om man tycker att det är jätteviktigt att brudöverlämningar sker i kyrkan så kan man engagera sig, till en början lokalt.  
  • Aniara4
    Burre Präst skrev 2011-02-03 14:39:52 följande:
    Som präst är det jag och ingen annan som har det slutliga ansvaret för hur en gudstjänst ser ut!

Vissa saker kan utformas i samråd med brudparet, men det råder ingen jämställdhet mellan kyrka och brudpar. Vigseln är en gudstjänst, vilket betyder att den i allt (musik, språk, symboler, handlingar etc.) skall stå i överensstämmelse med Svenska Kyrkans tro och lära.

Vigseln är alltså inte brudparets stund att utforma som de vill, det är en gudstjänst som de kan välja att delta i.

Sedan är inte Svenska Kyrkan en kyrka som styrs uppifrån i någon högre grad. Det gör att enskilda präster kan variera i hur de ser på enskilda detaljer i en gudstjänsts utformning. Nackdelen med detta är förstås att det inte alltid går att fastställa att "så och så gör Svenska Kyrkan". Fördelen är att Svenska Kyrkan kan rymma mer än en enda uppfattning i olika frågor, även om hon har svårt för det och våndas storligen ibland.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Bra uttryckt, jag var faktiskt precis på väg att påpeka samma sak. En kyrklig vigsel är inget privat jippo, utan en gudstjänst som man ber prästen att hålla för en, och det är prästen som avgör hur hennes/hans gudstjänst ska gå till, utifrån sin egen övertygelse och yrkesroll, och förstås utifrån den gudstjänstordning som finns. Alla situationer går inte att förutse i regler och manualer, och därför måste man förlita sig på den enskilda prästens omdöme när det kommer ovanliga och oväntade frågor (som brudöverlämning tills nyligen har varit). Har man särskilda önskemål på sin vigselGUDSTJÄNST så tar prästen under övervägande om det är något som hen kan stå för inom ramen för sin yrkesutövning.

Att hänvisa till att man betalar kyrkoavgift är ett ungefär lika bra argument som att säga att eftersom jag betalar medlemsavgift till Friskis&Svettis kräver jag att få träna naken på alla deras pass, för det är min träning och jag måste få göra som jag vill.

Vill man inte följa Svenska Kyrkans gudstjänstordning eller värderingar (och ja, de har förändrats över tid, det är väl en jäkla tur det!), är det ingen som tvingar en att göra sin vigsel till en gudstjänst, det går att göra hur fina borgerliga vigslar som helst där man får göra precis som man vill.
  • Lissie84

Hej allihop! 

Tänkte på en sak som jag ser som självklart men som flera inte verkar förstå(eller så gör ni det och vill bara att andra ska säga det rakt ut Flört), så jag ska försöka att förklara. 

Alltså, många undrar varför det just är pappan som ska följa dotter upp mot altaret . Förklaringen är ju väldigt enkel. Seden är ju anglosaxisk, där man som överallt i världen haft ett ojämnt förhållande mellan män och kvinnor, där pappan var familjens överhuvud. Detta har hängt med i deras traditioner som i sin tur kommit hit, vilket förklarar varför det just är pappan som följer.... men detta visste väl alla? Så varför undrar ni? Jag kan tänka mig att med tiden så kommer detta att luckras upp lite i och med att traditioner och symboler ändras.För övrigt kan jag satsa massa låtsaspengar  på att de flesta brudpar som vill ha brudöverlämning är medvetna om vad det har betytt men känner nu att det har ändrats. Kan inte nån som vet hur man gör starta en omröstningstråd där man får rösta på vad brudöverlämning betyder idag? Skulle va jätteintressant att kolla det. 

• Oniq
    Lissie84 har en poäng i omröstningsidén där.

F.ö. tycker jag att det är lustigt att så många som inte är direkt kristna väljer kyrkobröllop för att 'det ska vara så' eller att det anses vara en vacker lokal.
  • skruttisOmuffis
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 15:08:27 följande:
    Som denna kanske? :P

" target="_blank">

Hahaha...Ja, det var den jag syftade på, men det var nog mest menat som ett skämt.
    Jag tycker att det är lite väl galet för min smak... Jag menar bara att man kan göra precis som man vill med själva entrén...dock lämpar sig nog detta bäst på en borgerlig vigsel som någon annan nämde.
    Lissie84 skrev 2011-02-03 19:12:28 följande:
    För övrigt kan jag satsa massa låtsaspengar  på att de flesta brudpar som vill ha brudöverlämning är medvetna om vad det har betytt men känner nu att det har ändrats. Kan inte nån som vet hur man gör starta en omröstningstråd där man får rösta på vad brudöverlämning betyder idag? Skulle va jätteintressant att kolla det. 
    Starta den tråden du vetja!
    Det skulle vara väldigt intressant att höra om de som valt att ha brudöverlämning och vad det betydelsen i det ligger för dem.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?