skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:53:42 följande:
Konstigt med tanke på att kyrkan under en sjuårsperiod får mer än 14.000kr av mig i skatt.... Så kyrkan är beroende av sina medlemmar, men vill inte vara tillmötesgående...
Kan det vara en del av roten till varför staten och kyrkan har skiljt sig och att svenska kyrkan tappar antal medlemmar.... Vi gillar ju jämställdhet i Sverige.
Jag hoppas att det kommer att stå något fint i den nya kyrkohandboken. Något om jämställdhet kanske...

Du betalar ju ganska mycket skatt till en väldig massa fler saker i samhället. Det betyder på intet vis att du därför bestämmer på enskild nivå över hur saker och ting ska gå till vare sig i trafiken-dit det går ganska mycket skatt, i skolan, eller vården, domstol eller för den delen vad du får lov att göra på allmän plats osv. Världen är helt enkelt inte sådan att du gör precis som du vill i någon vidare utsträckning. Det råder en total missuppfattning därvidlag måste jag säga i samhället i dagsläget. Man verkar tro att yttrande-och åsiktsfrihet, eller att man har bidragit med pengar på endera sättet innebär att man faktiskt gör som man vill. . Och man upplever sig kränkt så fort man inte får sin vilja fram.
Samtidigt verkar oerhört många ha glömt de vägar som finns för att man faktiskt ska kunna påverka. Nämligen att man deltar i de demokratiska processerna för att uttrycka sina åsikter och önskemål, lägga fram förslag och tycka till där det gör nytta. Man deltar hejvilt i debatter på nätet - det ska tyckas och kommenteras överallt, men oftast bara i just forum etc. Tycker man att något är alldeles åt skogen så finns det ju en riksdag och en regering vi själva röstat fram att vända sig till. De är valda att föra fram våra röster och lyssna på vad vi motionerar om för att fatta beslut som har folklig förankring.
Beslutsfattande sker hela tiden inom olika organisationer, och med mindre än att man faktiskt gör sig besväret att delta aktivt för att visa att något är viktigt för en, så kanske man får finna sig i vad andra beslutat. Eller välja ett annat alternativ.
Så, vill man ändra ditten eller datten i kyrkans värld, kanske man ska engagera sig?
Inte bete sig som att faktumet att man betalat skatt innebär att man har rätt att knata iväg och bestämma sig för att inkassera vad man tycker att man pröjsat för, utan att ens vara insatt i vad det är man faktiskt deltar i. En gudstjänst som sagt. Som kyrkan aldrig har lovat någon att sätta ihop efter eget huvud. Man har inte köpt sin stund i rampljuset och en scen för sin egen regi en viss tid. Som så väldigt många verkar tro.
(precis som att man bara för att man betraktar sig som kund någonstans inte innebär att man har rätt att bete sig precis hur som helst mot de människor som har som arbete att ge en service. kunden må ha en hel massa rätt, men inte att bete sig som jag sett oräkneliga exempel på under mitt yrkesliv. Men det är ett stickspår, så jag lämnar det därhän.)