• Sebastiána

Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
    Ni får gärna kommentera om ni vill

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
  • Bridezilla11
    majflicka skrev 2011-07-11 11:55:31 följande:
    Vi behåller också våra resp efternamn
    Vi med, men jag tar min blivandes efternamn som mellannamn. Jag har ett väldigt ovanligt efternamn, endast vår släkt som heter det. Så därför skulle jag aldrig någonsin byta ut det till hans tråkiga :P Men att ha det som mellannamn kan jag sträcka mig till ;)
  • Akima

Tar min sambos efternamn,
    Har två biologiska barn ihop som bär hans efternamn också
    och min son sen tidigare byter samtidigt som jag=) 

• lundabrud

Vi tar mitt efternamn. Han heter Andersson. Behöver jag säga mer?

• Trivia

Vi kommer att ta mitt efternamn. Han har ett vanligt -son efternamn så det har aldrig varit aktuellt. Dubbelnamn gillar jag inte så det var heller inget alternativ.
    Enda nackdelen med att ha ett lite ovanligare namn är ju att man jämt och ständigt måste stava det för folk och att det kan komma hem brev med alla möjliga och omöjliga varianter på...Obestämd

• Rosi

Vi tänker byta... Men vilket tycker ni är "finast" Moberg eller Karnestål?

• Akima
    Rosi skrev 2011-08-03 18:25:12 följande:
    Karnestål tycker jag =).
    Ovanligt också ^^ 
  • Emma83brud

Vi tar mitt namn, då min blivande nu heter ett vanligt -son namn.
    Mitt är ovanligare men som Trivia skriver får man bokstavera det ibland men det är smällar man får ta. Har även med ä i namnet vilket ställer till det när man åker utomlands men den smällen tar vi också.

• Zelmah

vi behåller våra egna efternamn men han tar även mitt efternamn som mellannamn. Mitt efternamn är unikt, ett norskt gårdsnamn som enbart vår familj har som efternamn så det är bara vi 8 i hela världen som har namnet. Han har ett vanligt men fint namn men jag skulle aldrig aldrig kunna tänka mig att ta bort mitt efternamn, jag vill även kunna föra det vidare till eventuella barn. Sen tycker jag att det inte alls är en självklarhet att man som kvinna ska ta mannens namn... tänk att den tillfälliga kortvariga namnförordningen fick en sån seglivad genomslagskraft bland gemene man...

• Zelmah
    Rosi skrev 2011-08-03 18:25:12 följande:
    tycker att Karnestål är finast men det kan kanske ha lite att göra med att jag associerar Moberg till en galen gammal knarkare som bodde i min hemstad, han var lite ökänd över hela stan.. (liten stad) hehe..

Men Moberg är mjukare och Karnestål lite hårdare i tonen, beror på vad man föredrar. Karnestål låter nästan lite militäriskt på något sätt, men det är jätte fint! Ovanligt? Har aldrif hört det förut. Röstar på Karnestål.
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?