Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
Ni får gärna kommentera om ni vill
Tar min sambos efternamn,
Har två biologiska barn ihop som bär hans efternamn också
och min son sen tidigare byter samtidigt som jag=)
Vi tar mitt efternamn. Han heter Andersson. Behöver jag säga mer?
Vi kommer att ta mitt efternamn. Han har ett vanligt -son efternamn så det har aldrig varit aktuellt. Dubbelnamn gillar jag inte så det var heller inget alternativ.
Enda nackdelen med att ha ett lite ovanligare namn är ju att man jämt och ständigt måste stava det för folk och att det kan komma hem brev med alla möjliga och omöjliga varianter på...
Vi tänker byta... Men vilket tycker ni är "finast" Moberg eller Karnestål?
Vi tar mitt namn, då min blivande nu heter ett vanligt -son namn.
Mitt är ovanligare men som Trivia skriver får man bokstavera det ibland men det är smällar man får ta. Har även med ä i namnet vilket ställer till det när man åker utomlands men den smällen tar vi också.
vi behåller våra egna efternamn men han tar även mitt efternamn som mellannamn. Mitt efternamn är unikt, ett norskt gårdsnamn som enbart vår familj har som efternamn så det är bara vi 8 i hela världen som har namnet. Han har ett vanligt men fint namn men jag skulle aldrig aldrig kunna tänka mig att ta bort mitt efternamn, jag vill även kunna föra det vidare till eventuella barn. Sen tycker jag att det inte alls är en självklarhet att man som kvinna ska ta mannens namn... tänk att den tillfälliga kortvariga namnförordningen fick en sån seglivad genomslagskraft bland gemene man...
Jag byter bort två efternamn mot ett. Ska bli så skönt att bara ha ETT efternamn. Jag har haft två efternman hela livet och det har faktiskt varit jobbigt...