• Sebastiána

Vilket efternamn ska ni ha som gifta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-25 14:28
    Ni får gärna kommentera om ni vill

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?
  • Jeliqa

Vi var lite inne på att ett min gammelmormors släktnamn - Ivanov eller Grigorjeff men har ändrat oss och kommer ta min BMs namn istället. Jag har ett av Sveriges vanligaste efternamn (Karlsson) och BMs är eget påhittat av hans farfar så det känns väldigt speciellt att få heta så. 

• plankton

Vi tar båda mitt namn då det är lite mer "ovanligt".

• Krystal

Byter till hans efternamn, det har aldrig varit tanke på något annat. Byter gärna ifrån mitt -qvist namn till hans adliga efternamn.

När jag var yngre gillade jag alltid "dubbel efternamn", som tex De la Vega (Zorros efternamn) och nu kommer jag att få ett sådan.
    En annan kul grej med efternamnbyte är att när vi gift oss så kommer jag att heta, både med förnamn, andranamn och efternamn precis som m2b:s gammelfarmor (hon dog samma år som jag föddes)

• EmmaochTommy

så skönt att läsa detta.
    vi kan ju byta senare helt enkelt:)
    tack att ni finns

• masz

Jag vägrar ha hans efternamn av många olika anledningar. Och jag har sveriges typ vanligaste namn och vill själv inte heta det och vill inte ge mina barn det efternamnet. Så vi tar ett finare från släkten :p

• Catlife

Skitsvårt det där. Jag har ett någorlunda ovanligt -sson namn, och han har ett av de absolut vanligaste. Han vägrar byta ut sitt, och jag vill inte behålla mitt. Jag har för tillfället nämligen samma namn som pappas nya fru, som jag innerligt hatar, och det tänker jag inte fortsätta med. Jag skulle vilja ta hans mammas flicknamn; Nord (kort, fint och lagom ovanligt), men han säger att han heter som han heter helt enkelt. Om jag byter till hans kommer jag att heta exakt som ca 7500 andra i Sverige (enligt Ratsit). Så fick det bli, papperna är inskickade! För mig är förnamnet viktigare än efternamnet, och det kommer kännas bra att höra ihop med honom genom hans efternamn. Traditionell som man är :)

• MaybeBride09

byter till hans namn, men det är för att hans familj är den enda som heter så. Hade han däremot hetat något vanligt hade jag behållt mitt efternamn som är norsk-klingande. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • BlackWIngedAngel

TS; Har du tänkt på att tråden enbart riktar sig till heteropar? Jag tar min partners namn/Partnern tar mitt hade varit en mer könsneutral frågeställning. Bara som en tanke. ;)

• 090208

Självklart byter ingen av oss namn. Det ser jag ingen som helst poäng med!

• Sebastiána
    090208 skrev 2011-02-25 23:50:38 följande:
    Självklart byter ingen av oss namn. Det ser jag ingen som helst poäng med!
    Word
Svar på tråden Vilket efternamn ska ni ha som gifta?