• Stephanie

kuvertpris runt 1300kr?!

Hjälp!
    Hur vi än vrider och vänder så hamnar kostnaden runt 1300kr per person Då har vi testat med lokal o catering, fina restauranger, etc etc. Hur gör ni alla goa människor för att få ner kuvertkostanden???
    Bör tilläggas att vi ej har möjlighet till eget tält samt att vi inte har stor släkt som mer än gärna hjäper till med att laga mat etc. Jag har vridit och vänt på siffror och gjort kalkyler hela kvällen....

Någon med tips på lokal och billig catering i Stockholm???

• Svar på tråden kuvertpris runt 1300kr?!
  • 1700tal

Men jag tror inte TS alls menade att hon ska ta betalt av gästerna överhuvudtaget! Ingenstans nämner hon ju kuvertavgift, bara kuvertpris och kuvertkostnad (alltså den peng som brudparet själva betalar till cateringfirman).

• dreams come true

Jag tror inte TS menar att gästerna ska betala detta pris utan vad de får betala per kuvert på de offerter de tagit in.

Vi håller nere våra kostnader genom att låna restaurangskolans lokaler, som de även har både lunch- och kvällsserveringar i. Det är med andra ord fina lokaler. Har hittat en bekant som är kock som lagar maten för en helt okej peng och kan på detta sätt köpa all mat och all dricka själva. Vi kommer landa på totalt 15000:- för mat (med middag och personal) och ca 7000:- för dricka till 70 personer.
    Tror tyvärr inte vårt tips hjälper så jättemycket då vi inte bor i stockholm. Men du kanske kan kolla efter liknande alternativ?
    Har man ett ordentligt kök så kan man ofta, särskilt med hjälp av vänner, hitta folk som kan laga mat och servera och på så sätt komma ner ordentligt i pris.

• dreams come true

Hur många gäster har ni?

• Boxiebride

Visst är det så att kostnaderna har en tendens att dra iväg och vi försöker fixa så mycket som vi kan själva utan att ha ihjäl oss. Vi kommer ha kuvertavgift och den kommer att täcka en del av maten och drycken till maten+bubbel till brudskål+snittar före maten+kaffe+avec+tårta+vickning. Kostnaden för lokal och allt annat runt omkring betalar vi själva, men mat+dryck är ju det som är allra dyrast. Vi kommer att köpa in dryck själva, sen ska vi med hjälp av familj och vänner fixa snittar, tårta och vickning själva. På så sätt får vi ned kostnaderna ganska bra, så egentligen behöver cateringfirman bara stå för förrätt och varmrätt, serveringspersonal ska vi också anlita genom vänner.

Ett förslag om man inte har vänners vänner som kan hjälpa till med servering etc. är ju att kolla med restaurangskolor om det finns elever som vill tjäna en liten extra slant.

Sen kommer vi att ha en bar till självkostnadspris efter middagen, inte för att tjäna pengar på det utan bara för att täcka den kostnaden för alkoholen.

Så tänker vi i alla fall, vår kuvertavgift kommer nog ligga på 350kr/person, det kommer inte täcka allt men en del av kostnaden sen går vi in och står för resten.

Hoppas att ni hittar en nivå som känns rätt för er. Glad

• TheD

Ah, jag ber om ursäkt om så är fallet. Jag läste rakt av att gästerna ska betala det, som andra tydligen :) Sorry!

Men iaf...Hur kan det bli en sån summa???

• Sammet

drycken kostar oftast mer än maten...kolla läget där. dra ned på dyra viner 
    buffe istället för tre-eller fyrrätter sänker också kostnaden.
    skippa alla små detaljer, ha enklare dukning

Sen beror det på vart du vill vara. Inne i stan är det mesta dyrt  och man får inte mycket för det särskilt om man är 100+ i antal

Om det ska vara 1300kr då tycker jag det ska åtminstone inkludera följande punkter samt tillgång till hela stället. 

Fördrink/Brudskål - 1 glas mousserande med ombjud

2 sorters snittar

3-rätters festmeny

Obegränsat med vin till för- och varmrätt

4 cl dessertvin

Alkoholfritt alternativ till de som önskar

4 cl avec (cognac, calvados, likör)

2 drinkbiljetter/gäst (öl, vin, cider eller 4 cl drink)

Vickning

öppet till 04.00 

• turbovampyria

Jag ber om ursäkt jag tror jag läste lite för snabbt Skäms. Trodde som de ovan att det handlade om kuvertavgift.

• Tittski

jag skulle aldrig gå på ett bröllop som jag va tvungen betala för att få gå på...aldrig...!!!!!

• MaybeBride09

Det är en skillnad på Kuvertavgift och kuvertpris/kostnad. TS vill inte be sina gäster betala 1300 kr, men maten och drycken kostar 1300 kr per person och TS vill hitta någon billigare. 

Åter igen, TS ber ingen betala utan vill ha tips på ett kuvertpris (som inte är samma som kuvertavgift) som är mindre än 1300 kr. 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Stephanie

oj vilka debatter det blivit. jag menade inte att gäster ska betala ett korvöre, vi ska stå för allt själva. Det är vi som gifter oss och bjuder till fest! =) vi har tagit in offerter från lite olika ställen och när man slår ut vad deras kostander blir per person (då allt inkluderat) så landar vi runt 1300kr per person. Känns som orimligt dyrt...
    Typ som en cateringfirma skulle ha betalt för varje kuvert 125kr/person (tallrik, gafflar, knivar, glas etc...), sen kostade sopsäckar och allt sådant 3000kr för en kväll, känns som att bara man nämner ordet bröllop rusar priset iväg!
    Men nu har vi ett annat ställe med en bättre prisnivå på gång. Men jag trodde i min värld att catering och lokal och köpa egen dricka var uteslutet billigast men tji fick jag...

• Aniara4

Vi räknar med att lokalen (inklusive porslin, dukning, dukar etc. samt ljudanläggning) plus trerätters för 50 personer kommer att gå på lite drygt 22 000. Då har vi inte räknat med kaffe (hittade inte det på hemsidan), och det tillkommer nog ett par tusen för serveringspersonal. Dessutom ska vi köpa sprit och tårta!

• Moster Stina
    Stephanie skrev 2011-01-24 22:08:26 följande:
    oj vilka debatter det blivit. jag menade inte att gäster ska betala ett korvöre, vi ska stå för allt själva. Det är vi som gifter oss och bjuder till fest! =) vi har tagit in offerter från lite olika ställen och när man slår ut vad deras kostander blir per person (då allt inkluderat) så landar vi runt 1300kr per person. Känns som orimligt dyrt...
    Typ som en cateringfirma skulle ha betalt för varje kuvert 125kr/person (tallrik, gafflar, knivar, glas etc...), sen kostade sopsäckar och allt sådant 3000kr för en kväll, känns som att bara man nämner ordet bröllop rusar priset iväg!
    Men nu har vi ett annat ställe med en bättre prisnivå på gång. Men jag trodde i min värld att catering och lokal och köpa egen dricka var uteslutet billigast men tji fick jag...
    Men ni kan väl hyra en lokal som redan har porslin så det räcker.
    Bygdegårdar brukar t ex ha det! Kolla upp utanför Stockholm vet ja!

Vi bor ca 45 min bilväg från innerstan och här kostar tre dagars hyra av en lokal för 100 personer 3500, men då ingår porslin och sånt.

Det är i sanning inte världens finaste lokal, men jag är säler på att den går att piffa till! (alhamrastugan, Rimbo i Norrtälje komun)

Och vill du komma billigare undan beträffande personal, så kan du ju försöka byta tjänster med andra brudpar här på torget.
    Jag ska t ex stå för musiken på ett bröllop, och får tre serveringspersoner som tack för det!
  • L8PR

Hej!
    Om du gör snittar själv och tårtan själv så kan du kanske komma ner i pris.
    Handla alkoholen i tyskland kan även det sänka kostnadena.
    Har du buffe  så behöver du inte så många serveringspersonal
    Många skippar efterrätten eftersom de upplever att efterrätten och tårta blir kaka på kaka.
    Porslin bör ingå i hyran om inte så kolla upp andra firmor som hyr ut porslin. du ska inte betala mer än 5 kr per del alltså 3 kr kniv 3 kr gaffel osv. Det bästa med hyr är att du/personalen inte behöver diska och då behöver du mindre personal
    Kolla även på annan lokal som du kan smycka själv om denna blir för dyr.
    Jag ha rinte riktigt helt läst igenom denna tråden men i min värld är 125kr för porslin ett sjuuuuuuukt högt pris. Du kan själv köpa allt och hamna på 50 kr /person så detta bör du kunna dra ner radikalt.
    OCH ja så
    fort namn nämner bröllop så blir det de dubbla

• Chicita

Att kostnaden var 1300:- per person tolkade i alla fall JAG som att det är vad det kostar för brudparet för mat mm.

Skulle inte tänka mig att ta betalt av gästerna själv, men man utgår väl ifrån sina egna preferenser när man tolkar vad som skrivs Flört 

Jag får hyra "specialporslin" dvs trätallrikar, bestick och bägare för 40:- per kuvert av vår cateringfirma och då tar ju dom hand om disken också.
    Hade förväntat mig att detta skulle vara dyrare än att hyra "vanligt" porslin men tydligen inte då...

Verkar som om det kommer fram massa ockrare så fort ordet bröllop nämns, speciellt i storstäder.

Att jämföra priser och göra vissa ändringar (buffé istället för bordsservering exempelvis) är ju ett sätt att få ner priset.
    Sen beror ju priset självklart på vilken standard man vill ha också. Billigt är ju inte alltid synonymnt med bra...

Lycka till med att hitta ett prisvärt alternativ Glad 

Svar på tråden kuvertpris runt 1300kr?!