• EhjärtarF

Nytillkomna flick o pojkvänner

Hur är det där med nya pojk o flickvänner. 

Har några singel kusiner som är i 20-30 års åldern. Ett par av dem har nu skaffat varsin flickvän som jag aldrig träffat.
    Måste de följa med??
    Eftersom jag aldrig träffat dem så tycker jag inte de har ngt på mitt bröllop o göra.

Ngn som kan denna etikett? Flickvän har väl ingen rätt men fästmö ska med?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 22:43
    Tänkte skriva på kuverten namnet endast på kusinen o då borde man väl fatta att ingen flickvän är bjuden?

• Svar på tråden Nytillkomna flick o pojkvänner
  • TheD

Själv tycker jag det är självklart att om det står "Johan Andersson" och hans adress på kuvertet  och sedan "Johan" jnbjuds att med sin närvaro hedra vigselakten osv........ på inbjudningskortet så är det ENDAST "Johan"

:)

• SaJo1981

vi kommer att bjuda +1 hos alla, har några vänner som är ganska "nya" i par men vi känner ju våra vänner och tror inte dom hade tagit med någon "tillfällig förbindelse" på bröllop!
    Det största problemet med +1 tycker jag är bordsplaceringen därför kommer vi ha o.s.a ganska tidigt där alla får säga om dom är 1-2-3-4 etc (vissa som har barn där vi inte vet hur många som kommer följa med) så vi kan planera hur alla ska sitta.

dock funderar jag på hur man placeras dem när det är så "nya"....vi vill ju gärna blanda lite så man får trevligt sällskap men också lite nytt sällskap som man kanske inte känner, men den stackarn som inte känner någon annan än sin flickvän/pojkvän på festan blir det ju kanske lite tråkigt för....

• Vi2alltid
    turbovampyria skrev 2011-01-22 18:25:21 följande:

Enligt mig tas det oftast för givet och räknas med att alla över 18 får ta med en +1. Vill man då inte ha med respektive utan bara de som har riktigt seriösa så måste man nog skriva ut detta så att det uppfattas. Det är ju åinsamt i fall kusinen ringer och säger att han och hans flickvän kommer och ni då i telefon måste säga att hon tyvärr inte är inbjuden. Ett namn på inbjudan förusätter inte att respektive inte är inbjudna.

Aldrig hört talas om. Om namnet inte står på inbjudan så är den personen inte bjuden. Men däremot är det allför många som inte känner till det.
  • TheD
    Vi2alltid skrev 2011-01-23 16:40:52 följande:
    Aldrig hört talas om. Om namnet inte står på inbjudan så är den personen inte bjuden. Men däremot är det allför många som inte känner till det.
    Mmm, tyvärr. Måste man tänka åt folk? :)
  • EhjärtarF

Jag tycker oxå man följer det som står på kuvertet, om man är osäker så frågar man när man svarar på inbjudan =)

• Sebastiána

Argumentet "Eftersom jag aldrig träffat dem så tycker jag inte de har ngt på mitt bröllop o göra." tycker jag är uselt OM DET GÄLLER ETABLERADE PAR och det gör det inte här vad jag förstår. Vi har bjudit etablerade par, vi har bjudit singlar. Ett av paren vi bjudit är väl egentligen inte att betrakta som etablerat par, men vi har träffat vederbörande många gånger och hon är flickvän till min BM:s allra bästa vän så vi bjuder henne ändå. Vi har skickat ut inbjudan i väldigt god tid och en del singlar kanske blir ihop med någon innan bröllopet. Om det inte är alldeles kloss inpå bröllopet bjuder vi honom/henne också. Vi har räknat med ett stort bortfall av gäster på grund av det stora avståndet och böket det är för många gäster så då har vi ju plats och råd till någon extra.

• Sebastiána
    SaJo1981 skrev 2011-01-22 21:33:33 följande:
    vi kommer att bjuda +1 hos alla, har några vänner som är ganska "nya" i par men vi känner ju våra vänner och tror inte dom hade tagit med någon "tillfällig förbindelse" på bröllop!
    Det största problemet med +1 tycker jag är bordsplaceringen därför kommer vi ha o.s.a ganska tidigt där alla får säga om dom är 1-2-3-4 etc (vissa som har barn där vi inte vet hur många som kommer följa med) så vi kan planera hur alla ska sitta.

dock funderar jag på hur man placeras dem när det är så "nya"....vi vill ju gärna blanda lite så man får trevligt sällskap men också lite nytt sällskap som man kanske inte känner, men den stackarn som inte känner någon annan än sin flickvän/pojkvän på festan blir det ju kanske lite tråkigt för....
    Gifta par (och sambos) ska inte ha varandra till bortet. Ogifta par och par med en ny relation kan ju ha varandra till botdet.

OCH även om gifta par inte ska ha varandra till bordet enligt gammal etikett så kan de ju sitta i närheten av vrandra, tex mittemot
  • SaJo1981

Okej okej så alla dessa "nya" ska sitta bredid sin respektive? Ahdet är väl rimligt...annars ade vi tänkt dela på de flesta...ast om sambos räknas som gifta så behöver vi nästan inte placera några bredvid varandra....

• Snigel Bee
    TheD skrev 2011-01-23 19:14:41 följande:
    Mmm, tyvärr. Måste man tänka åt folk? :)
    Sjukt! Man faktiskt a! Ja bjöd en tjejkompis och hon ringer mig efter ett tag och säger att hon och en till kommer! :O Vadå en till!?! Inbjudan var bara till henne! Ja sa att de tinte var ok då tackade hon och sa att om hon inte får ta me en dejt då kmr hon inte! Ja sa tyvärr men pga budget och annat så är det så. Så hon kom aldrig! Men en dejt!? Ärligt talat!
    Och hon var inte den enda som bara själv bjöd me någon när de tackade ja till inbjudan!

Vi gjorde så att vi bjöd par som har varit ihop länge (även dom jag aldrig träffat) och sambon och gifta såklart! ANdra som precis har träffat nån sa vi nej till!
  • EmmaochTommy

jag håller med er om att detta är svårt.
    Det blir ju många fler på listan om alla singlar parar ihop sig.
    Det räcker ju med de vännerna mannen har som jag ej träffat.
    men jag kommer nog inte veta hur vi sak göra förrän bröllopet är över;)
    kram till er alla

• LisaEleonor

Vi kommer bjuda +1 på alla vuxna människor. Sedan räknar vi inte med att allas flickvänner, eller ens fruar och män kommer. Det kan ju vara så att respektiven inte får ut så mycket av att gå på ett bröllop där han eller hon inte känner någon förutom sin pojk/flickvän. Så vi räknar inte med att alla utnyttjar sin +1.

Läste någonstans att det är ett väldigt etikettsbrott att inte bjuda andra halvan av ett etablerat par. Men en tillfällig dejt borde ju vara en annan sak, jag vet inte. Det kan ju bli en tolkningsfråga också, vad som är seriöst och inte.

• skruttisOmuffis

Vi har pratat lite om det där jag och min sambo....
    Det känns lite högfärdigt att sätta etiketter på andra människors relationer...vi skulle själva inte vilja att någon annan värderade vår relation. Det gör vi bäst själva.
    Därför har vi bestämt att alla som vill ha med en flickvän / pojkvän är välkomna att ha det oavsett hur lång tid de har varit tillsammans. Vi har räknat med lite extra utrymme för det i budgeten då mycket kan hända på ett halvår och jag vill inte lägga tid på att överanalysera vår gästlista... Ett "väletablerat" par som vi bjudit precis har gjort slut...och se där, då "sparar" vi ett kuvert. Man kan inte planera andras privatliv...det tror jag att många blivande makar glömmer bort...

Nä, nu ska inte jag hålla på med några förmaningar här... Flört
    Självklart bör det finnas gränser för allt. Vi kommer alltså däremot inte acceptera att någon tar med sig en "dejt".
    För att få tillåtelse att vara någons bröllops"svans" ska de kalla sig själva öppet för ett par. De ska ha klarat av den där "får jag chans på dig" biten... hahaha
    Det är vår tolkning.

• NeutronStar

Tycker också att det hade känts konstigt att "sätta etikett" på någon annans relation. Själv vill jag nog ha ett ganska litet bröllop men om jag hade bjudit till ett större bröllop hade jag inte nekat någon +1. Men som folk sagt innan, dejter känns lite överdrivet, utan då får det ju vara minst flickvän/pojkvän stadiet. Glad

Svar på tråden Nytillkomna flick o pojkvänner